Varmt...

Direktlänk till inlägg 2 september 2010

Silvers historia (häst igen) ;-)))

Av Kim - 2 september 2010 20:08

Har haft en mysig häst förmiddag :-)


I morse åkte jag upp till stallet, hämta Silver, ryktade och kratsade hovar och sen fick jag lära mej en massage för att få hästen att slappna av och för att upptäcka ev. spända muskler. 
Silver har ju inte blivit riden och pysslad med pga värmen, var först lite misstänksam, sen slappnade han verkligen av.

Sen borstade jag ut svans och man, det tog jätte lååång tid, rastafari efter all blåst.
Det blev en skritt lektion, han försökte lite bus i början, det märks direkt när han stått.

Jag aktiverar honom och då glömmer han snabbt bort "buset", annars bockar han gärna, som tur är med lite ryggaktivitet, lätt att sitta kvar.

Fast nu har jag ju två diskbråck, och vill inte riskera mej som förr.

Han gillar verkligen att jobba, han föredrar ridbanan framför att ridas ut.


Silver har ju lite "skit i ryggsäcken" så han blir osäker ibland.

När han kom hit för fyra år sen var han direkt farlig.

Han gick till attack i hagen, idag gillar han att få besök i hagen.

Men det händer ibland att han får en "lapsus"  på ridbanan när jag får hjälp att sitta upp, han försöker då slå med frambenen och knuffas.


En gång förra månaden, så skulle Hans (Elkes man) hjälpa mej upp, han är inte så uppmärksam på hästarnas beteende.
Han ledde fram Silver till en liten pall, sen tittade Hans på mej istället för på hästen, Silver lyfte frambenet snabbt och satt ner hoven på Hans fot.

Han stod kvar tills jag hann hoppa ner från pallen och flytta honom.


Det tar tid att förändra en häst som haft det svårt.

Han har i alla fall mycket tur, här får han mycket kärlek, inga sporrar inga slag, inget bett i munnen och mycket uppmuntran.


Elke köpte honom på fastlandet (Spanien), hon var inte där för att köpa häst.

Hon hittade honom uppbunden mellan två pelare, och en gubbe som stod och skrek och piskade på honom.

Han skulle tydligen lära sej den "högre skolan" och fattade så klart ingenting, en stressad liten fyra åring.

Elke blev upprörd och sa; att så gör man inte.

Fick till svar att hästen var bråkig, efter lite tjafs fram och tillbaks sa gubben:

köp honom då, du kommer aldrig kunna lära denna häst något.

Elke frågade efter priset, det var lågt eftersom hästen var "knäpp", Elke slog till direkt och två timmar senare körde hon förvånad iväg med honom i en transport.


Silver är smart och är lättlärd, han älskar att klura ut nya saker.

Det går inte att jobba med honom från marken, fast är han lös så springer han gärna runt och byter lydigt gångarter och riktning.


Han har förändrats mycket de senaste 2 åren som jag ridit honom, han kommer att bli bättre med tiden, han behöver tid och det får han.


Man har ju lust att filma honom nu när han jobbar och visa honom för sin första ägare ! !


Ja, det var "lite" om Silver.

En annan grej om honom, han har världens mjukaste trav, helt underbar!

Och han ger mej en massa pussar (slickar), så gullig.

 

     

 

Silver och Dankil leker varje dag, härligt att se.

 




 
 
Kicki

Kicki

3 september 2010 11:11

vacker häst, silver! tänk vad det tar tid att bygga upp ngt som kan raseras på ett ögonblick...tragisk historia...tur att han hamnade hos ngn som förstår och vill lägga tid på honom!

angående bootsen, jag har ju köpt easyboots epics till gubben o jag älskar dem. de är lätta att få på o av, det e nemas problemas! visserligen har jag inte klockat hur lång tid det tar att fippla på dem, men jag tror inte det tar en minut per hov inklusive kratsning o borstning av hovarna.
jag är helt såld på dem hihi
OM det inte framgått av mina blogginlägg hihi
även om det är de enda boots jag testat, så har jag jämfört ned andra modeller som finns i stallet.
BOAbootsen tycker jag är tunga o klumpiga i jämförelse med easyboots.
swissboots är favoriten hos marika som äger stallet, men de har ingen sådan mjuk gaiter som hindrar sand att komma i booten.
nä, jag e easybootfrälst jag hihi
kram

http://kaa.bloggplatsen.se

 
Ann

Ann

3 september 2010 11:25

Vilken solskenshistoria, han hade tur som kom till er!
Nu blir jag ännu mer nyfiken på hur du har det med hästerit där borta! :)

http://annrosdahl.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Lin

3 september 2010 17:45

Hittat dig på en kompis blogg ( AnnLouise )
Vackert namn på en oerhört vacker häst.
Har en schäfertik som har fått uppleva ungefär samma sak som Silver, det har tagit tid, men nu är hon trygg !!

Kim

3 september 2010 21:11

Tack Lin för din kommentar.
Ja, det kan verkligen ta lång tid, och en del individer behöver mer tid än andra.
Men det är värt all tid, eller hur ;-)

Ciao

 
Ingen bild

Lin

3 september 2010 21:31

När man verkligen trivs med och älskar djuren, är det värt all tid i världen!!
Jag är en sådan som på något vis värdesätter de fyrbenta mer än något annat. Haft hästar också tidigare.
Hon ( Ia ) är min bästa vän, du har sett bilder tror jag, i nåt av de senaste inläggen AL gjort.
Vi spårade på grus och gick i vattnet lite :)

Kim

4 september 2010 10:11

Jo, såg era fina bilder med hundarna.
Reagerade på namnet La, eftersom jag bor i Spanien, fast det kanske finns fler förklaringar.
La är ett bra namn och man slipper ju förkorta det ;-)
Djur-kärlek-skratt-trygghet och mycket mer :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kim - 26 februari 2015 15:17

Denna blogg blir det inga nya inlägg på. pgaexetvillinteatthanläser... sånisomvillfortsättafölja mejochdeminaochsomintär fbvänner skicka mej ett meddelande såfårniveta varjagfinns Va kryptiskt va    ...

Av Kim - 27 december 2014 18:32

 Vi är riktigt stolta över hönshuset vi byggt, "kostade" oss bara nätet, resten av materialet var en blandning av gamla bitar/saker som vi hade hemma.         Fran vänster: Fröken Josefina, Marianna och Agda 2...som ni kan ana så är jag bara ...

Av Kim - 16 december 2014 20:30

Tre dagar på La Palma fyllda med hästar ,vänner, god mat och att bli bortskämd av föräldrarna så klart, inte alls fel. Nelly växer och Marco mätte henne, enligt honom är hon 163cm! har svårt att se det men gillar det.   Hoppade upp på henne uta...

Av Kim - 29 november 2014 18:11

Skulle flyga till La Palma i torsdags kväll men blåst och regn gjorde att flygplatsen där stängdes.Det är en av nackdelarna med att bo på en ö. Ville så gärna se min Nelly igen och mysa hemma hos mina föräldrar. På tisdag får jag min sista cellgi...

Av Kim - 28 oktober 2014 23:53

Jag mår såååå mycket bättre nu när jag är inne i den andra delen av cellgifts behandlingen.Får nu ett "gift" istället för kombon av tre stycken som jag fick de fyra första gångerna. Det är nu 21 dagar mellan behandlingarna och jag slipper nu helt i...

Ovido - Quiz & Flashcards