Varmt...

Alla inlägg under januari 2013

Av Kim - 13 januari 2013 12:02

Bea är nu uppe på banan igen, himla bra!


Vi träffades igår för första gången sen semestern och det kändes så bra, vänner är en väldigt bra uppfinning!  
På måndag ska vi sätta oss ner och göra planer för hur och vad vi ska träna på, sen får vi se hur det går för mej och Nelly.
 
Igår kom det upp en kvinna till stallet som vill ställa sin häst hos oss, en mindre Arab korsning, vallack och skäck.
Hon har nu sin häst i det stall, dit de som tidigare var i vårt stall flyttade.
Hennes häst och hon flyttade från Tyskland och hit till ön för några månader sen.
Nu har hennes häst gått ner i vikt pga den inte får rätt och tillräckligt med mat, så hon får själv köpa grovfoder och stödfodra sin häst två gånger om dagen...


Tydligen så tycker stallchefen där att rejält med kraftfoder och lite halm morgon/kväll räcker alldeles utmärkt för en häst (och det finns inget bete heller).
Mannen i fråga har Quarter horses och tävlar med dem under de varmare månaderna i Tyskland och flyttar sen hit några månader varje vinter med sina hästar.
Inte vet jag hur hans hästar fungerar...men jag hade för mej att den rasen ofta är lättfödd ?


I vilket fall så låter det helt vansinnigt med lite grovfoder och mycket kraftfoder!
Det talas ju mer och mer om foder och att det viktigaste är ett bra grovfoder, men såna "nyheter" behöver väl inte en riktigt (gammal) hästkarl bry sig om....


I vårt stall så ger vi Raigräs och lite kraftfoder (mängd beroende på varje individ) och sen finns det alltid halm om de vill knapra på nåt.


Känner mej lite   men kan inte låta bli att känna lite skadeglädje (fy på mej!) men ägarna två av hästarna som flyttade från vårt stall upp till det andra stallet, var helt emot halm...
Och nu får deras hästar bara halm och inget annat grovfoder.
Fast jag tycker synd om deras hästar så klart   



Bea gjorde klart för (den nya som ska flytta in) hur hon vill ha det i stallet, och hur saker fungerar, allt för att försöka undvika framtida problem.
Och hon talade om att det kommer att komma ytterligare en häst till stallet, men sen får det räcka.
Planen är att detta ska förbli ett litet privat stall inget inhyrnings stall.
Bea har stallet som sina hobby och vill ha lugn, ro och roligt uppe i sitt stall, och att hästarnas väl alltid kommer först framför ägarnas.


Nu måste jag börja söka efter Raigräs igen, det blir till att ringa och mejla mycket nu.
Vi har inte så mycket kvar av det som vi köpte i containern.
Hoppas nu att priserna inte har skjutit i höjden.
Vi kommer nog att åka till fastlandet för att kolla kvalliten innan det lastas in i containern, för det finns många olika sorters kvallitet! 


Måste också åka till Madrid med mamma för att fixa nya pass, förut kunde man fixa det på Gran Canarias Svenska konsulat, men det går inte längre, mutter mutter.
Hmmm kanske det blir billigare att åka till Sverige i stället för Madrid...måste kollas.
Fast jag skulle kunna kolla grovfoder på samma resa till fastlandet....


Jag har en god vän som har stor erfarenhet av hästar, (fd. http://www.stuterilindevik.com/ ) hon bor tidvis här på ön.
Har talat om mina tankar om ev. avlivning av Nelly, och hon vill gärna komma upp och kika närmare på Nellys beteenden.
Tidigare så har hon bara sett Nelly springa runt och busa på ridbanan, men hon känner inte Nelly närmare.
Vi har inte exakt samma filosofi ang. hästträning men hennes hjärta står helt klart på hästarnas sida.
Hoppas vi kan hitta en tid nu i veckan som kommer.


Det var hästeriet det.


Var i Santa Cruz med mamma i fredags, shopping och lunch stod på schemat.
Lyckades handla två mycket billiga tröjor till stallet och två lite snyggare tröjor för varma dagar, inte dåligt för mej!
Brukar annars komma hem med saker/kläder till andra eller till huset och inget till mej själv.


Vi åt en riktigt god lunch på den lilla lilla restaurangen Enriclai (endast tre små bord).
     


Thats all folks...




Av Kim - 10 januari 2013 12:54

på att Bea ska bli frisk.

För jag behöver prata och hjälp med att träna lite med Nelly.

Bea kom ju hem från semestern härom dagen men vi har inte setts för hon mår inte bra, nåt virus, hosta, feber mm.
Så det känns säkrast att hålla avståndet, för nån av oss måste ju vara frisk och kunna fodra hästarna.

Och det är jag just nu, ta i trä   


Livet känns som om det är satt på paus just nu.
Tankarna på om jag är kapabel och orkar fortsätta kämpa med Nelly maler på hela tiden    


Och jag kommer inte närmare ett beslut om jag inte gör något med henne.
Men eftersom jag inte vill träna med Nelly när inte Bea är där så får jag snällt vänta. 

Så vi umgås helt kravlöst just nu, hon får gå lös och beta lite och sen ropar jag på henne när det är dax att komma, that s it.







Av Kim - 9 januari 2013 10:52

Hej
 
Varför ligger du där?
 
Ska vi leka?
 
Titta vad söt och trevlig jag är.
 
Jag vill leka!
 
Nuuu!!!

Av Kim - 6 januari 2013 21:49
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av Kim - 2 januari 2013 15:39

Blev det idag på morgonen med alla fyra hästarna, med olika resultat och tekniker.


Ambar lös i hagen, lite misstänksam först men lyfte lugnt både fram och bak runt om, Klick och Belöning.

Hon är en misstänksam dam, men som skulle göra det mesta för en godis, så detta är en vinn vinn situation.

Hoppas att hon en dag kan våga gilla oss tvåbeningar.



Merlin med grimma/skaft, han snurrar/backar och försöker sen ett litet lyft, K/B.
Lyfter sen direkt när jag ber, K/B.
Men sen blir det svårt om jag byter till det andra frambenet för en stund, han är så söt!
Med honom får jag vänta lite med bakbenen som han normalt tycker är jobbigast att lyfta utan att han vevar runt med benen.

Merlin är en fd. gallopör och har nog aldrig fått beröm och godis, han ser alltid så lyckligt förvånad ut när jag klickar honom.

Han kan stirra upp sig totalt ibland och då är det enda sättet att nå honom att skrika eller vifta vilt, då blir han rädd och stannar upp.

Hoppas nu att med lite positivitet kunna hitta en annan väg för att nå honom när han stressar upp sig, han är typen som kan kasta sig igenom det som råkar stå ivägen när han blir sån...



Gandalf  med grimma/skaft.
Frös fast först, sen lyfte han lite tvekande, K/B.
Andra gången bra, tredje gången stamp i marken och när då ingen klick kom blev han osäker och erbjöd att flytta bakdel istället.
Jag ignorerade och väntade tills han stod still, bad om lyft och det blev vinst, K/B.
Ett par gånger till och sen på bakbenet, fungerade fint K/B.


Innan Bea köpte honom så var tvång och slag det som han fick av de människor som han kom i kontakt med. 

Det gick så långt att han blev fasthållen av en grupp av män, så han inte skulle röra sig, och då kastade han sig helt enkelt ner på sidan istället, stackars stackars honom.


När hovslagaren kommer så står Gandalf normalt som ett ljus, MEN han är då så rädd att han fryser fast.

Tidigare när  Bea normalt har lyft hovarna så ryckte och vevade han med benen, Bea blev då irriterad och hela situationen har blivit infekterad...
Sen kursen så har Bea gått in för att göra hovlyft till en positiv upplevelse, och det har haft en stor effekt på honom.

Han är ju trots allt en stor stark men osäker liten kille.



Sen min Nelly...
Lös i hagen jag utanför staketet.
Jag ber henne "parkera" mot staketet vilket hon gärna gör, pekade på frambenet med en kvast och bad om lyft OCH fick ett! K/B.
Bad igen, fungerade igen !!! K/B.
Bad en tredje gång hon piper och hugger efter kvasten...jag ignorerar och väntar.
Ber henne parkera igen, jag pekar och får lyft K/B jubel, hon ser nöjd ut, och där slutade vi för idag.

Har funderat på att sätta munkorg på Nelly (ja det låter tokigt!).

Men då skulle jag kunna ha henne uppbunden i ett lagom långt grimskaft (för kort och hon skulle nog få panik).

Hon är ju van sedan tidigare att ha sin foderhink hängande på huvudet, och det skulle ju kunna fungera som en slags munkorg...vill ju undvika att få hennes tänder i min rygg när jag lyfter framhovarna.

Normalt så är ju Bea här och håller Nelly i grimskaft och kan då hålla ev. tänder borta från min rygg.

Att själv kunna träna på hovlyft vore ju bra.


 

Nelly Dec.2010 med sin hink.




Skapa flashcards