Varmt...

Direktlänk till inlägg 24 juli 2013

Resa del 1

Av Kim - 24 juli 2013 11:27

Lite stressigt har det varit, men hoppas att jag slipper fler jobbiga äventyr i alla fall när jag är ensam.
Christophe är ju i Frankrike och myser denna veckan med sin gulliga dotter.

Det började med att vi åkte runt på Gran Canaria för att hitta en bra och billig verkstad som kunde montera en dragkrok på Ch,s bil.
Vilket inte alls visade sig så enkelt, för ingen har dragkrokar på lager, det måste beställas från fastlandet och tar minst 10 dagar.
Jan (min fina lillebror) tipsade om en verkstad, och där kunde de få hem kroken på några dagar med flyg.
Vi hade tids-kris för jag var tvungen att vara på La Palma när hästtandläkaren skulle komma till stallet och Ch hade sin Frankrike resa bokad.

Till slut fick vi kroken monterad och kunde besiktiga kroken/bilen i sista minuten, och det var billigare än på det andra verkstäderna, tack bror!

   

Kvällen innan jag tog färjan ringde V. (ägaren) till hästtransporten och sa att han inte kunnat besiktiga släpet, men hoppades kunna fixa det följande morgon.
Och jag ville/kunde ju bara köpa den om den gått igenom besiktningen, suck, stress...

Startade tidigt morgonen 05.00 och med GPSn hittade jag den lilla byn Agaete där jag tog färjan till Tenerife.
Det gungade rätt mycket och jag var lite orolig för min mage men lyckades hålla den hyfsat lugn.
Det hjälpte lite att det var en orkester reste med båten och de spelade och sjöng, trevligt och tog bort mina tankar på sjösjuka.

Det var varmt på Tenerife och ACn i bilen fungerar inte och för att höra GPSn så var jag tvungen att ha fönsterna stängde...inte så skönt i hettan   

Hittade till byn där släpet fanns och ringde V. som gav mej det positiva beskedet att besiktningen var avklarad.
Han erbjöd mej att köpa både bilen och släpet, och lite lockande var det...gillar ju Landrover...
Men men måste kontrollera ekonomin.

 
Fast visst vore det snyggare bakom hans bil?

 

CHs bil har ett LITET problem...det är hål i bensintanken så det går bara att tanka för max 20 euros annars rinner det ut.
Och den drar ju mer med släpet så det gäller att ha koll, lite jobbigt när man kör på ett nytt ställe och inte har koll på var mackarna finns.

Kom fram efter nästan 2 timmars svettig körning fram till Los Christianos en liten turist stad där färjorna till La Palma går.
Åkte in i hamnen och hittade ett ställe att parkera där jag kunde vända släpet utan att behöva backa, fasar för att behöva backa.
Det visade sig att de båda bolagen var fullbokade, ingen plats förens på söndagen, normalt så finns det gått om plats, men det är ju semestertid nu   korkade jag...
Och jag som var tvungen att vara följande morgon (lördag) på La Palma för häst-tandläkarens skull  

Vågade inte bara lämna bil och släp i Los Christianos, i dessa kristider så "försvinner" saker lätt... 
Så jag fick ringa V. och be honom ta hand om bil/släp.
Fick köra tillbaka i värmen lämna släpet, ta en taxi till flygplatsen, köpa biljett, dricka en stor kall öl, slappna av, ringa mamma så de kunde hämta upp mej när jag anlände och tog sen flyget till La Palma.


forts.följer

 
 
Stina

Stina

24 juli 2013 12:47

Ja, kära nån vad det kan röra till sig !!
Blir alldeles svettig bara att läsa om det !

http://billiejean.bloggplatsen.se

Kim

24 juli 2013 12:53

Ja usch det var jobbigt, och fast jag sjöng: Im a big big girl in a big big world... så kände jag mej ganska liten och ensam...

 
Anne-Lie

Anne-Lie

24 juli 2013 13:50

Heja dig Kim :-D
Du ska se att du fixar att backa oxå om det skulle behövas.
Kram

http://teamcurious.bloggplatsen.se

Kim

24 juli 2013 23:14

Hej du :)

Jo jag blev tvungen och backa, och det gick fast det blev mycket fram och tillbaka men sakta sakta så vände jag ekipaget...ser inte fram till att göra det igen...behöver träna på en stor plats först.

tack för peppen, kram

 
Kerstin

Kerstin

25 juli 2013 08:28

Men lilla gumman, vilka bestyr!! Uj uj, inte minsta lilla avis!! Men se det positivt, nu är du iaf ägare till en transport. ;)

http://stallrosen.bloggplatsen.se

Kim

25 juli 2013 09:29

Ja du jag kände mej inte stor alls...men det var bara att fortsätta.

Ska skriva det som titel på mitt nya kort: Kim A. K. Häst-transport-ägare!

kram :)

 
Kicki

Kicki

25 juli 2013 09:07

vilket oflyt... men fram kom du visst tillslut! Go girl!

http://kaa.bloggplatsen.se

Kim

25 juli 2013 09:23

Fortsättningen var inte odramatisk heller men nu är både jag och släpet här, stor lättnad!

Tack och kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kim - 26 februari 2015 15:17

Denna blogg blir det inga nya inlägg på. pgaexetvillinteatthanläser... sånisomvillfortsättafölja mejochdeminaochsomintär fbvänner skicka mej ett meddelande såfårniveta varjagfinns Va kryptiskt va    ...

Av Kim - 27 december 2014 18:32

 Vi är riktigt stolta över hönshuset vi byggt, "kostade" oss bara nätet, resten av materialet var en blandning av gamla bitar/saker som vi hade hemma.         Fran vänster: Fröken Josefina, Marianna och Agda 2...som ni kan ana så är jag bara ...

Av Kim - 16 december 2014 20:30

Tre dagar på La Palma fyllda med hästar ,vänner, god mat och att bli bortskämd av föräldrarna så klart, inte alls fel. Nelly växer och Marco mätte henne, enligt honom är hon 163cm! har svårt att se det men gillar det.   Hoppade upp på henne uta...

Av Kim - 29 november 2014 18:11

Skulle flyga till La Palma i torsdags kväll men blåst och regn gjorde att flygplatsen där stängdes.Det är en av nackdelarna med att bo på en ö. Ville så gärna se min Nelly igen och mysa hemma hos mina föräldrar. På tisdag får jag min sista cellgi...

Av Kim - 28 oktober 2014 23:53

Jag mår såååå mycket bättre nu när jag är inne i den andra delen av cellgifts behandlingen.Får nu ett "gift" istället för kombon av tre stycken som jag fick de fyra första gångerna. Det är nu 21 dagar mellan behandlingarna och jag slipper nu helt i...

Skapa flashcards