Varmt...

Direktlänk till inlägg 22 januari 2013

En trevlig överraskning

Av Kim - 22 januari 2013 00:23

fick jag och Bea när vi kom upp till stallet i eftermiddags.


Så här såg fikabordet ut

 

En jätte god kaka med aprikoser, kaffe, juice och bubbel.
Kakan var fortfarande ljummen mmmmummms!


Det var Kersin, Merlins(den nye) ägare som flyttade in för några dagar sen som fixat denna goda överraskning!

Det var inte bara gott även trevligt!


Släppte Nelly med Merlin (den äldre) nere på ridbanan så det kunde springa av sig lite, vilket de gjorde så bra av sig själva.
Tur det, för det duggregnade lite så vi stod under taket i hästduschen och kikade ut på de två glada stollarna som for runt.


Sen kom Marco upp och han longerade Nelly först utan sadel sen med, inga problem.

Efter det så lyfte han alla fyra hovarna, knackade och krafsade lite, hon stod snällt still.

Sen duschade han av henne och hon stod faktiskt mycket lugnare med honom än med mej...

Han är väldigt lugn när han tränar henne och det känns bra!



Nu sängen, natti natti



 
 
Ingen bild

Jossan

22 januari 2013 00:52

Vilken underbar vändning Nelly har gjort!! Härligt!!! :) jag och min rödkotte följer spänt era framsteg!! :)

Kim

22 januari 2013 00:57

Nä men va gör du vaken så här sent?

Nelly ska bli ridhäst när hon blir stor!
Och jag ryttarrinna ;)

Kram till oss i rödkottarnas klubb!

 
Ingen bild

Ann

22 januari 2013 06:06

Härligt!
Vilka framsteg!
Kram

Kim

22 januari 2013 09:58

Det förvånar mej att det går så bra nu!

Så vi fortsätter surfa på denna våg :)

kram

 
Ingen bild

Jossan

22 januari 2013 06:18

Jag undrar mer vad jag gör vaken nu.. 3,5 timme sömn ÄR för lite. Men idag startar termin 2.. Bara att rycka upp sig..

Kim

22 januari 2013 10:03

hmmm...ajja bajja :)
Har inte din mamma och pappa talat om att man måste sova när man ska upp till skolan dagen efter?

Hoppas hjärnan fungerar idag ändå :)


 
Malin Johansson

Malin Johansson

22 januari 2013 08:10

sånt glädjer när man får en fika så där utan att man vet :-)
Så bra att det gick bra med Nelly i spolspiltan :-)

http://www.havrefallen.bloggspot.se

Kim

22 januari 2013 10:00

Jaaa riktigt mysigt och helt oväntat.

Nja i spolspiltan var det inte, det var utomhus, men det gick sååå bra.

Jag har nästan en normal häst nu ;))

 
Åsa .R. Mickelsen

Åsa .R. Mickelsen

22 januari 2013 17:49

Sååå roligt att läsa. Hon kommer sig nog efter vart Nelly men det kommer kanske i omgångar,du har ju gjort ett bra förarbete iallafall. Kram

http://smurfens-dag.bloggplatsen.se

Kim

22 januari 2013 22:58

Gott fika och positiv häst, tja det är livet det!
kram

 
Ann-Louise

Ann-Louise

22 januari 2013 22:50

Men oh så gott och mysigt det ser ut. Hade gärna bytt snön och kylan mot värmen och sitta ute och fika. Suck! Snart kommer det väl att bli drägligare här också kan jag tro.

Gott att det funkar och att han är bra med henne. Lugn är viktigt och att man känner sig säker och trygg i det man gör.
(Har grunnat lite.... Kan såhär i efterhand se likheter med Fnasket, grejor som han gör och gjort som jag inte tänkt på. Han blev otroligt vevad av godis (och att bjuda själv för godis i andra situationer blir inte lika hett) och verkade nästan aggressiv och farlig tills han var trygg med systemet. Det var också noga med att lägga beteenden i "rätt ordning" för blev han osäker blev han frustrerad och då blev han ilsk. Inte helt lätt, speciellt om man inte har övat sig själv så mycket på långsammare och mindre utåtagerande hästar. Fnasket utan godis är ju betydligt lugnare. Han går dock väldigt igång på snabbare rörelser och energi och varvar lite. Sen har jag ju ingen aning. Det är fria fantasier. Jag har ju aldrig haft äran att möta Nelly. Det låter dock som ni har hittat en väg som passar er. Skönt! Jag gläds med dig!)

Kram kram!

http://hastochhund.bloggagratis.se

Kim

22 januari 2013 23:09

Såna goda överraskningar gör livet extra gott!

Det där lät väldigt mycket som Nelly!
Och jag försökte ju ofta vara extra lugn för att hon inte skulle varva upp, men då blev hon osäker/sur för det tog för lång tid mellan "beskeden" ...inte lätt.

Skulle jag hoppa upp och ner så skulle hon göra det samma :)
Springer jag så "rodeo-rejsar" hon, så det undviker jag.
Att lära henne stegra skulle bara ta ett klick :)

Det känns så GÖTT nu :)
tack och kram!

 
sara

sara

23 januari 2013 07:38

Att mötas av ett fikabord sådär kan man leva på länge :).
Vad härligt att det funkar så bra med Marco!!!! Kram!

http://sarastankar.bloggplatsen.se

Kim

23 januari 2013 09:44

Ja det fika bordet får gärna upprepas :)

Är mycket tacksam att han "råkade" komma i vår väg!

kram

 
Kicki

Kicki

24 januari 2013 20:50

härligt fika och härligt nelly!!

http://kaa.bloggplatsen.se

Kim

25 januari 2013 10:57

Jaaa, Nu njuter jag igen!

 
Ingen bild

Britta

31 januari 2013 12:22

Oj vad intressant att läsa din och Ann-Louises analys. Min "unga" kille (han är fem så jag måste omprogrammera mig att han inte är min bebis längre :P ) han blir också otroligt frustrerad när det är otydliga besked. Är vi på banan så brukar han mest bli sur och lite sparkig men då kanjag alltid smita ut på andra sidan stängslet och han lugnar sig då direkt. Är vi ute och det händer så varvar han lätt upp tills han övar på caprioler utan uppehåll.
Något av det som triggade mig efter att ha läst dina inlägg om din väg hit och Ann-Louises kommentar är att jag har upplevt att han blir sur när jag håller på med negativ förstärkning och är otydlig/opedagogisk. Det är först när jag började med positiv förstärkning i höstas och den energi som kommer därifrån som han blev så explosiv. Det kan vara väldigt skrämmande när det händer på trafikerade vägar etc. Nu när han har fått en lite större repertoar på klickerbeteende så har han blivit lite lugnare också *håller tummarna att det håller i sig*

Skönt att höra att ni har hittat en väg framåt nu och njuter av livet :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kim - 26 februari 2015 15:17

Denna blogg blir det inga nya inlägg på. pgaexetvillinteatthanläser... sånisomvillfortsättafölja mejochdeminaochsomintär fbvänner skicka mej ett meddelande såfårniveta varjagfinns Va kryptiskt va    ...

Av Kim - 27 december 2014 18:32

 Vi är riktigt stolta över hönshuset vi byggt, "kostade" oss bara nätet, resten av materialet var en blandning av gamla bitar/saker som vi hade hemma.         Fran vänster: Fröken Josefina, Marianna och Agda 2...som ni kan ana så är jag bara ...

Av Kim - 16 december 2014 20:30

Tre dagar på La Palma fyllda med hästar ,vänner, god mat och att bli bortskämd av föräldrarna så klart, inte alls fel. Nelly växer och Marco mätte henne, enligt honom är hon 163cm! har svårt att se det men gillar det.   Hoppade upp på henne uta...

Av Kim - 29 november 2014 18:11

Skulle flyga till La Palma i torsdags kväll men blåst och regn gjorde att flygplatsen där stängdes.Det är en av nackdelarna med att bo på en ö. Ville så gärna se min Nelly igen och mysa hemma hos mina föräldrar. På tisdag får jag min sista cellgi...

Av Kim - 28 oktober 2014 23:53

Jag mår såååå mycket bättre nu när jag är inne i den andra delen av cellgifts behandlingen.Får nu ett "gift" istället för kombon av tre stycken som jag fick de fyra första gångerna. Det är nu 21 dagar mellan behandlingarna och jag slipper nu helt i...

Skapa flashcards