Varmt...

Direktlänk till inlägg 8 maj 2011

Är så tacksam för alla glada heja rop

Av Kim - 8 maj 2011 19:57

jag får av er här på bloggen  


Har haft hästar runt mej nästan hela mitt liv, men det finns så mycket jag inte kan.

Nelly är den svåraste häst jag stött på, och det är nog tur att hon kommit in i mitt liv nu när jag är mer lyhörd, prestiglös, målmedveten och klart mycket lugnare än förr.


Just nu så går det riktigt bra att jobba med henne i roundpenen, för bara nån månad sen var hon alltid skitsur där, slängde argsint med huvudet, hotade med sparkar och stegrade sig ofta.

Jag valde att ignorera detta och nu är hon lugn och positiv.

Det går inte att vara "hård" mot henne då förstoras bara problemen.


Vårt stora trauma just nu är att hon blir osäker när jag ska lyfta bakbenen, hon försvarar sig genom att försöka kicka.

För ett halvår sen (innan hennes skador) så var det inga problem att kratsa bakhovarna. 

Borsta går bra ner till hasen sen blir det lite läskigt tycker hon.


Det jag försöker med just nu är be henne lyfta fram med verbalt kommando, och när hon gör det berömma och ge godis.

Sen går jag bak ber henne lyfta och när hon lyfter lite så beröm och godis.

Fast ännu så låter hon mej inte ta i benet. 

Anar att detta kommer ta lååång tid, suck!  


Hon ska snart verkas igen...undra hur det kommer att gå.

Fast hovis är lugn och stark så han haffar nog hoven och håller i, hon är nog ganska rädd för honom så hon ger sig när han håller i ordentligt.

Men hon litar inte en sekund på honom, så hans metod vill jag inte använda.


Min gulliga gamla hund Shiva (14år) fick akupunktur förra måndagen och vi ska dit imorgon igen.

Hon har denna veckan varit mer lekfull, piggare, rört sig lite bättre och är mer kelsjuk! 

Fantastiskt, för jag trodde det var för sent att hjälpa henne.

Imorgon ska han också ge oss en lista med mat som kan hjälpa henne. 


Tycker också att Yoca (en av hästarna jag brukar rida)  har varit mer positiv den senaste veckan.

Hon brukar ofta gå för sig själv men har nu sökt kontakt med Texas, klart snyggaste killen i stallet, dom har stått och kelat med varandra en hel del. 


Så jag är nu ännu mer övertygad om hur bra och snabbt akupunktur fungerar.


Själv har jag haft mer eller mindre nackspärr de senaste veckorna, men inte haft tid att riktigt ta hand om mej själv...kanske lite fel i prioriteringen...rider hellre än att gå till min fysio.

Fast i tisdags var jag där och hon knådade glatt alla mina ömma punkter.

Det lossnade lite men det är för inflammerat  så nu har jag knaprat piller i två dagar och det känns så mycket bättre.

Mina nack-problem beror på att jag ideligen drar upp och spänner mina axlar, kämpar nu på att bli medveten om när jag gör det...inte lätt!


En vän har köpt/tagit över en häst, och ingen "vanlig" häst !!

En häst som tävlat i dressyr på elit nivå (OS, VM) vilket även hästen far gjort.

Det är en mycket vacker och vänlig hingst på 22 år vars förre ägare pga sjukdom inte kan ta hand om hästen.

Ännu en tragisk historia som får ett lyckligt slut. 

Nu ska hästen äta upp sig lite och lära känna sin nya ägare under ett par månader innan de båda ska åka till Tyskland.

Tror hästen nästan är 190 cm hög, snack om att jag kände mej liten bredvid honom.


   

Hmmm... B frågade just om jag tankat min bil, för lampan lyste ilksket !

Jag såg det när jag åkte upp till stallet i förmiddags, men lyckades förtränga det.

Hoppas nu att jag lyckas ta mig till bensinstationen imorgon bitti!!! 

Att komma ihåg att kolla bensinen är något som jag är riktigt dålig på, men har hittills inte fått soppa-torsk, TA I TRÄ!


So long! 










 
 
Ann

Ann

8 maj 2011 21:55

Brukar man inte säga att allt har en mening?
Själv har jag precis som dig också lugnat mig och är mer öppen nu, kan tom märka skillnad på hur jag var när jag köpte Mellis och nu..!
Du är duktig och har känslan, som jag sagt tidigare, du kommer fixa Nelly galant!

kram kram

http://annrosdahl.bloggplatsen.se

Kim

8 maj 2011 22:20

Det ligger nog en hel del sanning i att saker händer när det tiden är mogen för det...

Visst är det skönt att känna att man utvecklas!

Kram på gulliga du :-)

 
Åsa Mickelsen

Åsa Mickelsen

9 maj 2011 14:12

Ja ajg tror man blir tryggare i sig själv av sina tabbar och faddäser man varit med om gällande allt och ödmjukare idag än när man var yngre då allt gällande människor och djur bara skulle funka men fråga inte hur,idag ser man djupare på saker och ting och klarar att gå in i det mer. Kram

http://www.smurfens-dag.bloggplatsen.se

Kim

9 maj 2011 15:21

Ja du det var väl ingen som kunde ana att du och jag skulle bli så kloka en dag ;D

kram

 
Anne-Lie

Anne-Lie

9 maj 2011 20:38

Man får den häst man behöver har jag hört ;-))
Ni kommer att fixa det här!
Tycker det är roligt att följa eran utveckling :)
Kram

http://monzan.bloggplatsen.se

Kim

9 maj 2011 22:21

Den man behöver för att utvecklas till en bättre människa ? hoppas jag :D

kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kim - 26 februari 2015 15:17

Denna blogg blir det inga nya inlägg på. pgaexetvillinteatthanläser... sånisomvillfortsättafölja mejochdeminaochsomintär fbvänner skicka mej ett meddelande såfårniveta varjagfinns Va kryptiskt va    ...

Av Kim - 27 december 2014 18:32

 Vi är riktigt stolta över hönshuset vi byggt, "kostade" oss bara nätet, resten av materialet var en blandning av gamla bitar/saker som vi hade hemma.         Fran vänster: Fröken Josefina, Marianna och Agda 2...som ni kan ana så är jag bara ...

Av Kim - 16 december 2014 20:30

Tre dagar på La Palma fyllda med hästar ,vänner, god mat och att bli bortskämd av föräldrarna så klart, inte alls fel. Nelly växer och Marco mätte henne, enligt honom är hon 163cm! har svårt att se det men gillar det.   Hoppade upp på henne uta...

Av Kim - 29 november 2014 18:11

Skulle flyga till La Palma i torsdags kväll men blåst och regn gjorde att flygplatsen där stängdes.Det är en av nackdelarna med att bo på en ö. Ville så gärna se min Nelly igen och mysa hemma hos mina föräldrar. På tisdag får jag min sista cellgi...

Av Kim - 28 oktober 2014 23:53

Jag mår såååå mycket bättre nu när jag är inne i den andra delen av cellgifts behandlingen.Får nu ett "gift" istället för kombon av tre stycken som jag fick de fyra första gångerna. Det är nu 21 dagar mellan behandlingarna och jag slipper nu helt i...

Ovido - Quiz & Flashcards