Varmt...

Alla inlägg under februari 2014

Av Kim - 20 februari 2014 00:55

Här är en video som Marco skickade för att visa hur lätt Nelly lämnar stallplanen.

Och hon lyssnar så fint på honom, han bara använde ett grimskaft, det är lovande   

Det är något som jag "jobbat" på sen hon var liten, jag har alltid aktat mej för att dra i henne.
Har använt små gester och mjuka tag och hon lyssnar så fint, det är jag stolt över, lite rätt har jag lyckats gjort   

Fast Nelly har sin höga energi och osäkerhet så är hon positiv och samarbetsvillig.

Tur att vi har Marco!


Ha det gott  

Av Kim - 1 februari 2014 23:49

Jag har rannsakat min tid tillsammans med Nelly...och det har tagit emot lite   

Eftersom hon var nästan helt ohanterad, osäker och mycket defensiv när jag köpte henne så fick jag lägga undan all min erfarenhet av "vanlig uppfostran"och istället famla runt i en helt ny värld.

Positiv förstärkning (klicker träning) har hjälpt oss mycket men det har inte varit lätt, utan den hade vi inte kommit så här långt det är jag övertygad om.


Vår väg har varit lång och svår och jag har fått både bett och sparkar, och jag har inte vetat hur/var/om jag "borde" agera/reagera, allt för att inte förstöra den tillit som Nelly lyckats få för mej i det flesta situationer.

Någonstans på vägen så tappade jag självförtroendet som jag alltid haft när det gäller att ha god hand med svåra hästar.


Marco märkte detta rätt snabbt och sa till mej: Hantera nu Nelly som om det vore vilken häst som helst.

Jag har alltid känt mej tryggare uppe på en svår häst än nere på marken, så att få hoppa upp på Nelly gav tillbaka en hel del självförtroende   .


Om nu bara Marco kan träna henne så hon lugnt kan åka i transporten och ta färjan hit till GC så kommer vi få det fint tillsammans jag och Nelly.




Harebra   

Ovido - Quiz & Flashcards