Varmt...

Direktlänk till inlägg 1 augusti 2014

Fortfarande inget klart svar...

Av Kim - 1 augusti 2014 13:03

Det är nu 10 dagar sen de opererade bort Portvakts körteln i armhålan.
Det för att undersöka om cancern spridit sej eller inte.
På måndag morgon ska de klippa av två trådar som sticker ut, hoppas detta betyder klippa inte dra i dem.
Armhålan är fortfarande lite svullen, svider och allmänt öm, bökigt att inte få använda den.

Det gjorde mindre ont de två första dagarna, nu ömmar/svider det mer.

Fast det är inte rött så det är nog ok.

I tisdags träffade jag den läkare som är ansvarig för min cellgifts behandling.
Var nervös för nu skulle jag få all info om min cancer och fortsatt behandling.
Vi hade skrivit ner frågor.
Fick först vänta i mer än en timme, och när vi kom in så talade läkaren med olika Syrror som hämtade och lämnade journaler.
Sen började hon tala om behandlingen, när jag frågade om vilken sorts cancer jag har så började hon kolla i mina papper och i datorn, hon hade inte läst tidigare!
Hon sa: du kan få dina resultat/besked nästa gång vi ses.
Kändes skit!
Och hon tog knappt ögonkontakt, kasst tycker jag!
För hennes problem är stress på jobbet och mitt problem är livsavgörande...suck!

Jag frågade om jag skulle få hormondämpande medicin, är ju lite kokett och vill ju inte se ännu ännu ännu äldre ut än min 10 år yngre Christophe.
Fick då till svar att 80% av kvinnlig bröstcancer är hormon känslig och att min inte är det, så jag behöver ingen sån medicin under behandlingen, men kanske efter den.
Detta tyckte jag lät bra......

Jag bad läkaren att slippa cortison under behandlingen, Ch. har ju gjort en special olja (av en växt som är tillåten i en del länder/stater) åt mej som är lugnande samt bra både mot illamående och cancer i sej.
Räcker det inte med oljan får jag väl ta ett nytt beslut.

Ett besked som kändes ok var att de plockat ut 4 st körtlar i armhålan, i den första Portvakten finns det några få celler men ingen cancer, de andra var helt rena.

Efter det dåliga mötet med läkaren fick jag tala med en Syster som gav mej datum för första behandlingen, det blir nu på Tisdag.
Hon gav mej mycket info om behandlingen och svarade bra på alla våra frågor.

När jag sen kom hem och kollade upp ej hormon känslig cancer blev jag riktigt rädd!
Hittade detta:
Den tumör vi är mest oroade för i dag är i stället så kallad trippelnegativ bröstcancer, som 20 procent av kvinnorna drabbas av, den har sämst prognos.”
HER2 är en viktig tillväxtfaktorreceptor, ett protein, som har som uppgift att styra celltillväxt och delning. Vid HER2-positiv bröstcancer finns ett ökat antal sådana proteiner. Idag testar man rutinmässigt för HER2 när man diagnosticerar bröstcancer.

Tjaaa detta känns inte alls bra!!!
Nu handlar det inte bara om att orka igenom en tuff behandling utan om chanserna till att överleva.

Har inte tid hos läkaren förens den 18/8, och så länge tänker jag inte vänta!
Nu på tisdag när jag ska få den första behandlingen ska jag be Sys om hjälp.

Jag hoppas jag har uppfattat det fel, men...

Igår höll jag mej borta från internet, att läsa så mycket om cancer och andras bloggar om sin kamp, gör mej bara mer orolig och ledsen.
Fast det skulle kännas bra att veta om kvinnor överlever denna sorts cancer...

Nu ska jag ta lite mer olja så jag kan slappna av, kika på tv eller lyssna på en ljudbok, allt för att inte tänka för mycket.

Känns bra att få börja med behandlingen och när jag mår skit av den tänka på att det hela är för att bli frisk...


Tror jag ska skaffa peruk, funderar på att raka av mej håret innan det börjar lossna, det kommer att lossna med de mediciner jag ska få.

Christophe är så fin och så omtänksam, men jag vet att han är rädd   


Som ni märker så far mina tankar runt i alla riktningar, från triviala saker till kalla fakta.

kram på er


 
 
Kicki

Kicki

1 augusti 2014 13:32

*stoooor styrkekram*

http://kaa.bloggplatsen.se

Kim

1 augusti 2014 13:34

Tack Kicki det värmer

 
Ingen bild

Yvonne

1 augusti 2014 14:03

Fina Kussen,

Åh, det gör så ont att läsa hur du har det. Jag tror att kvinnan jag träffade i Frankrike hade just den sorterna cancer. Jag kan kolla med henne om du vill, hon kanske kan en massa?

En av mina bästa vänner gick igenom en grym cancer behandling för ett par år sedan. Hon är frisk nu och mår superbra. Vad hon gjorde var att raka av håret innan det föll av. Hon var hos en jättegullig frisör som tog emot henne så hon fick vara ensam på salongen och hade täckt över alla speglar så hon i sin egen takt kunde titta när hon var mogen för det. Det uppskattade hon väldigt mycket.

Byt läkare om hon fortsätter vara nonchalant mot dig om det går. Du kommer behöva ngn som du känner forttroende för och kan fråga om allt.

Jag finns här om det är ngt som du behöver hjälp med eller om du vill prata. När som helst.

Gick en healingutbildning när jag var i Indien för ett par år sedan. (Det trodde du inte va;) )Skickar dig styrkande och helande kraft.

Varm kram Kussen

Kim

2 augusti 2014 11:16

Ja du kusinen min...som det kan bli.
Sånt som alltid händer andra händer nu mej, total chock!

Skulle kännas bra att höra om kvinnor som överlevt en aggressiv bröstcancer, så fråga gärna henne.

Jag ska höra mej för om det går att byta läkare.

God, Klok, B&B, Inredning, Fit som attan, Snygg, Kan själv, Toppen mamma och allt du åstadkommit i ditt arbetsliv!!!
Och det är bara en mindre del av Listan.
Så Healing förvånar mej inte.
Jag tror allt om dej ;)
Tackar och tar emot

 
Ann

Ann

1 augusti 2014 16:24

Stor hård lång kram, du fixar det!!!

http://annrosdahl.bloggplatsen.se

Kim

2 augusti 2014 11:02

Den kramen gjorde gott!
Hoppas du har det bra

 
Ingen bild

Sabina och Christopher

1 augusti 2014 17:22

Åh, finaste Kim! Vi tänker så mycket på dig här hemma i Sverige och hoppas så innerligt att allt detta snart är historia och att vi får krama om dig. Det är så tråkigt att vi inte får möjlighet att träffa dig nästa helg, men du kommer vara med oss i våra tankar hela kvällen <3 Du kommer fixa detta! Varma kramar från Skåne!

Kim

2 augusti 2014 10:59

Den kramen ser jag fram till

 
Ingen bild

Ulrika

1 augusti 2014 23:24

Kram vännen! 😍

Kim

2 augusti 2014 10:54

Kram min

 
Ingen bild

Åsa.R.Mickelsen

8 augusti 2014 19:16

Ja vad skall man säga. Läs inte för mycket på internett i nuläget det blir nog bara förvirrande samtidigt som man vill ha fakta. Såklart att man jämför det man läser med ev symptomer och man blir skiträdd,är ju inte säkert man har det så men vad vet man vad skall man tro.Att läkaren var så dåligt påläst är ju katastrof,har råkat på det själv och oron går i taket,det förbättrar inte ens inre oro /rädsla. Att ta upp detta på kommande möte gör ju bara att man mår ännu sämre,man vill veta här och nu är det ingen som förstår det.Man går ju i tanken att stackars alla som blir drabbade utom jag, så är man där plötsligt själv,man blir ju totalt uppriven inni sig. Men Kim jag har några som på grund av cellgifter tappat håret och vill bara säga att dom var så otroligt vackra utan hår när ansiktet framträder på ett nytt vis så när dom får tillbaks håret så känner jag meeeeen då vackra människa du passade ännu bättre utan än med ;-) tänker mig att du är en av dom du med. Kortisonet gör ju även nytta men gör att man stiger/svullnar i storlek,knns ju inte kul men det gör ju sin nytta där och då. Man går i och för sig ned i vikt lite långsamt men det går neröver när man slutar, märker det själv. Men nu skall du få skratta en liten stund,här kommer det. Jo ser du var hemma hos en väninna och gick på muggen,det gör ju alla förr eller senare. dDrog av en bit toapapper men attan den biten föll till golvet. Jag gjorde mig klar vilket man bör för att inte smak och luktlökar hos vännerna skall hoppa ur kroppen på dom när man seglar ut glad i hågen från muggen,tvätta händerna också. tittade ned på golvet och jöss den lilla pappersbiten som då är ren skall man plocka upp efter sig,man skräpar inte ned hos vänner som gäst åhh nej. Sagt och gjort slängde min atletiska ballerinakropp i 90graders vinkel framöver,här skall plockas papper, tar tag i pappret och skall resa mig lika hastigt som jag böjde mig.FJOOONNGGOOONNNGOONNGG,där small vajern som håller röven på plats till,jag drog på mig ett fett gött ryggskott.Min vänninna kommer stupandes och undrar vad som sker? När hon får syn på mig i 90grader vinkel med pannan hårt lutad mot dassrullehållaren knäcker hon sig,ja sånna kan dom vara vännerna man har,hahahaha. Jag kom mig på rätt köl efter mycket aj oj o stöön. Men det bästa av allt var att jag skulle köra mina 36 mil från Falkenberg och hem till Horten,ja hem kom jag men det var ingen sockersöt resa kan jag säga. Kom mig till dr på tisdagen och mitt lilla näpna ryggskott var visst diskbråck,jaja fint skall det vara. Nu går jag runt med skinkorna på spänn (är så man kan vässa en penna där ja) av smärta och lätt framåtböjd och tycker bara att detta var ett skiiit,jag skall ju snart tömma mina bikupor från honung om en liten stund eller låååång stund då dr sa att ,ja detta kan hålla i sig några veckor. Jaja inget att hyyyla över men ett gött skratt förtjänar du i alla fall för det fick jag .Stora varma kramar <3 <3

Kim

16 augusti 2014 23:20

=D
Tack för ett gott skratt!!!

Stor kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kim - 26 februari 2015 15:17

Denna blogg blir det inga nya inlägg på. pgaexetvillinteatthanläser... sånisomvillfortsättafölja mejochdeminaochsomintär fbvänner skicka mej ett meddelande såfårniveta varjagfinns Va kryptiskt va    ...

Av Kim - 27 december 2014 18:32

 Vi är riktigt stolta över hönshuset vi byggt, "kostade" oss bara nätet, resten av materialet var en blandning av gamla bitar/saker som vi hade hemma.         Fran vänster: Fröken Josefina, Marianna och Agda 2...som ni kan ana så är jag bara ...

Av Kim - 16 december 2014 20:30

Tre dagar på La Palma fyllda med hästar ,vänner, god mat och att bli bortskämd av föräldrarna så klart, inte alls fel. Nelly växer och Marco mätte henne, enligt honom är hon 163cm! har svårt att se det men gillar det.   Hoppade upp på henne uta...

Av Kim - 29 november 2014 18:11

Skulle flyga till La Palma i torsdags kväll men blåst och regn gjorde att flygplatsen där stängdes.Det är en av nackdelarna med att bo på en ö. Ville så gärna se min Nelly igen och mysa hemma hos mina föräldrar. På tisdag får jag min sista cellgi...

Av Kim - 28 oktober 2014 23:53

Jag mår såååå mycket bättre nu när jag är inne i den andra delen av cellgifts behandlingen.Får nu ett "gift" istället för kombon av tre stycken som jag fick de fyra första gångerna. Det är nu 21 dagar mellan behandlingarna och jag slipper nu helt i...

Ovido - Quiz & Flashcards