Varmt...

Direktlänk till inlägg 2 augusti 2013

Och Nelly har fortfarande fyra fungerande ben...

Av Kim - 2 augusti 2013 20:27

Att ha en häst som Nelly är inte långtråkigt men helt klart inte heller så roligt alltid...

Förra veckan så stod Nelly inne under sitt tak, Acuiro stod utanför hennes hage cirka tio meter bort, han gjorde då något sååå enormt ohövligt tyckte Nelly, han TITTADE på henne utan tillstånd!!!
Det var ju så hemskt att Nelly exploderade i ett skrik och sparkade bakut med båda hovarna i krubban och väggen....
Resultat: stort skrubbsår på vänster bak och kunde inte stödja på höger bak...hon satte knappt ner spetsen på hoven, ville inte ställa ner hoven, suck!
Som tur var så försvan svullnad och hälta på några dagar.

Veckan då jag hämtade transporten blev det ingen lastträning, men idag startade vi.
Släpet har står inne i hennes hage och jag har lagt lite mat på rampen de senaste dagarna, även bett henne kliva upp på rampen, hon har tvekat lite men gjort det.

Igår tog jag ner henne till en grus (bus) bana där vi låter dem springa, busa och rulla sig.
Hon for runt lite sen lade hon sig ner för att rulla, jag stod och talade med Ch. och tittade inte så mycket.
Hörde oväsen...hon hade lagt sig för nära staketet och lyckats rulla över och kom nu inte loss.
Det är en träplanka längst nere på marken för att hålla gruset borta från sand-ridbanan bredvid, sen trä och rep högre upp.
hon låg och sparkade med alla fyra benen över, mot, på plankan...suck, varför alltid Nelly.
Hon lyckades knuffa sig bort och kom upp, for iväg i panik men stannade och sprängde i alla fall inte grinden.
Lugnade henne med att klicka huvudsänkningar, hon höll på att sluka min hand men lugnade sig ganska snabbt.
Resultat: Flera mindre sår på bakbenen och inte halt...

Det är ett under att hon har lyckats överleva så här länge, kommer inte ihåg alla skador hon haft.
Får väl vara tacksam för hennes goda läkkött...

Sedan så lade jag in hennes grovfoder i transporten och hon stod på rampen med lååång hals, hämtade lite godis i en hink och bad henne kliva in, vilket hon gjorde, klick!
Backade ut, klick, klev in klick det fick räcka, var så nöjd.

När jag kom till stallet idag så stod hon inne i transporten och åt, helt frivilligt och lugnt!
Så jag hämtade godis och så tränade vi lite, ville att hon skulle gå in och sedan ut fram men jag var osäker på om hon skulle klara detta.
Så vi gick in, klick, jag gick ut fram och bad henne komma med, och hon kom med utan problem, hon är bäst min häst :)

En video som bevis, detta är andra gången hon går in och sedan ut fram, stolt matte   


Haregott  

 
 
Kicki

Kicki

2 augusti 2013 20:37

hon kan hon...på många sätt ;) stollfian

http://kaa.bloggplatsen.se

Kim

5 augusti 2013 23:20

Mmmm mång-kostnärinna :)

 
Anne-Lie

Anne-Lie

2 augusti 2013 22:42

Hurra för er :-D
Kram

http://teamcurious.bloggplatsen.se

Kim

5 augusti 2013 23:19

Kändes fint det där!

Men detta är bara början...så har svårt att ha tillit... :)

 
Ingen bild

Ulrika

2 augusti 2013 22:55

Sådan matte sådan häst... ,) puss

Kim

5 augusti 2013 23:17

Du menar våra lååånga slanka ben anar jag... ;)

 
Kerstin

Kerstin

2 augusti 2013 23:03

Åhh vad duktig hon är, ni är. Det där kommer att gå bra!

http://stallrosen.bloggplatsen.se

Kim

5 augusti 2013 23:16

Stolt matte!
Men jag fasar för fortsättningen, hon gillar inte att bli instängd...

 
Ingen bild

Caisa

3 augusti 2013 00:29

DUUUUUKTIG Nellan! Och duktig matte, vilket jobb Du har lagt ner! Det kommer inte vara något problem sen <3

Kram och lycka till med flytten <3

Kim

5 augusti 2013 23:14

Vi tackar så!

Vi försökte lyfta sen bakre rampen en anings aning och ho "flög" ut genom den främre utgången...sen tog det några minuter innan hon vågade sig in igen...små små steg och många repetitioner är det som gäller.

 
Malin Johansson

Malin Johansson

5 augusti 2013 13:04

Så fint hon lyder dig i transporten, duktiga ni är.
tur att det gick bra med allt hon gjorde. påhittig häst det där!

Hoppas att allt är bättre igen

http://www.havrefallen.bloggspot.com

Kim

5 augusti 2013 23:11

Mmmm hon kan hon men bara när hon vill :)
Minsta tryck och hon total vägrar och exploderar, så detta får tas lååångsamt :)

 
Viveca

Viveca

7 augusti 2013 00:53

Bra jobbat! Det kommer gå bra det här:)

http://perasperaadastra.bloggplatsen.se

Kim

7 augusti 2013 08:56

Tack :)
Det blir svårare att försöka börja stänga...bara luckan rör sig så blir hon rädd...
åker tillbaka till GC i morgon bitti.
Får smita hit igen snart och träna mer.

 
Ingen bild

Åsa R Mickelsen

8 augusti 2013 17:41

ooiiii det gick ju riktigt bra. Klart att Nelly blir småååsur när dom glor ut henne hehe,blir följder av sådant. Har inte hunnit glo på din sida här men återkommer,haft lite att göra i sommar och nu är honingen på gång,återkommer,<3 kram

Kim

8 augusti 2013 23:33

Det går bra att gå in och ut nu, men bara man försöker lyfta aningen i en dörr/ramp så kastar hon sig ut...det kommer att ta tid, bara att acceptera det ;)

Håååning mums!

kram :)

 
sara

sara

10 augusti 2013 16:10

Det där låter som mig i hästform! ;)

Har det gått bra med såren och det? Inga men?

KRam!

http://sarasvardag.bloggplatsen.se

Kim

23 augusti 2013 16:55

Ni får starta en klubb du och Nelly :)

Fast vi har det ruskigt varmt så harvi inte haft några problem med såren, skönt!

Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kim - 26 februari 2015 15:17

Denna blogg blir det inga nya inlägg på. pgaexetvillinteatthanläser... sånisomvillfortsättafölja mejochdeminaochsomintär fbvänner skicka mej ett meddelande såfårniveta varjagfinns Va kryptiskt va    ...

Av Kim - 27 december 2014 18:32

 Vi är riktigt stolta över hönshuset vi byggt, "kostade" oss bara nätet, resten av materialet var en blandning av gamla bitar/saker som vi hade hemma.         Fran vänster: Fröken Josefina, Marianna och Agda 2...som ni kan ana så är jag bara ...

Av Kim - 16 december 2014 20:30

Tre dagar på La Palma fyllda med hästar ,vänner, god mat och att bli bortskämd av föräldrarna så klart, inte alls fel. Nelly växer och Marco mätte henne, enligt honom är hon 163cm! har svårt att se det men gillar det.   Hoppade upp på henne uta...

Av Kim - 29 november 2014 18:11

Skulle flyga till La Palma i torsdags kväll men blåst och regn gjorde att flygplatsen där stängdes.Det är en av nackdelarna med att bo på en ö. Ville så gärna se min Nelly igen och mysa hemma hos mina föräldrar. På tisdag får jag min sista cellgi...

Av Kim - 28 oktober 2014 23:53

Jag mår såååå mycket bättre nu när jag är inne i den andra delen av cellgifts behandlingen.Får nu ett "gift" istället för kombon av tre stycken som jag fick de fyra första gångerna. Det är nu 21 dagar mellan behandlingarna och jag slipper nu helt i...

Skapa flashcards