Varmt...

Alla inlägg under januari 2011

Av Kim - 30 januari 2011 21:36

Mamma, Helen Delia och jag hade tänkt åka och titta på en hästtävling, ingen aning om i vad.

Den var i alla fall inställd pga av blåst och ev.regn

Så vi åkte en liten runda och några foton blev det.

Några olika regnbågar

     På denna sista så är det faktiskt två st., en lite otydlig precis ovanför den som syns tydligt.

   
Uppe vid den lilla kykan Virgen del Pino, i denna stora tall så skall madonnan ha visat sig... Inte så liten tall!

 

Sen blev det Plaza Glorieta, som har tagit många timmar att pussla ihop, gjort av små bitar av kakel och sten.

     

Vädret är så där...blåsigt och regnskurar.

Känns lite så innuti också, hmm, imorgon är det en ny dag som tur är.


Ciao


Av Kim - 29 januari 2011 09:57

i går, Shiva fick följa med upp till stallet.

Där hälsade hon så glatt på 4 andra hundar, och gick sen och undersökte allt med nosen, så hon trivdes.


Köpte sex stora kyckling ben som jag kokat, så nu får hundarna ris och kyckling, och det går ner väldigt snabbt :-)


Nellys ena sår på insidan av låret, vattnade sig lite igår  

Försökte tvätta det själv men Nelly bara sparkade, suck.

Fick hjälp att tvätta det, jag höll upp hennes andra bakben medan Bea tvättade, det gick lugnt och fint.

Hela Nelly var ganska lerig nu!!


Det har regnat lite i natt och det ska ösa ner senare...enligt prognosen så ska det fortsätta till torsdag   

Hoppas det inte stämmer!


H som varit här och passat hus och hundar över jul åker hem nästa fredag, vore tråkigt om denna sista vecka ska regna bort.


Igår åkte jag ner till mamma och Georg, och målade min nya stall-låda en första gång, idag ska jag slipa den lite och måla en gång till.

Knallröd blir den   


Benes mamma kommer hit idag och ska stanna en månad, det är ok men lite jobbigt.

Men det finns flera positiva saker med detta, en är att jag tillbringar mer tid hemma och sköter huset lite bättre när hon är här.

Sitter lite mindre vid datorn och fixar saker på mina listor.


Nä nu ska jag äta frukost   






Av Kim - 27 januari 2011 22:50

inte så bra hennes njurar fungerar inte riktigt bra.

Så hon har lite för hög urinsyra i blodet...detta kan försämras på några dagar veckor eller månader, men så länge hon har god aptit och är glad så kör vi på.

Så nu tyckte vet. att vi kunde passa på att skämma bort henne lite, ikväll fick hon bara burkmat inget torrfoder, mums tyckte hon!

Jag bytte ut hennes antiinflamatoriska medicin mot en annan som ges dagligen, helt ok för hon äter den som godis.

Enligt vet. så kommer det märkas när njurarna sviktar mer, ingen aptit, hängig och illa mående.

Så än så länge är det hon ok, är ett matvrak och studsar runt när det är mat eller dax att gå ut på promenad.


Bene har redan tänkt ut en vacker plats uppe i skogen där hon ska få vila till slut.

Vet. kommer att komma hem till oss och ge henne sprutorna då, det känns bra då kommer hon vara tryggare här hemma.


Jag är inte ledsen och det känns lite konstigt ... men det är väl heller inget att sträva efter, den dan den sorgen  


Nu ska jag koncentrera mej på att ge henne en massa kärlek och god mat, i morgon blir det burk till frukost och kyckling med ris på kvällen.


Tack all er empati, kram!









Av Kim - 27 januari 2011 12:45

på att vet. ska ringa och tala om resultatet på Shivas blodanalys.

Så just därför så står tiden still   

Köket är rent, tvättmaskinen går för andra gången idag, terassen är avspolad och ren,  så nu blir det datorn en stund.


Vill hinna över till mamma idag och måla min nya stall låda.


Klockan fyra kommer Benes brorsdotter hit och ska tortera mej lite, hon är fysioterapeft.

Det är första gången så jag ska visa henne mina journaler (magnetröntgen, röntgen och utlåtande) så hon inte vrider till där man inte bör.

Fast jag är lugn hon är duktig och använder flera olika tekniker.

Jag har kännt av ryggen lite mer de senaste veckorna så det är nog en bra ide att hon kommer, kanske skäller hon på mej så jag äntligen börjar träna min rygg som jag borde  


Idag är det sol med lite moln även imorgon ska det vara sol men i helgen så blir det regn igen.


Uppe i stallet så ska det ev. bytas hagar, vi har nu fått dela av en hage i två för en "yngling" kan inte hålla hovarna borta från en av damerna där...

Denna snygga yngling har helt missat att han inte har några kulor kvar...

  Och "damen" ifråga uppskattar inte alls hans framfusiga inviter   


Nä nu ska jag och Bene fixa oss lite lunch


ciao


Av Kim - 26 januari 2011 18:13

Har nu ringt Vet. ang Shiva, i morgon ska hon ta ett blodprov för att se hur njurarna och levern fungerar mm.

Kan var den antiinflam. medicinen som irriterar slemhinnorna i magen.

Hon får nu en sort som man ger endast en gång i månaden och det är nog lite stark.

Vet sa att vi skulle gå över till en som man ger dagligen.

På lördag kan hon få röntgas om blodproven inte visar nåt.

Har sagt till vet att det viktigaste är att hon har livskvallitet, om inte får hon lugnt somna in.


Vi var tre som gick upp i skogen med hästarna och 4 hundar på en liten promenad och gräspaus.

Jag sa till dom andra innan vi gick att Nelly skulle vara lös när hon betade, dom tyckte det var skoj.

Efter en stunds betande så gjorde Nelly ett par bocksprång, en av de andra hästarna små-stegrade sig en gång, då blev V (ägarinnan) så rädd att hon släppte sin häst som drog.

När den sprang så sprang ju Nelly efter, och då släppte den andra tjejen sin häst också.

Hästarna sprang hem inget ont hände, vi var bara några minuter ifrån stallet.


Jag hade ingen aning att V var så rädd, hade jag vetat det så hade jag valt att inte släppa Nelly.

Hon kan ju inte hjälpa att hon är rädd, fast lite farligt är det...


Igår så stängde dom flygplatsen på eftermiddagen pga hårda vindar och regn.

och vädret är likadant i dag, men men DET SKA BLI BÄTTRE.


Det är fullt av snö uppe i bergen och kylan känns lite även här nere.

Idag på morgonen var det bara 10 grader ute, och då blir det kallt här inne 17 grader just nu!

Så nu ska jag sätta fart i spisen så jag blir varm igen, hatar att frysa innomhus!

Jag är sorten som har isklumpar till händer och fötter nästan jämt.


Nu kom Gunilla och har med sej ett gott rött vin, hmm va bra det är ju ett annat alternativ att värma sig med  


I slutet av vår gata finns det en utkiksplats jag och Helen åkte upp dit och fotade snön som ligger högt uppe i bergen, kolla!!

 

 Sen Nelly-hängläpp som verkar ha trasslat ihop benen..

 Och nu hoppas jag Ni inte lider lika mycket som mej när jag hör min röst..

Tja nu e klockan sex på eftermiddagen så nu kan jag inte skylla på att det är gryning...men lite rörig är jag även nu  


hej hopp







Av Kim - 26 januari 2011 05:46

så sitter nu här med en kopp väldoftande apelsin och kanel te.

Vaknade redan vid halv fyra och har nu löst några världs problem och gjort några konstruktioner...

Har skissat upp i huvudet den tekniska konstruktionen av en vedbod.


Och något så makabert som ett krematorium för djur, det kommer av att jag nog snart måste ta beslutet att låta min gamla Shiva få somna in.

Det blir nog till att begrava henne uppe i skogen, det finns inte möjlighet på vår lilla steniga tomt.


Vill ringa vet. ang Shiva, vill att dom kollar henne och vill veta om hon är ok eller ej. Problemet är att hon är såå rädd för den ena veterinären, så det är jobbigt.

Ibland har hon aning mörkt blod blandat i avföringen... hon har bra aptit, är glad, sover mycket och är skröplig i benen   med all rätt som 14 årig tant.

Och så tänkte jag på att här måste man ta hit en grävmaskin och begrava sin häst när det är dax om man har mark annars så soptippen, huu va hemskt!

Så då blev min ugn större och jag konstuerade en vagn med en stor bricka som lätt kunde skjutas från vagnen i i ugnen, suck va jag håller på  


Så efter detta kändes det som en bättre ide att gå upp och göra en kopp te och starta datorn!

Min hjärna är väldigt aktiv när jag är halv vaken    


Igår fodrade jag på morgonen i ösregn, fast det gick bra, hade ju mina regnbyxor som jag köpte hos Börjes, eller rättare sagt fick i present av Ulrika, tack vännen!

Har börjat låta Nelly gå lös när det inte är några andra mäninskor uppe i stallet, det gillar hon.


Det regnar fortfarande hoppas det blir bättre på dan.


Har nu sett hemme springa lite i hagen och hon såg ut att röra sig normalt  


Igår kväll kom jag på att jag glömt ringa och gratta min älskade vän Monicka, SHIT pommes frit  

Så senare idag ska det göras!


Hmm kan meddela att mitt te luktar gudomligt men har ingen smak...vilken luring.


Nu sitte både jag och min gubbe vid våra datorer, annars brukar det bara vara han som sitter här i gryningen.


Georg (min bonus pappa) har gjort en låda till mej att ha uppe i stallet med Nellys grejer, stor och bra  .

Igår köpte jag knallröd färg som jag ska måla den i, och ska så klart skriva Nelly i guld   


Tja, detta blev ett  vimsigt grynings inlägg  så tack för mej  







Av Kim - 23 januari 2011 20:46

det är vad jag försöker intala mej i alla fall 

Igår när vi var på utflykt så sken solen men sen regnade det hela natten och förmiddagen.

Eftermiddagen sol men nu så regnar det igen.


Hjälpte till att fodra hästarna i morse i ösregnet, Nelly stod i regnet och såg helt oberörd ut, skönt.

Hon rör sig obehindrat när hon går, men hon har inte lagt sig ner, så lite ont har hon nog.

Är glad att hon står och sover nu så slipper hon få alla de mindre såren täckta av lera.


Hade med mej Milla upp till stallet hon vakar som en hök över mej, aldrig mer en max 5 meter från mej, helst står hon vid mitt ben.

Så det var en LERIG hund som blev avspolad på terassen när vi kom hem.

Här ligger hon och torkar...

Nu kan man ju ladda upp video klipp här så nu kommer ett första försök.


   Go kväll!

Av Kim - 22 januari 2011 20:17

till Puntagorda blev det idag.

Där finns det så många mandelträd, tyvärr så syns dom rosa blommorna inte så bra på avstånd med min kamera.

Så alla träd som ser grå ut är egentligen fulla med rosa blommor.

Det var jag, Bene, Helen och Gunilla vi åkte dit vid lunch och åt på en enkel liten restaurang som en kompis rekomenderat, och det var gott och STORA portioner!

Sen blev det en marknad som även har konsthantverk, hittade jätte fina smycken gjorda i Macrame med fina stenar och annat vackert från naturen.

Dom har en blog, den är på Spanska men bilderna är på Svenska  

 http://anudate.blogspot.com

I morse efter en riktigt regnig natt kom solen krypande fram bakom bergen

Och här lite foton från dagens åktur...

Puntagorda en liten by där det odlas mycket grönsaker och frukt

     

Utanför restaurangen där vi åt som hade dom en lite buske med nån slags chillie peppar, Bene frågade om och fick ta en att äta till sin mat     min man är HOT  

På väg hem mätta och belåtna

 

Igår eftermiddag så blev vinden kylig och i morse när vi tittade upp mot de högsta berget Roque de los Muchachos så hade dom fått snö under natten.

Så nu i kväll så är det lite kallt inne, funderar på att tända i spisen.

Inatt blir det fleece pyjamas, så varmt och mysigt men inte så läckert   

Såg något idag ...och vill bara säga att män ska inte ha korta jeans shorts  

Godkväll  

Ovido - Quiz & Flashcards