Varmt...

Direktlänk till inlägg 1 februari 2011

Annorlunda "stall"

Av Kim - 1 februari 2011 15:19

eller vad man nu ska kalla stället där jag har Nelly.

För ett stall finns ju inte utan bara hagar, roundpen, ridbana, hästdusch, toalett, en husvagn om man behöver natt vaka och två containers en som är sadelkammare och den andra för kraftfoder och mediciner, grovfoder finns i ett skjul bakom en container.


Sadelkammaren

    Foderkammaren med medicinskåp

Grovfoder skjul  

 

Det tog mej lite över tre timmar att fodra och fylla på alla foder hinkarna igen.

Jag gav lite rygräs strax före 9, lite senare fick dom kraftfoder och sen vid tolv fick dom mer rygräs och lite halm för dom som önskar.


När jag snyter mej så är det kolsvart, fy va dammigt att fylla på grovforder i hinkarna.

Det finns engångs ansiktsmasker, som några använder, jag kanske borde använda dom också...


Nelly har nu lite var i ett sår, suck!

Talade med vet. som tycker jag ska avvakta för han säger att redan första veckan så läkte såret på djupet vilket var det viktigaste.

Och att det nu har börjat inflamera sig de senaste dagarna är säkerligen ytligt...

Hon är pigg och glad och haltar inte, men jag tycker det känns jobbigt.

Han bad mej avvakta och ringa om hon börjar halta eller mår dåligt.


Jag var själv i dag och försökte spraya såret det gick inte alls bra, hon far runt och sparkar.

Fick hjälp härom dagen då lyfte jag ett bakben när B försökte tvätta med en bomullstuss, men inte heller det är lätt.

Hon vägrar bli mutad!

Känner mej så elak   






 
 
Ann-Louise

Ann-Louise

1 februari 2011 17:41

Kul att se lite bilder på hur ni har det. Verkar funktionellt och bra.

http://hastochhund.bloggagratis.se

Kim

1 februari 2011 20:16

Japp fungerar gör det, men så värst tjusigt är det inte inne, men ute är det fint.

 
Stina

Stina

1 februari 2011 18:25

Ser ut att vara välorganiserat och trevligt.
Jättekul att se bilder från andras stall, även om nu ditt är lite speciellt . vilket ju faktiskt gör det ännu roligar !!!

http://billiejean.bloggplatsen.se

Kim

1 februari 2011 20:09

Det är ok, men det rycker lite i mig som gillar att organisera saker...har redan gjort en ordentlig telefon-lista i alfabetisk ordning efter hästarnas namn.
Och ett tydligt fodrings schema, så nu finns inga svårtolkade handskrivna listor, nu är det Excel ordning som gäller ;-))

 
Anne-Lie

Anne-Lie

1 februari 2011 19:35

Tycker det är ett trevligt ställe du står på! Skulle inte ha något emot det själv =)
Fast jag skulle nog vilja ha ett litet varmt utrymme att vara i mitt i smällkalla vintern :/ (här i Sverige då alltså).

Finns det möjlighet att ställa häst på "boxvila" om sjukdom/skada kräver det? Eller hur löser man det?

http://monzan.bloggplatsen.se

Kim

1 februari 2011 20:03

Det är helt ok, men leran skulle jag gärna vara utan, fast normalt så handlar det om några veckor per år.

Dom skärmar av ett litet område nära husvagnen med elband, där finns också ett enklare sol/regn skydd.

 
Ann

Ann

1 februari 2011 19:45

Vet inte om jag kan kalla mina två boxar för stall heller... och inte har jag någon stallgång eller sadelkammare där heller... men ert såg jättefint ut!
Du tror inte att det går att du lyfter upp frambenet tvärsemot och sprayar så att säga under magen mot såret?

kram

http://annrosdahl.bloggplatsen.se

Kim

1 februari 2011 19:58

Du har ju i alla fall boxar så visst är det ett stall, och jag kallar mitt stall för "stället jag har Nelly" blir så lååångt ;-)

Får binda upp henne väldigt kort då för annars tar hon en smakbit av mej!
Hon kastar sig bakåt, åt sidorna, framåt.
Men ska försöka...
Alla tips är välkomna!

 
kicki

kicki

2 februari 2011 10:13

ni har ju så mkt fina faciliteter trots allt, långt ifrån alla stall här hemma har ju ridbana o dusch o allting!
fast jag tycker ändå det är lite lustigt att ni inte har åtminstone nån typ utebox att använda om ngn blir sjuk tex.
det borde ju inte vara så svårt att slänga upp ett par sådana tycker man...
är ju skönt att kunna komma in under tak om det regnar när man vill pyssla oxå..

men jag tänkte på grovfodret...hur reagerar hästarna på det om det nu är så dammigt att man "måste" ha munskydd? men ni kanske vattnar det vid fodring?

kraaaaaaaaam

http://kaa.bloggplatsen.se

Kim

2 februari 2011 17:18

Det finns ett litet enkelt plast tak och under detta så sätter dom upp elband mellan träden till önskad storlek om någon häst behöver vara ensam.

Eftersom dom äter ute så verkar dom inte störas, kanske är det jag som är överkänslig.
Finns inga host-hästar här, så jag hoppas slippa oroa mej för det...
kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kim - 26 februari 2015 15:17

Denna blogg blir det inga nya inlägg på. pgaexetvillinteatthanläser... sånisomvillfortsättafölja mejochdeminaochsomintär fbvänner skicka mej ett meddelande såfårniveta varjagfinns Va kryptiskt va    ...

Av Kim - 27 december 2014 18:32

 Vi är riktigt stolta över hönshuset vi byggt, "kostade" oss bara nätet, resten av materialet var en blandning av gamla bitar/saker som vi hade hemma.         Fran vänster: Fröken Josefina, Marianna och Agda 2...som ni kan ana så är jag bara ...

Av Kim - 16 december 2014 20:30

Tre dagar på La Palma fyllda med hästar ,vänner, god mat och att bli bortskämd av föräldrarna så klart, inte alls fel. Nelly växer och Marco mätte henne, enligt honom är hon 163cm! har svårt att se det men gillar det.   Hoppade upp på henne uta...

Av Kim - 29 november 2014 18:11

Skulle flyga till La Palma i torsdags kväll men blåst och regn gjorde att flygplatsen där stängdes.Det är en av nackdelarna med att bo på en ö. Ville så gärna se min Nelly igen och mysa hemma hos mina föräldrar. På tisdag får jag min sista cellgi...

Av Kim - 28 oktober 2014 23:53

Jag mår såååå mycket bättre nu när jag är inne i den andra delen av cellgifts behandlingen.Får nu ett "gift" istället för kombon av tre stycken som jag fick de fyra första gångerna. Det är nu 21 dagar mellan behandlingarna och jag slipper nu helt i...

Ovido - Quiz & Flashcards