Varmt...

Direktlänk till inlägg 1 februari 2014

Rannsakan och video

Av Kim - 1 februari 2014 23:49

Jag har rannsakat min tid tillsammans med Nelly...och det har tagit emot lite   

Eftersom hon var nästan helt ohanterad, osäker och mycket defensiv när jag köpte henne så fick jag lägga undan all min erfarenhet av "vanlig uppfostran"och istället famla runt i en helt ny värld.

Positiv förstärkning (klicker träning) har hjälpt oss mycket men det har inte varit lätt, utan den hade vi inte kommit så här långt det är jag övertygad om.


Vår väg har varit lång och svår och jag har fått både bett och sparkar, och jag har inte vetat hur/var/om jag "borde" agera/reagera, allt för att inte förstöra den tillit som Nelly lyckats få för mej i det flesta situationer.

Någonstans på vägen så tappade jag självförtroendet som jag alltid haft när det gäller att ha god hand med svåra hästar.


Marco märkte detta rätt snabbt och sa till mej: Hantera nu Nelly som om det vore vilken häst som helst.

Jag har alltid känt mej tryggare uppe på en svår häst än nere på marken, så att få hoppa upp på Nelly gav tillbaka en hel del självförtroende   .


Om nu bara Marco kan träna henne så hon lugnt kan åka i transporten och ta färjan hit till GC så kommer vi få det fint tillsammans jag och Nelly.




Harebra   

 
 
Kicki

Kicki

2 februari 2014 01:00

Roligt att se att du kan rida henne nu. Hon har hämtat sig en del, och det är också gott att se. Men säkert kan du öka kraven lite, för ofta är det så med lite speciella hästar, att om man ökar kraven så är det en positiv utmaning och dom ställer upp på det och trivs med samarbetet. Vilken tur att du haft Marcos hjälp under den här tiden.

http://kickilin.wordpress.com

Kim

2 februari 2014 12:10

Det har varit en svår ballansgång att våga sätta lagom krav på Nelly.
Har jag ställt för stort så har hon överreagerat och sen har vi fått börja om från början igen.
Men nu verkar hon vara mogen för det mesta som vilken unghäst som helst, underbart :-)
Enorm lättnad att Marco finns!

 
kicki

kicki

2 februari 2014 09:49

framtiden är ljus!

http://kaa.bloggplatsen.se

Kim

2 februari 2014 12:01

Jupp extra solig nu ;-)
Kram

 
Kerstin

Kerstin

2 februari 2014 10:16

Usch och fy för att tappa självförtroendet, det tar ju så lång tid att bygga upp igen. Men han har rätt i det han säger, att du ska börja behandla henne som en "vanlig" häst. Om jag jämför lite med vår c-ponny som vi haft lite problem med, nu har vi nått den gränsen att han är trygg med oss och nu har jag också börjat behandla honom som en av de andra, finns vissa delar som ännu inte är befästa, men i det stora hela så är han en "vanlig" ponny. Klokt av Marco att säga så, man glömmer lätt att gå vidare och fastnar lite i problemen. Kram o lycka till!

http://stallrosen.bloggplatsen.se

Kim

2 februari 2014 12:00

Det är bara när det gäller Nelly som självförtroendet är skadat, med andra hästar fungerar det som vanligt.....selektiv dipp ;-)
Du förstår exakt mitt dilemma, hitta rätt tidpunkt att börja behandla dem som "normala".
Kram

 
Malin Johansson

Malin Johansson

5 februari 2014 10:06

Hon börjar växa till sig i sinnet och att hon trivs med dig är ju inte svårt att se, mycket roligt att det gått så bra

http://www.havrefallen.bloggspot.com

Kim

20 februari 2014 00:52

Hon har utvecklats snabbt plötsligt, så härligt.
Men det beror nog en hel del på att hon nu blir behandlat som en "vanlig" häst...

ha det gott :)

 
Lyckoprickar-anna

Lyckoprickar-anna

6 februari 2014 09:08

Känner igen det såå. Hade ju en sådan häst en gång. Som jag blev rädd för & tappade gnistan för att hantera henne. När jag under en längre tid började känna att adrenalinet pumpade när jag närmade mig henne, kände jag att det här inte längre var hållbart. Hade vi haft rätt hjälp & stöd under den tiden, hade vi säkert hittat en fin väg tillsammans. Kändes jobbigt att sälja henne, men det var bäst för oss båda...
Tur ni har Marco!
KRAM!

http://www.lyckoprickar.se

Kim

20 februari 2014 00:47

Ja ibland är det så svårt...
Det känns som om vi nu kommit vidare jag och Nelly, lättnaden är STOR :)

Starkt av dej att ta beslutet om försäljning.

Kram

 
Ingen bild

Åsa.R.Mickelsen

11 februari 2014 22:09

Helt fantastiskt att se er två nu,så har hon blivit lite kraftigare ser det ut som,skönt. Men KIIIIIIIM du kan la ha på hjälmen så det inte händer nåt ifall ifall,huff har blivit så gammal nu så jag får panik för allt ;-) hihi . KRAAAAAAMMMMMMM <3

Kim

20 februari 2014 00:36

Jo visst har du rätt, hjälmen borde på.
Lovar att skärpa mej.
Hade det gällt någon annan så hade jag tjatat om hjälm :)
kram på dej

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kim - 26 februari 2015 15:17

Denna blogg blir det inga nya inlägg på. pgaexetvillinteatthanläser... sånisomvillfortsättafölja mejochdeminaochsomintär fbvänner skicka mej ett meddelande såfårniveta varjagfinns Va kryptiskt va    ...

Av Kim - 27 december 2014 18:32

 Vi är riktigt stolta över hönshuset vi byggt, "kostade" oss bara nätet, resten av materialet var en blandning av gamla bitar/saker som vi hade hemma.         Fran vänster: Fröken Josefina, Marianna och Agda 2...som ni kan ana så är jag bara ...

Av Kim - 16 december 2014 20:30

Tre dagar på La Palma fyllda med hästar ,vänner, god mat och att bli bortskämd av föräldrarna så klart, inte alls fel. Nelly växer och Marco mätte henne, enligt honom är hon 163cm! har svårt att se det men gillar det.   Hoppade upp på henne uta...

Av Kim - 29 november 2014 18:11

Skulle flyga till La Palma i torsdags kväll men blåst och regn gjorde att flygplatsen där stängdes.Det är en av nackdelarna med att bo på en ö. Ville så gärna se min Nelly igen och mysa hemma hos mina föräldrar. På tisdag får jag min sista cellgi...

Av Kim - 28 oktober 2014 23:53

Jag mår såååå mycket bättre nu när jag är inne i den andra delen av cellgifts behandlingen.Får nu ett "gift" istället för kombon av tre stycken som jag fick de fyra första gångerna. Det är nu 21 dagar mellan behandlingarna och jag slipper nu helt i...

Skapa flashcards