Varmt...

Direktlänk till inlägg 12 januari 2011

Kroppsspråk...

Av Kim - 12 januari 2011 21:46

är nog ett   "problem" för mej och Nelly.

Sista veckan så har hon kommit på att stegra sig är jätte skoj, hon viftar glatt med frambenen i luften.

Hon kommer springande mot mej och ser jätteglad ut tvärnitar och stegrar sig eller nosar bara glatt.

När hon stegrat så hälsar hon glatt och väntar på morot, vilket hon   inte får då.


Är lite orolig för att få en hov eller häst i huvudet...

Nu är frågan om min hand   eller grimskaft i luften ger henne signal att stegra sig eller inte?

För det är lite svårt att stå helt still när hon kommer farande...

Vill inte straffa henne när hon vill leka, hon är ju bara glad.

Jag har ett grimskaft i handen som jag brukar vifta lite med, för att hon inte ska komma allt för nära, men eftersom jag aldrig har straffat henne så ignorerar hon det nästan helt.


Ska prova att inte ha henne lös, om jag har en longeringslina så kan jag kanske försöka hålla henne nere lite mjukt??

Och berömma när hon stannar lugnt.

Min önskan är att använda possitiv förstärkning inte straff, men det är inte så lätt.

Skulle behöva en kurs nu! men här finns inget.


När jag ber henne komma till mej så stegrar hon sig inte men kommer i full fart trätnitar och får då beröm och en morotsbit.

Det är när hon själv kommer farande som "det händer".


Kan tala om att hon är VÄLDIGT hög när hon står på två ben!!!


Tjao Tjao







 
 
Anne-Lie

Anne-Lie

12 januari 2011 23:13

Kroppsspråk är svårt :/ Det är lätt hänt att man menar en sak men säger en annan. Hon verkar vara en fröken med lite attityd =D
Om jag inte hade haft så svårt att formulera mig hade jag kunna sagt något vettigt...men jag får försöka igen...efter jag sovit :)

http://monzan.bloggplatsen.se

Kim

12 januari 2011 23:24

Hon är inte en liten tyst och skygg liten dam, hon visar klart vad hon tycker om och inte och är orädd och nyfiken.
Och att hon kommunicerar är ju klart positivt.
Det är jag som måste bli bättre på det, suck.

Sov gott!

 
Stina

Stina

13 januari 2011 06:42

Svårt det där. När herr V får sina infall så blir han oftast värre om jag viftar till med nåt.
Jag brukar står kvar och ignorera honom helt enkelt, då tar det roliga slut och han lugnar sig.
Däremot om situationen blir farlig så tar jag i mer med hårdhandskarna. Hästar är stora och farliga djur när dom sätter den sidan till och vissa beteenden bestraffar jag faktiskt.

http://billiejean.bloggplatsen.se

Kim

13 januari 2011 09:58

Ja det är inte lätt alltid, Nelly vill ju leka men jag tål ju inte att leka med på samma sätt som en häst...

Distraktion är ju också ett bra sätt.
Men det fungerar ju bara när man märker att dom är på gång men inte riktigt börjat.

Om situationen blir farlig så gör jag också vad som är nödvändigt för att få stopp på den.

Idag ska jag ta med en longerlina och ett spö för att försöka hålla lite mer avstånd, ska hålla spöet lågt hela tiden så får jag se hur det går.

 
kicki

kicki

13 januari 2011 12:14

jag skulle nog försöka möta upp henne om hon kommer sådär. att med kroppen markera (framåt och stampande) för henne "kom inte nära"! så likt som en häst skulle mota en annan häst på håll.
om hon kommer lugnt o fint så är det bara att vara mjuk o inbjudande. hon borde snart lära sig skillnaden.
lycka till

http://kaa.bloggplatsen.se

Kim

13 januari 2011 12:42

Just nu verkar det som om hon glömt bort att hon har lägre växlar, det är full fart eller inget.
Men hon är härlig, sprudlar av livsglädje, jag skrattar mycket åt hennes tokigheter =D
Men lite jobbigt när hon gör dom allt för nära, ska stampa med lutning framåt så får vi se.

Tack och kram

 
ylle

ylle

13 januari 2011 18:49

I min gröna ungdom när jag hade ett nordsvenskt sto som fick föl, så lekte jag med fölet, gick ut med henne lös på promenad, gömde mig bakom granar och ropade på henne och när hon kom så tog jag emot henne med öppna armar och kramar... Nå, när hon växte litet till och började blir STOR så var det inte längre så roligt.. så då fick jag sluta med galenskaperna och hon lugnade väl ner sig så småningom och blev en klok häst.. men det är lätt att göra fel utan att mena det, det är det jag ville ha fram!

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

Kim

13 januari 2011 21:03

Förstår vad du menar :-)

Jag har inte lekt mycket med Nelly, mest kliat och samtalat ;-))

Men hon har nu mycket mer energi sen vi flyttade, hon får nu ordentligt med mat.
Så all hennes bus har kommit nu.
Jag får klura ut hur vi ska reda ut detta på ett säkert sätt.

Idag gick det lite bättre :-)

 
Ann

Ann

13 januari 2011 19:51

Ja det är väl som de andra sagt redan, markera ordentligt om det blir farligt och annars försöka med kroppsspråket tala om att hon är för nära... en balansgång som inte är helt lätt när hon är glad och lekfull!
Kan det vara så att det har blivit mer bus sedan hon gått upp i vikt?

http://annrosdahl.bloggplatsen.se

Kim

13 januari 2011 20:51

Idag så longerade jag henne, och med hjälp av en piska kunde jag putta lite på henne när det behövdes.
Det gick faktiskt över förväntan :-)
(mina förväntningar var inte så höga ;-))

Hon busade på avstånd och det kändes bra.

Helt klart har hon mer energi nu när hon får ordentligt med mat!
Är så glad att vi flyttade!!!

 
kroppsspråk

kroppsspråk

4 maj 2013 20:28

kram på dig Kim! Du skriver verkligen en jättebra blogg. En polare till mig länkade den på facebook för ett tag sedan och nu följer jag din blogg varje dag efter jobbet. Kan lixom inte låta bli :-) Du skriver så bra. Jag har länkat till dig från min blogg :-)

/Lina

kram <3

http://må-bättre.se/vad-ar-kroppssprak

Kim

8 maj 2013 23:54

Tack så mycket!

Hoppas skriva mer när jag kommer hem igen.

Kim

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kim - 26 februari 2015 15:17

Denna blogg blir det inga nya inlägg på. pgaexetvillinteatthanläser... sånisomvillfortsättafölja mejochdeminaochsomintär fbvänner skicka mej ett meddelande såfårniveta varjagfinns Va kryptiskt va    ...

Av Kim - 27 december 2014 18:32

 Vi är riktigt stolta över hönshuset vi byggt, "kostade" oss bara nätet, resten av materialet var en blandning av gamla bitar/saker som vi hade hemma.         Fran vänster: Fröken Josefina, Marianna och Agda 2...som ni kan ana så är jag bara ...

Av Kim - 16 december 2014 20:30

Tre dagar på La Palma fyllda med hästar ,vänner, god mat och att bli bortskämd av föräldrarna så klart, inte alls fel. Nelly växer och Marco mätte henne, enligt honom är hon 163cm! har svårt att se det men gillar det.   Hoppade upp på henne uta...

Av Kim - 29 november 2014 18:11

Skulle flyga till La Palma i torsdags kväll men blåst och regn gjorde att flygplatsen där stängdes.Det är en av nackdelarna med att bo på en ö. Ville så gärna se min Nelly igen och mysa hemma hos mina föräldrar. På tisdag får jag min sista cellgi...

Av Kim - 28 oktober 2014 23:53

Jag mår såååå mycket bättre nu när jag är inne i den andra delen av cellgifts behandlingen.Får nu ett "gift" istället för kombon av tre stycken som jag fick de fyra första gångerna. Det är nu 21 dagar mellan behandlingarna och jag slipper nu helt i...

Ovido - Quiz & Flashcards