Varmt...

Direktlänk till inlägg 4 november 2010

Vilken olja till häst?

Av Kim - 4 november 2010 09:11

Har funderat på att ge Nelly olja, men är osäker på vilken.

Raps finns bara i hälsokost affärerna i små dyra flaskor, så den är utesluten.

Det som finns här är majsolja, solrosolja och olivolja (dyrast).


Hon får lite mer mat än de andra (stora) hästarna, men är svår att få hull på, och hon växer så det knakar.

Varje gång det har varit mycket varmt eller vid pälsbyte så kommer revbenen fram.


Vad tror ni ?


Idag är det lektion tror jag, är inte säker för Elke är krasslig.


Ska köpa en flaska vodka och stoppa i resten av saltlakritsen, det är enda sättet som får mej att sluta  "små" äta (förstå näva-vis) !


pling plong


 
 
Kicki

Kicki

4 november 2010 09:53

du kan använda vilken olja som helst som du själv kan äta. "hett" just nu till häst är sojaolja, men jag är inte övertygad om att den är värd sitt pris. tycker absolut att du kan ta majs eller solrosolja! 5dl om dagen är rek maxgiva så långt jag läst mig till(stor vuxen häst), men vänj in långsamt, olja kan sätta sprutt på magen.

http://kaa.bloggplatsen.se

Kim

4 november 2010 14:39

Tack gulliga du för svaret.
Ska kolla runt lite, sen kanske jag börja med lite så får jag se hur det går.

 
Ingen bild

Mona

4 november 2010 10:44

Hej Kimson!
Jag tror att majsolja är helt ok, jag använde det när min förra älskling (hästen alltså) var hård i magen..men jag har inte hört om att använda det för att de ska få hull....
Kram Mona

Kim

4 november 2010 14:18

Hmm kanske inte, har aldrig provat, och det kan ju inte skada så tänkte pröva.
Hon har ofta lite eksem, och har hört att olja kan hjälpa...

Kram på dej :-)

 
Ingen bild

Åsa Mickelsen

4 november 2010 12:19

Hahahaha jasså nu skall det slutas "småätas" och börjas "stordrickas"lakritsvodka istället hihihi. Ja denna saltlakrits ödelägger moralen vill jag säga meeen sååå gott.Vodka lakrits och sockerlag(kommer inte ihåg namnet nu) så blir det som en likör i koncistensen,smaskens,men fundrar lite på om man läger till hallongodisbåtar?? älskar även dom lakrits/hallon godisarna,har inte vågat mixtra ihop dessa utan blandat var för sig men får nog köra ihop två omgångar en av var och och blanda lite av båda för att se om det blir lika gott som godiset,allt är till för att prövas i smakvärlden,smask smask,man är ju vuxen när man vågar smaka på "allt" hihi

Kim

4 november 2010 14:13

Det kanske borde stå varningstext på saltlakrits paketen: VARNING detta kan ödelägga din karaktär och är starkt vanebildande!

Jag gjorde det på geléhallon en gång, ställde flaskan först i ett varmt vattenbad tills det smälte.
Efter det i kylen i en burk, det blev gelé, bredde det på kex, mums, och blev på örat :-)))
Detta var förstås sååå länge sedan... ;-)
Älskar att vara vuxen!

 
Kicki

Kicki

4 november 2010 18:06

olja/fett anses vara en mkt bra o skonsam energikälla för häst.
en del menar oxå att olja är bra för hud o päls, men där tror jag att det är lite beroende på vilken olja man använder. vetegroddolja vet jag av egen erfarenhet gör underverk med dassiga pälsar, men den ger man bara en liten slurk av periodvis just för det ändamålet, inte för att öka hullet. vetegroddolja är tvärpackad med en massa vitaminer.
linfröolja ska oxå vara bra för päls o hud.
olja verkar oxå helt riktigt smörjande i tarmsystemet.
paraffinolja används vid kolik o förstoppning för att få loss o sätta igång. paraffinoljan tas inte upp av kroppen utan verkar som "propplösare".

en av mina bästa huskurer är att vid misstanke om kolik eller förstoppning ge några dl olja och bvitamin i munnen med en stor spruta. även ljummet vatten, gärna med melass eller betforvatten är kanon att "trycka" i dem på det sättet då en kolikhäst ogärna varken dricker eller äter.

http://kaa.bloggplatsen.se

Kim

5 november 2010 10:10

Va bra med all information jag får :-)

Elke brukar ge spruta med B vitamin när de ser misstänkt ut.
Hon har även smärtstillande hon kan injicera.
Såg att veterinären bland annat gav en häst flytande vaselin när den hade kolik.

Vill inte ha en "kolik häst", ta i trä....



 
Ann

Ann

4 november 2010 19:20

Jag ger majsolja, har läst att det skulle vara bra någonstans... funkar för oss!

Blir det turkiskpepparshot då? Det gjorde vi förut, mums! :)

http://annrosdahl.bloggplatsen.se

Kim

5 november 2010 09:37

Ok, tack för tipset.

Mmmm nåt liknande blir det :-)

 
Stina

Stina

4 november 2010 20:21

Du tror inte hon kanske bhöver mer av både energi och protein ?Höjer du bara energin med olja får du en lägre kvot och unghästar kräver massor av proteiner.

http://billiejean.bloggplatsen.se

Kim

5 november 2010 09:54

Elke (stallägaren) kan mer än jag och hon har räknat ut Nellys mat, och hon får rejält nu.

Här på Kanarieöarna så har vi mycket problem med kolik, detta gör att man inte vågar ge för mycket heller...
Hon får mer än de andra hästarna, och de är inte smala ;-)
Får fundera mer och tala med Elke.
Alla tips är välkomna :-)

 
Ingen bild

Anki

4 november 2010 22:41

Synd du har långt hit :-( Har ca 100 lit prima gotländsk rapsolja kvar... Så här skrev jag efter lite forskande i reklamen när jag skulle sälja den nypressad.
För din häst ges oljan:
• som energitillskott för högpresterande hästar
• för en blank man och hårrem
• till hästar med problem med huden
• till hästar som har svårt att hålla hull
Mängden anpassas till varje häst, beroende av storlek, prestation och behov. Ca 1-10 dl / dygn beroende på hästens vikt men max 5 dl/giva. (2 dl /100 kg vikt och dag)

Lycka till!

Kim

5 november 2010 09:43

Skulle bli lite dyrt med transporten =O, va synd.

Tack för all info.
Hon har lite problem med eksem (även svamp).

Hoppas allt är bra med alla dina ludna gulliga hästar :-)

Kram

 
Kicki

Kicki

5 november 2010 18:40

jag skulel gissa att det beror mkt på att de går å betar/äter på torra/sandiga marker.
ngt du kan göra är att ge henne linfrömäsk ngn gång i veckan för att "rensa systemet". loppfrö/psylliumfrö funkar lika bra!

http://kaa.bloggplatsen.se

Kim

5 november 2010 21:13

De två Haflingerna får uppblött linfrö, för de är inte så försiktiga när dom letar mat i gruset.
De får nu sin mat i varsitt badkar!
Allt för att undvika att grus ska slinka ner.

Nelly letar mycket noggrant med sin lilla mule och jag har hittills inte hört henne tugga på något gruskorn, och förhoppningsvis så fortsätter hon så...
Ha en trevlig kväll!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kim - 26 februari 2015 15:17

Denna blogg blir det inga nya inlägg på. pgaexetvillinteatthanläser... sånisomvillfortsättafölja mejochdeminaochsomintär fbvänner skicka mej ett meddelande såfårniveta varjagfinns Va kryptiskt va    ...

Av Kim - 27 december 2014 18:32

 Vi är riktigt stolta över hönshuset vi byggt, "kostade" oss bara nätet, resten av materialet var en blandning av gamla bitar/saker som vi hade hemma.         Fran vänster: Fröken Josefina, Marianna och Agda 2...som ni kan ana så är jag bara ...

Av Kim - 16 december 2014 20:30

Tre dagar på La Palma fyllda med hästar ,vänner, god mat och att bli bortskämd av föräldrarna så klart, inte alls fel. Nelly växer och Marco mätte henne, enligt honom är hon 163cm! har svårt att se det men gillar det.   Hoppade upp på henne uta...

Av Kim - 29 november 2014 18:11

Skulle flyga till La Palma i torsdags kväll men blåst och regn gjorde att flygplatsen där stängdes.Det är en av nackdelarna med att bo på en ö. Ville så gärna se min Nelly igen och mysa hemma hos mina föräldrar. På tisdag får jag min sista cellgi...

Av Kim - 28 oktober 2014 23:53

Jag mår såååå mycket bättre nu när jag är inne i den andra delen av cellgifts behandlingen.Får nu ett "gift" istället för kombon av tre stycken som jag fick de fyra första gångerna. Det är nu 21 dagar mellan behandlingarna och jag slipper nu helt i...

Ovido - Quiz & Flashcards