Varmt...

Direktlänk till inlägg 13 januari 2013

Ledig söndag

Av Kim - 13 januari 2013 12:02

Bea är nu uppe på banan igen, himla bra!


Vi träffades igår för första gången sen semestern och det kändes så bra, vänner är en väldigt bra uppfinning!  
På måndag ska vi sätta oss ner och göra planer för hur och vad vi ska träna på, sen får vi se hur det går för mej och Nelly.
 
Igår kom det upp en kvinna till stallet som vill ställa sin häst hos oss, en mindre Arab korsning, vallack och skäck.
Hon har nu sin häst i det stall, dit de som tidigare var i vårt stall flyttade.
Hennes häst och hon flyttade från Tyskland och hit till ön för några månader sen.
Nu har hennes häst gått ner i vikt pga den inte får rätt och tillräckligt med mat, så hon får själv köpa grovfoder och stödfodra sin häst två gånger om dagen...


Tydligen så tycker stallchefen där att rejält med kraftfoder och lite halm morgon/kväll räcker alldeles utmärkt för en häst (och det finns inget bete heller).
Mannen i fråga har Quarter horses och tävlar med dem under de varmare månaderna i Tyskland och flyttar sen hit några månader varje vinter med sina hästar.
Inte vet jag hur hans hästar fungerar...men jag hade för mej att den rasen ofta är lättfödd ?


I vilket fall så låter det helt vansinnigt med lite grovfoder och mycket kraftfoder!
Det talas ju mer och mer om foder och att det viktigaste är ett bra grovfoder, men såna "nyheter" behöver väl inte en riktigt (gammal) hästkarl bry sig om....


I vårt stall så ger vi Raigräs och lite kraftfoder (mängd beroende på varje individ) och sen finns det alltid halm om de vill knapra på nåt.


Känner mej lite   men kan inte låta bli att känna lite skadeglädje (fy på mej!) men ägarna två av hästarna som flyttade från vårt stall upp till det andra stallet, var helt emot halm...
Och nu får deras hästar bara halm och inget annat grovfoder.
Fast jag tycker synd om deras hästar så klart   



Bea gjorde klart för (den nya som ska flytta in) hur hon vill ha det i stallet, och hur saker fungerar, allt för att försöka undvika framtida problem.
Och hon talade om att det kommer att komma ytterligare en häst till stallet, men sen får det räcka.
Planen är att detta ska förbli ett litet privat stall inget inhyrnings stall.
Bea har stallet som sina hobby och vill ha lugn, ro och roligt uppe i sitt stall, och att hästarnas väl alltid kommer först framför ägarnas.


Nu måste jag börja söka efter Raigräs igen, det blir till att ringa och mejla mycket nu.
Vi har inte så mycket kvar av det som vi köpte i containern.
Hoppas nu att priserna inte har skjutit i höjden.
Vi kommer nog att åka till fastlandet för att kolla kvalliten innan det lastas in i containern, för det finns många olika sorters kvallitet! 


Måste också åka till Madrid med mamma för att fixa nya pass, förut kunde man fixa det på Gran Canarias Svenska konsulat, men det går inte längre, mutter mutter.
Hmmm kanske det blir billigare att åka till Sverige i stället för Madrid...måste kollas.
Fast jag skulle kunna kolla grovfoder på samma resa till fastlandet....


Jag har en god vän som har stor erfarenhet av hästar, (fd. http://www.stuterilindevik.com/ ) hon bor tidvis här på ön.
Har talat om mina tankar om ev. avlivning av Nelly, och hon vill gärna komma upp och kika närmare på Nellys beteenden.
Tidigare så har hon bara sett Nelly springa runt och busa på ridbanan, men hon känner inte Nelly närmare.
Vi har inte exakt samma filosofi ang. hästträning men hennes hjärta står helt klart på hästarnas sida.
Hoppas vi kan hitta en tid nu i veckan som kommer.


Det var hästeriet det.


Var i Santa Cruz med mamma i fredags, shopping och lunch stod på schemat.
Lyckades handla två mycket billiga tröjor till stallet och två lite snyggare tröjor för varma dagar, inte dåligt för mej!
Brukar annars komma hem med saker/kläder till andra eller till huset och inget till mej själv.


Vi åt en riktigt god lunch på den lilla lilla restaurangen Enriclai (endast tre små bord).
     


Thats all folks...




 
 
Kicki

Kicki

13 januari 2013 13:02

trist att de är så galet ute där i det andra stallet... förvisso kan en häst livnära sig på halm om den får kraftfoder, men då ska den ha MYCKET halm. halm innehåller sällan mkt näring men som fiberkälla fungerar det fint...men då är det ju det, det måste vara minst 1,5kg per 100kg häst och dag för att mängden ska vara ok, och den ska vara av god kvalitet. tyvärr innebär det ju då att kraftfodret måste vara av MYCKET god kvalitet och sammansättning, inte bara spannmål. Risk för försurning och andra tråkigheter är ju stor vid höga givor. teoretiskt går det ju att komplettera med tex lusernpellets/hack osv för proteinhaltens skull...men då blir det nog jäkla mkt dyrare i löngden än att faktsikt skaffa hästarna hö....

http://kaa.bloggplatsen.se

Kim

13 januari 2013 15:07

De ger hästarna havre och halm, som inte är analyserat...
Så det låter klart riskfyllt.
Efter vad jag försår så får det inte tillräckligt med halm.
Vet en till som som ska flytta sin häst till ett annat stall.
Anar att det är flera som snart kommer börja leta efter nya stallplatser.
Tråkigt för hästarna som sagt...

 
Stina

Stina

13 januari 2013 14:08

Skönt att Bea är tillbaka.
Har det kommit så långt så du funderar på avlivning eller är det bara i dom svartaste stunderna ?
Kram !

http://billiejean.bloggplatsen.se

Kim

13 januari 2013 15:11

Jaaa! (alltså att Bea är tillbaka)

Vet inte riktigt...hoppas att jag ska slippa ta det beslutet, men det känns ofta rätt hopplöst med Nelly.
(skrev om det i ett låst inlägg)
kram

 
Viveca

Viveca

14 januari 2013 09:52

Skönt att Bea mår bättre. Folk har mycket åsikter om foder även om det finns mycket kunskap och forskning om det så fortsätter en del att ge kraft till hästar som inte behöver det. Om de bara får halm så lär de behöva det dock. Vilda skulle nog bli i perfekt hull på bara halm och lite mineraler och vitaminer. Hon är extremt lättfödd. Men pga risk att få dammig halm så vågar jag inte ge det alls.

Vad kostar raigräs ungefär?

Det låter väl bra med den tjejen som vill se mer av Nelly. Jag tror att det finns många sätt att nå framgång med hästarna och att man måste våga prova olika saker. Om du såg videon på fb med Nordsvensken så använder den tjejen sig av NH enligt Parelli. Hon använder inte kommandon alls och sällan godis som belöning. Hon har berättat att hästen varit rädd för främlingar och kroppskontakt.

Han var dessutom väldigt svårlastad. Hon har vänt på det genom att göra transporten till belöning. Ett ställe där han får vila och bara vara. Det finns en del avarter inom Nh, men det finns det inom allt. Därav att jag inte köper en metod eller en "person" rakt av. Man kan testa och blanda och se vad som passar en själv och framför allt hästen bäst. Jag har ju t.ex tjatat förut om det där med Vilda och mataggressioner;) På en sådan häst kan faktiskt godis som belöning skapa mer stress än lugn.

Jag hoppas du och Nelly löser problemen för det hade ni varit värda efter allt kämpande. Själv skall jag ta mig i kragen med Marko.

Många kramar!

http://perasperaadastra.bloggplatsen.se

Kim

15 januari 2013 08:34

En liten 30 kg raigräs bal kostar 13 euros i affär nu.

Gillar hennes video!
Hur menar du med att hon inte använder kommandon?
Nån slags kommandon (röst,tryck eller gest) måste väl användas för att tala om vad man vill.

Nelly blir också stressad om godiset är för gott och hon inte riktigt förstår.

Igår kom det upp en kille och jobbade lite med Nelly, han använde tryck och eftergift, och hon reagerade riktigt bra.
Men det var igår, litar inte riktigt på om det ska fungera nästa gång, det får tiden utvisa.
Har bett honom komma tillbaka för jag känner att själv kommer jag inte vidare just nu.
Och något måste göras för att vi ska kunna komma vidare eller inte...

Din fina Marko, han kanske tillhör de hästar som blir lugnare av sig själva med åldern.
Tror att vänja honom vid konstiga nya saker ger honom mer självförtroende, han lär sig då att kontrollera sig själv.
Han verkar (tror jag på lååångt håll ;) vara typen som kan bli rädd för sin egna reaktion.

Tack och kram!

 
Viveca

Viveca

15 januari 2013 10:37

Jag var lite otydlig. Hon använder inga röstkommandon skall det stå. Hon använder kroppsspråket och jobbar med tryck, som förlängd arm använder hon en sk "carrot stick" med ett snöre på "sling", vilket man ser på videon. Det är Parelli som kör med de sju lekarna. Vet att jag sneglade lite på det när jag skaffade Vilda. Jag läste i stort sett allt som hade med hästträning att göra och fastnade då för K-F Hempfling, Michael Peace och Ellen Ofstad.Inga konstigheter egentligen med de där lekarna och nu när jag läst igenom dem igen ser jag att det är mycket av det som jag använder utan att tänka på att det är någon sorts metod.

Godis kan vara stressande ibland som du säger. När Vilda var yngre och mer aggressiv så tog jag bort det helt långa perioder och då blev hon lugnare. Ändå faller jag tillbaka till det även om hon sällan får i träningssammanhang.

Skönt att du kan jfå lite hjälp. Det kan vara bra att stå "utanför" lite och se på. Man blir hemmablind när man håller på och har kört fast. Då är det svårt att finna nya vägar utan att bara se alla hinder.

Du har nog läst Marko rätt:) Ja han behöver bombsäkras. Så det är bara fantasin som sätter stopp för mattes påhitt. Nu är ju det största problemet att jag varit slapp med träningen. Men jag tycker att han verkar lugnare över lag och jag passar på att hänga mm när han får sitt kvällshö. Soppåsar hälsar på ibland i boxen när hampaströt skall fyllas på. De är blå precis som höpåsarna men huuu vad läskiga;)

http://perasperaadastra.bloggplatsen.se

Kim

15 januari 2013 22:32

Anade att det var gester/tryck :)

Allt blått är farligt det kan Gandalf intyga :)

Ja att stå utanför känns bra nu!
Så länge jag tycker att han behandlar henne ok.
Han är duktig att läsa henne, roligt att se.

kram :)

 
Ingen bild

Maria

16 januari 2013 08:11

Quarterhästar är oftast lättfödda, i alla fall de av ranchtyp. Vår långbenta pleasurekille behöver mycket mat, och kan snabbt bli tunn om det blir fel i utfodringen. Men han växer ju fortfarande.
Har hört att man fodrar väldigt lite grovfoder till en del quartertävlingshästar i Europa. Och att man vill ha en nästan mager häst.
Hästar är ju tyvärr så anpassningsbara att de kan "klara sig" även under sådana förhållanden. Vilket inte är samma sak som att de mår bra. En tjej i vårt stall har köpt en häst från Spanien som där haft bröd som huvudfoder!

Kim

16 januari 2013 12:42

Bröd...jag man kan ju undra hur de tänker.
Och det är säkert vitt bröd för här i Spanien så finns det knappt grovt bröd.
Snabba kolhydrater utan näring, ingen nyttigt sätt att få mage...
Det färska vita brödet blir lätt till en kletig klump som kan fastna där inne nånstans, inte bra.

Jag har inte sett hur den här mannens hästar ser ut, men hungriga lär de ju vara stackarna.

 
Jen & Johnny

Jen & Johnny

18 mars 2013 10:56

Vilken otroligt vacker häst! Häftig blandning! :) Jag har själv ett engelskt fullblod, fd galoppör och hittade din blogg då jag sökte på ett av hans "problem", att man inte kan stå i fältsits i en backe utan att han blir taggad ;) Såg att du hade skrivit något om det och undrar om du har något tips på hur man kan träna bort det?

http://johnnyochjag.blogg.se

Kim

19 mars 2013 10:12

Tack :)
Hon är fin att se på men ganska jobbig :)

Har tränat några fd galoppörer och det som fungerat är lugn, tålamod och många upprepningar så det vet vad som händer.
Brukar börja att bara luta mej framåt lite när vi skrittar på lång tygel (slät mark), och när den inte reagerar på det resa mej lite.
Sen samma i de andra gångarterna.
Använder alltid mer rösten för att lugna än tyglarna, är det nödvändigt med tygel tag så är det ta och släppa efter direkt.

Har också plockat bort bettet på några av dem och de har blivit mycket mindre stressade av bettlöst alternativ, MEN det får man kolla från häst till häst vad som fungerar!

Jag använder positiv förstärkning ( typ klicker) och tränat in att tex göra halt eller sakta in med röstkommando, praktiskt och hästarna förstår lättare vad jag önskar.

Ha det gott.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kim - 26 februari 2015 15:17

Denna blogg blir det inga nya inlägg på. pgaexetvillinteatthanläser... sånisomvillfortsättafölja mejochdeminaochsomintär fbvänner skicka mej ett meddelande såfårniveta varjagfinns Va kryptiskt va    ...

Av Kim - 27 december 2014 18:32

 Vi är riktigt stolta över hönshuset vi byggt, "kostade" oss bara nätet, resten av materialet var en blandning av gamla bitar/saker som vi hade hemma.         Fran vänster: Fröken Josefina, Marianna och Agda 2...som ni kan ana så är jag bara ...

Av Kim - 16 december 2014 20:30

Tre dagar på La Palma fyllda med hästar ,vänner, god mat och att bli bortskämd av föräldrarna så klart, inte alls fel. Nelly växer och Marco mätte henne, enligt honom är hon 163cm! har svårt att se det men gillar det.   Hoppade upp på henne uta...

Av Kim - 29 november 2014 18:11

Skulle flyga till La Palma i torsdags kväll men blåst och regn gjorde att flygplatsen där stängdes.Det är en av nackdelarna med att bo på en ö. Ville så gärna se min Nelly igen och mysa hemma hos mina föräldrar. På tisdag får jag min sista cellgi...

Av Kim - 28 oktober 2014 23:53

Jag mår såååå mycket bättre nu när jag är inne i den andra delen av cellgifts behandlingen.Får nu ett "gift" istället för kombon av tre stycken som jag fick de fyra första gångerna. Det är nu 21 dagar mellan behandlingarna och jag slipper nu helt i...

Ovido - Quiz & Flashcards