Varmt...

Direktlänk till inlägg 8 maj 2011

Lite mer roundpen

Av Kim - 8 maj 2011 01:01

Ni bör nog sänka ljudet för Rocky ,Beas hund sitter och flåsar bredvid kameran.



Jag har aldrig lärt mej att jobba från marken så jag kör lite på känsla och hittills så verkar Nelly förstå vad jag vill.

Men när jag ser videon så märker jag att inte har mycket koll på mina rörelser, måste nog vara lite mer koncentrerad nästa gång.


Har varit på konsert och teater ikväll, skoj men lite kallt, det var nere i Los Llanos på torget.


Nä nu ropar sängen    

 

 
 
Ingen bild

Peter i Fbg

8 maj 2011 08:54

Det går ju verkligen frammåt för dig å hästen..
Nu ser man ju att ni har bra kontakt å hästen är väldigt lugn..

Kim

8 maj 2011 10:45

Känner mej både stolt och lite osäker på mitt jobb med Nelly.
Så det känns bra att få en klapp på axeln, och så fortsätter jag på mitt sätt.

kram på dej Peter :-)

 
Carin

Carin

8 maj 2011 09:39

BRAVO *klappa-klappa* Såg jättebra ut! Jag tror att det spelar mindre roll hur det "ser ut" så länge resultatet är vad vi vill ha det till. Ingen har bett om stilpoäng för sin privata träning *S* Och att arbeta från marken kan vara nog så fysiskt krävande som att träna uppsutten. Jag är glad att ingen filmar mig t.ex när jag tömkör för jag är väldigt överdriven i mina rörelser *asg*

Du gör jätteframsteg med Nelly verkar det som =) SKOJ!

Kramen

http://ekbladet.bloggplatsen.se

Kim

8 maj 2011 11:00

Det talas ju så mycket om hur viktigt vårt kroppsspråk är när vi kommunicerar med våra hästar...det gör mej lite osäker.
Men jag ska försöka skjuta bort dom tankarna och lita på att Nelly är tillräckligt smart för att klura ut vad jag vill.

Härom dagen försökte jag visa Nelly att hon skulle lyfta mer på benen och hon försökte faktiskt lite, men det vägrade jag låta Bea filma :D fast ni hade nog fått ett gott skratt åt min stil!
kram

 
Stina

Stina

8 maj 2011 09:49

Vilken fin kommunikation ni har Kim ! Imponerande !

http://billiejean.bloggplatsen.se

Kim

8 maj 2011 10:51

:-)
Det känns så bra och jag är överaskad att hon lyssnar så fint nu.
För bra några månader sen så var hon alltid så skitsur när vi tränade i roundpen, hon slängde surt med huvudet och hotade med baken.


 
Anne-Lie

Anne-Lie

8 maj 2011 14:26

Heja Kim!!! Det går ju bra det där =)
Så länge hon förstår behöver du inte haka upp dig på kroppsspråket. Det är ju när hon inte förstår som du kanske behöver vara mera tydlig.
Bra jobbat :D
Kram

http://monzan.bloggplatsen.se

Kim

8 maj 2011 19:52

Tack :-)

Ju längre vi kommer desto mer kommer det krävas av mej, och jag hoppas/tror att jag kan växa i den rollen.
Och sen så är ju inte min plan att tävla i dressyr, utan att Nelly ska vara stark, frisk och glad, och gilla att vara med mej.

kram

 
kicki

kicki

8 maj 2011 17:07

ser ju jättefint ut!! nu studerade jag inte så väldigt ingående men inte kunde jag se några "konstiga" rörelser. saken är ju den att hästarna lär sig ju känna igen och tolka ALLA våra rörelser när vi jobbar med dem under tid. skillnad är när man ska jobba en "okänd" häst första gången,(eller vid ngn helt ny övning) då är det ju bra om man har järnkoll på hur man rör sig, för att kunna vara övertydlig och undvika missförstånd.
ni kommer växa ihop och bli underbara tillsammans!!
kram

http://kaa.bloggplatsen.se

Kim

8 maj 2011 19:45

Jag slukar glupsk i mej alla dina ord :-)

Ska ta och bestämma mej i förväg för vilka signaler jag ska använda i fortsättningen.
Har hittills jobbat utan "ordning och reda", men nu när det blir fler rörelser så kommer det behövas lite mer struktur.

Tack för ditt stöd!

Kram

 
Ingen bild

Ulrika

8 maj 2011 19:39

Tänkte på hur fina alla dina djur du haft varit. Det går verkligen framåt för dig och Nelly. Fantastiskt! <3 kram

Kim

8 maj 2011 19:56

Tänkte du på Alfons (kaninen med åsikter) som veterinären inte vågade ta ut ur buren, utan förskrämd skrev ut friskhets intyget utan koll *asg* !

KRAMMMM

 
Maria Y

Maria Y

9 maj 2011 10:21

Tyckte Ellen Ofstad förklarade så bra när hon hade kurs hos oss! Det viktigaste var att man inte skyllde hästen för att det blev tokigt utan tog de svar man fick från hästen som ett kvitto på vad man faktsikt bett om! Man får det man ber om, så får man en annan respons än man tänkt sig, låtsas man bara att det vad det man ville ha för stunden, försöker komma ihåg vad man gjorde så man kan göra om det nästa gång man vii ha den responsen, och försöker hitta på en annat sätt att fråga efter det man ville ha från början. Hmm, låter lite svamligt, Ellen var bättre på att uttrycka det, men hoppas du förstår vad jag menar! Man leker och provar sig fram helt enkelt! det finns inga fel!

http://cowgirlup.bloggagratis.se

Kim

9 maj 2011 13:19

Tur att min Nelly är så smart så hon för det mesta kan tyda mina lite ibland inkonsekventa gester :-)
Att det inte är hennes "fel" när hon svarar på ett annat sätt än jag väntat är jag helt införstådd med.
Så vi leker vidare och det går framåt (nästan alltid) i varierande hastighet ;-)
Om jag vinner på Lotto så ska jag be Ellen komma ner hit och hålla kurs för mej, det vore toppen!
tack för ditt svar!

 
Viveca

Viveca

10 maj 2011 09:22

Det ser ju jättebra ut. Hon förstår vad du vill och de gånger hon inte gör det så är det bara att försöka igen. Så har jag gjort. Läste en massa böcker om kroppsspråk etc. men sedan när man står där med en häst så kan man ju inte glo i boken. Jag har prövat mig fram och hästarna förstår bara man berömmer när de försöker göra det man vill eller i rätt riktning. Först nu fyra år efter att jag började pröva mig fram har jag fått lite koll på kroppsspråket så som det känns i alla fall. Det betyder inte att jag alltid lyckas men det betyder att jag kan slappna av mer och inte tänka så mycket hela tiden. Bra jobbat!

http://perasperaadastra.bloggplatsen.se

Kim

10 maj 2011 23:17

Tack för dina peppande ord :-)
Nelly är lyhörd när vi jobbar med mark arbete, men känner att jag måste vara mer konsekvent i mina rörelser.
Fast jag har ju tre år på mej , det känns skönt ;-))
tack och kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kim - 26 februari 2015 15:17

Denna blogg blir det inga nya inlägg på. pgaexetvillinteatthanläser... sånisomvillfortsättafölja mejochdeminaochsomintär fbvänner skicka mej ett meddelande såfårniveta varjagfinns Va kryptiskt va    ...

Av Kim - 27 december 2014 18:32

 Vi är riktigt stolta över hönshuset vi byggt, "kostade" oss bara nätet, resten av materialet var en blandning av gamla bitar/saker som vi hade hemma.         Fran vänster: Fröken Josefina, Marianna och Agda 2...som ni kan ana så är jag bara ...

Av Kim - 16 december 2014 20:30

Tre dagar på La Palma fyllda med hästar ,vänner, god mat och att bli bortskämd av föräldrarna så klart, inte alls fel. Nelly växer och Marco mätte henne, enligt honom är hon 163cm! har svårt att se det men gillar det.   Hoppade upp på henne uta...

Av Kim - 29 november 2014 18:11

Skulle flyga till La Palma i torsdags kväll men blåst och regn gjorde att flygplatsen där stängdes.Det är en av nackdelarna med att bo på en ö. Ville så gärna se min Nelly igen och mysa hemma hos mina föräldrar. På tisdag får jag min sista cellgi...

Av Kim - 28 oktober 2014 23:53

Jag mår såååå mycket bättre nu när jag är inne i den andra delen av cellgifts behandlingen.Får nu ett "gift" istället för kombon av tre stycken som jag fick de fyra första gångerna. Det är nu 21 dagar mellan behandlingarna och jag slipper nu helt i...

Ovido - Quiz & Flashcards