Varmt...

Direktlänk till inlägg 5 maj 2012

En lugn lördag

Av Kim - 5 maj 2012 12:20

det behövde jag efter en orolig vecka.


Har haft problem med grovfodret till hästarna.

Vi har sparat tre stora balar (300kg) som skulle  räcka fram tills vår container kommer.

Men när jag i Onsdags skulle fodra med rygräs från en av dem som vägrade hästarna äta,  mögel   

Den som fyllde hinkarna kvällen innan använde nog mask och kände inte lukten...mutter mutter.

Så plockade bort allt igen och tog från en av tre små balar med rygräs (dålig kvalitet men inte mögel).


Bea åkte på semester i onsdags, typiskt, men ville inte ringa och oroa henne, hon kan ändå inget göra.

Så jag åkte runt till ett par affärer och hittade rygräs (igen dålig kvalitet men inte mögel), det hade precis kommit in en ny container, och hästägare stod på kö med sina släpkärror.


Jag beställde 15 stycken och det levererades igår fredag.

Så nu ger vi bara hästarna från dessa, vill inte riskera att få kolik.

Vi öppnade en annan av våra stora balar och den var bättre än den andra men även den hade delar som luktade mögel.


B (som har den sittande PRE hingsten) kommer att låna oss sin transport så vi kan träna lite lastning.

Och samtidigt så tar hon med sig rygräs (lite bättre kvallitet), hoppas att vi har så vi klara oss tills vår container kommer.

Beställde den i fredags och räknar med minst två veckor innan vi har den här.


Nelly är full av studsande, sparkande och skrikande hormoner.

Så min plan är Munkpeppar, det går inte att få tag på här, skit med liten ö ibland    

Har kollat på nätet och i Sverige så är den lite billigare än i Tyskland, men frågan är vad frakten kostar...

Jag vet ju vikten men inte måtten...


Bea och Nicol vill köpa Mariatistel till Gandalf och Luna som har dåliga lever värden.

Deras värden kan bero på att båda har "skimmel-sjukan".


Usch vilket tråkigt inlägg...


Får ta och fota lite till nästa inlägg.










 
 
ubitt

ubitt

5 maj 2012 17:45

Usch, jobbigt med foderproblem, där har vi väl en klar nackdel med att bo på en ö? Svårt att få tag i... mögel = ingen höjdare! Jag förstår hur dåligt du mår av att se eländet... hoppas att ni snart får ert nya foder!

http://alpackaprinsarnasblogg.bloggplatsen.se

Kim

5 maj 2012 21:09

Känns som om jag förgiftar hästarna varje gång jag ger dem den låga kvalliten :(

Men nu syns ju ljuset i tunneln.
Hoppas nu containern kommer fort och att hästarna håller sig friska tills dess.

Tack och kram

 
Stina

Stina

5 maj 2012 19:54

Fy för mögel =(
Tänker vilken tur jag har som bara lyfter luren och ber min höbonde byta ut balen om den är dålig ...
Skönt att det ändå verkar lösa sig tills ni får er container .

http://billiejean.bloggplatsen.se

Kim

5 maj 2012 21:15

Jaa fy!

Här går det inte att lämna tillbaka, så detta blir lite dyrt :(

Jag hoppas nu för en gångs skull att tiden ska gå fort.

 
Ingen bild

Maria Y

5 maj 2012 20:10

Usch så jobbigt med hästmaten! Hoppas er container kommer snabbt!

Kim

5 maj 2012 21:11

Ja det känns så oroligt just nu.

Tänk vad långt ett par veckor plötsligt kan vara! mysko ;)

 
Kicki

Kicki

5 maj 2012 22:10

Så ytterst besvärligt.... kanske ändå inte är så konstigt att det finns en del svältfödda hästar på ön..=(

Men om du tar kontakt med en återförsäljare i sverige, eller tyskland eller vad du nu hittar på så måste ju de kunna tala om fraktpris?! Och du, vem vet, om det nu kanske finns lite sug på såna produkter kanske du kan bli återförsäljare för tex dodson ;)

http://kaa.bloggplatsen.se

Kim

6 maj 2012 10:17

Tror mer att svältfödda hästar har med okunnighet och dumhet att göra tyvärr.

Ska kolla upp lite mer.

hmm nåt att fundera på...

Ha det gott i vår solen!

 
Stallbabbel

Stallbabbel

6 maj 2012 08:14

Trist med dina grovfoderproblem. Usch. Hoppas det löser sig. Finns det inte tillräckligt med bete heller?

http://stallbabbel.wordpress.com

Kim

6 maj 2012 10:13

Pga att det inte regnat i vinter så finns det inget bete.
Och vårt stall har inga betes hagar men normala vintrar så kan vi låta hästarna gå på promenad och få äta lite.

 
Ann

Ann

6 maj 2012 21:50

Tråkigt med foderproblem som mögel... vet precis hur jobbigt det kan vara... skönt att det verkar ordna sig ivarjefall!

Som vanligt är det fina bilder och dina matbilder får det att vattnas i munnen på mig...*stönar*
Dessutom sitter jag och har lite ont i kroppen och fryser så lite mer värme som hos er vore inte helt fel, tur det är påväg mot sommaren här!

Ha de gott! kram kram

http://annrosdahl.bloggplatsen.se

Kim

7 maj 2012 09:02

Är jobbigt just nu, men det känns sååååå bra att vi hittat en framtida lösning på det hela.

Frysa är väl lite ok ute men inne, nää usch!
Hoppas du inte ska bli krasslig igen.

Jag har haft lite mer ont i kroppen den sista månaden, vet inte varför...
Ska nog göra en blodanalys för att se om allt är ok, annars är det väl att jag nu är tant :)

Och du vet att du kan komma hit när du vill och värma upp dej.

kram :)

 
Ann

Ann

7 maj 2012 13:29

Förresten så pratade jag med min "högubbe" om att skicka till andra länder och jag har för mig att det inte var så blodigt dyrt att frakta!
kram

http://annrosdahl.bloggplatsen.se

Kim

7 maj 2012 14:58

Anar att det blir dyrare till Kanarieöarna, vi är ju närmare Afrika än Europa.
Så det är ju båda lastbil och båt som gäller.
Men det vore ju toppen, du kan ju fråga honom om Kanarieöarna.
kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kim - 26 februari 2015 15:17

Denna blogg blir det inga nya inlägg på. pgaexetvillinteatthanläser... sånisomvillfortsättafölja mejochdeminaochsomintär fbvänner skicka mej ett meddelande såfårniveta varjagfinns Va kryptiskt va    ...

Av Kim - 27 december 2014 18:32

 Vi är riktigt stolta över hönshuset vi byggt, "kostade" oss bara nätet, resten av materialet var en blandning av gamla bitar/saker som vi hade hemma.         Fran vänster: Fröken Josefina, Marianna och Agda 2...som ni kan ana så är jag bara ...

Av Kim - 16 december 2014 20:30

Tre dagar på La Palma fyllda med hästar ,vänner, god mat och att bli bortskämd av föräldrarna så klart, inte alls fel. Nelly växer och Marco mätte henne, enligt honom är hon 163cm! har svårt att se det men gillar det.   Hoppade upp på henne uta...

Av Kim - 29 november 2014 18:11

Skulle flyga till La Palma i torsdags kväll men blåst och regn gjorde att flygplatsen där stängdes.Det är en av nackdelarna med att bo på en ö. Ville så gärna se min Nelly igen och mysa hemma hos mina föräldrar. På tisdag får jag min sista cellgi...

Av Kim - 28 oktober 2014 23:53

Jag mår såååå mycket bättre nu när jag är inne i den andra delen av cellgifts behandlingen.Får nu ett "gift" istället för kombon av tre stycken som jag fick de fyra första gångerna. Det är nu 21 dagar mellan behandlingarna och jag slipper nu helt i...

Ovido - Quiz & Flashcards