Varmt...

Direktlänk till inlägg 8 maj 2012

Igår hade Nelly energi!

Av Kim - 8 maj 2012 15:29

Medan N tränade jobbade lite med Luna i rund-corallen, så ledde jag Nelly lite.

Vi gick ut mot vägen eller gick och gick...jag gick och Nelly gjorde piaff, med huvud och svans i vädret.

Hon dansade och fnös så det andra hästarna blev inspirerade och galopperade runt som tossingar, vilket inte gjorde Miss energi lugnare!

Efter en stund på vägen (där det nästan aldrig kommer en bil) så vände vi tillbaka igen i en blandning av piaff, piruetter och stegringar.

Släppte henne i rund-corallen där hon visade tecken på att vilja hoppa ut, suck!

Så jag fick se till att hålla henne i galopp ute på spåret en stund, så hon inte kunde ta sats mot staketet.

Hon lugnade sig efter ett par klick och minuter och började lyssna fint på mej, så jag kunde andas ut ordentligt!

Ibland får jag "jobba" hårt på att andas lugnt och visa Nelly att allt är lugnt och tryggt   


Så    brukar hon inte vara, men så har hon inte fått springa av sig ordentligt den senaste veckan.

Bea har varit på semester och jag har inte känt mej trygg med att leda både Nelly och Merlin ner till ridbanan samtidigt.

Båda blir halv hysteriska om de blir ensamma på ridbanan så det är uteslutet. 

Så idag var B på plats igen och tokstollarna fick springa av sig lite.

På filmen syns det hur Nelly jobbar för att ha koll på Merlin, hon vill vara först och om han springer förbi så genar hon framför honom  

 

Sen en stil studie på "smidiga" Nelly som rullar sig.

Hon verkar stödja sig på mulen för att inte tippa över, sååå smidig   

 
 
Gruset river såååå gott!

   
Tröttsamt det där...
 


Har börjat träna in "down" att Nelly ska sänka huvudet när jag ber om det, hon börjar förstå.

Bra att ha sedan när hon longeras eller rids.

Hoppas på att få på henne sadeln igen denna veckan.

Hmmm borde planera så som Stina gör!

Nu går det att sätta på och ta av grimman utan problem igen, skönt!

Sårskorpan från såret uppe mellan öronen har nu ramlat av och med den rädslan    


Enligt planerna så skeppas vår container från fastlandet nu på fredag, sen borde det ta max två veckor att få hit den.

Den går nog först till Teneriffa där den lastas om och sen hit, det som tar mest tid är dagar som den "fastnar i hamnen på TF och här. 


Ska gnälla lite också...en av dem så ville vara med och beställa hem rygräs, skickade mej ett sms till mej idag, hon har tyvärr inga pengar just nu...

Himla tur att vi har pengar så vi kan betala för det som hon ville ha...  

Mycket snack och lite verkstad!   

Sur tanten Kim   ska svara: att det är inga problem, men vi kan inte garantera att kommer att finnas rygräs till dej,  och om det finns så kommer inte priset vara det samma.


Jag är en lagspelare, hmm med viss tendens att vara lagledare "anar" jag   

Men helt klart så gillar jag inte att ha allt ansvar själv, behöver någon att bolla med.

Så det känns himla skönt att Bea är tillbaka.


Vi tog ju träckprov under tre dagar för några veckor sen, och nu har vi fått resultaten.

Ingen mask alls hos någon av hästarna!

Nästan så man blir misstänksam...fast i och för sig så betar ju inte våra hästar...om det nu kan ha så stor roll?

Det enda som hittades var pollen från tall i några av proven.

Här görs normalt inga träckprov, det finns inget laboratorie som jobbar med det.

Men vår Vet. erbjöds sig kolla våra prov.

Han löste upp i vatten och kollade i mikroskåp... 

Vet någon hur det går till i Sverige?

I Sverige så skickar ni väl in prover, hur viktigt är det då att det är färskt?

Vår Vet. ville ha det inom ett par timmar så allt levde...


Jag är så glad att jag har er hästkunniga i Sverige, tack för att ni finns   

Det är så mycket som förändrats sedan jag sist var hästägare, då var det modernaste på marknaden hårdpressade balar, ack ack ack.

Senare när jag red på K1 eller som medryttare så var mitt ansvar begränsat till att rida och mysa.

Så jag känner mej rätt okunnig ibland när det gäller foder och sjukvård, fast i sjukvård har jag ju fått några "intensiv-kurser" sedan jag köpte Nelly  och även med Merlin   


Nä nu ska jag försöka få något gjort här hemma också, blir oftast mer gjort i stallet, mysko    





   


 
 
Kicki

Kicki

8 maj 2012 21:46

härli fart där!

hmm dit jag skickat träckprov så vill de ju inte att man skickar så det hamnar på posten över helgen iallafall. helst att man plockar provet o lägge rpå lådan samma dag, och har man tur då så är ju provet framme dagen efter. men jag vet inte.... kan de inte räkna döda ägg oxå? de borde väl synas de med...hmmm...så länge bajset inte börjat multna förståss.
svar vet inte säkert alltså hehe.

http://kaa.bloggplatsen.se

Kim

9 maj 2012 14:26

Hmm ska se om jag kan hitta lite info. någonstans.
Hoppas bara att jag kan lita på Vets. resultat.

kram

 
Ann

Ann

8 maj 2012 22:29

Förstår att du blev sur, det skulle nog jag också ha blivit... tänk om man inte skulle kunna betala hennes del, hur hade hon tänkt att ni skulle göra då?

vet inte hur de gör testerna här i sverige men de vill att man skickar det så att de får det nästa dag typ.
Så färskt det går när man skickar.

Kanske ni inte har mask pga att det mockas hagar ganska duktigt också hos er? :)

kram

http://annrosdahl.bloggplatsen.se

Kim

9 maj 2012 14:21

Ja man kan ju undra...hon tänkte nog inte längre än sin egna näsa.

Hagarna är hyfsat rena och sen växer det inget gräs där, det är bara hård stampad jord.
Så hästarna betar ju inte ev. gräs med parasiter...

kram

 
Nilla

Nilla

9 maj 2012 13:06

Nelly är precis som vår Playmo när det kommer till att man MÅSTE ligga först när det skall springas;)
Playmo hoppade över staketet i paddocken vid ett tillfälle:/

http://playmo.bloggplatsen.se

Kim

9 maj 2012 14:14

Ja att lägga sig är sååå viktigt först i det närmsta hörnet och sen gör hon en flygande start och kör rodeo till nästa hörn där hon måste rulla sig igen, sen är hon klar att springa :)

Så han är också en hopphäst :)

Nelly har hoppat två gånger, en gång kom hon över fint, men andra gången fastnade hon med ett bakben på insidan.
Just där stack ett skruvhuvud upp lite grann = fick sys på tre ställen uppe mellan bakbenen :(
Men detta var över 1 1/2 år sen, nu är hon klokare ...?!

 
Stina

Stina

9 maj 2012 21:19

Planering är finfina grejjer ;)

http://billiejean.bloggplatsen.se

Kim

10 maj 2012 00:16

Tror att vara mer systematisk med Nelly skulle göra henne lite säkrare på vad som händer och minska risken för skador på mej ;O

 
Stallbabbel

Stallbabbel

10 maj 2012 07:56

Vad man blir less på folk som bara snackar! Du gjorde helt rätt! Förresten, jag visst inte att du ridit på K1 förr. Kolla in den här bloggen: http://beridaren.blogspot.se/
Om du backar (en bra bit) så ser du bilder från ombyggnaden av stallarna. Det har blivit så fint där nu.

http://stallbabbel.wordpress.com

Kim

10 maj 2012 16:07

Det var många år sen jag red där.
Stallchefen hette Beyron Johansson, gjorde allt för att vi skulle ramla av på hans lektioner.
En ofrivillig avsittning kostade en flaska Whisky (till honom).
Fanns bara spiltor, inga rasthagar och kaserngården var inte till för ridning.
Stor skillnad nu ser jag!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kim - 26 februari 2015 15:17

Denna blogg blir det inga nya inlägg på. pgaexetvillinteatthanläser... sånisomvillfortsättafölja mejochdeminaochsomintär fbvänner skicka mej ett meddelande såfårniveta varjagfinns Va kryptiskt va    ...

Av Kim - 27 december 2014 18:32

 Vi är riktigt stolta över hönshuset vi byggt, "kostade" oss bara nätet, resten av materialet var en blandning av gamla bitar/saker som vi hade hemma.         Fran vänster: Fröken Josefina, Marianna och Agda 2...som ni kan ana så är jag bara ...

Av Kim - 16 december 2014 20:30

Tre dagar på La Palma fyllda med hästar ,vänner, god mat och att bli bortskämd av föräldrarna så klart, inte alls fel. Nelly växer och Marco mätte henne, enligt honom är hon 163cm! har svårt att se det men gillar det.   Hoppade upp på henne uta...

Av Kim - 29 november 2014 18:11

Skulle flyga till La Palma i torsdags kväll men blåst och regn gjorde att flygplatsen där stängdes.Det är en av nackdelarna med att bo på en ö. Ville så gärna se min Nelly igen och mysa hemma hos mina föräldrar. På tisdag får jag min sista cellgi...

Av Kim - 28 oktober 2014 23:53

Jag mår såååå mycket bättre nu när jag är inne i den andra delen av cellgifts behandlingen.Får nu ett "gift" istället för kombon av tre stycken som jag fick de fyra första gångerna. Det är nu 21 dagar mellan behandlingarna och jag slipper nu helt i...

Ovido - Quiz & Flashcards