Varmt...

Direktlänk till inlägg 9 april 2011

Mer Nelly...

Av Kim - 9 april 2011 16:21

Ja vad ska jag skriva om hon har ju snott en stor del av mitt hjärta   

Jag åker upp till henne varje dag och tillbringar hela förmiddagarna där.

Tre dagar i veckan får jag sällskap av några andra hästägare, dom andra dagarna så är det Nelly och jag.


Idag så tog jag ut henne så hon fick beta lite medan jag borstade henne, känns bra att båda kan njuta av stunden.

Sen band jag upp henne för att kratsa hovarna, hon "nafsar"    nämligen ibland när jag håller på med frambenen.

Har lite problem att få henne att ge mej sitt "skadade" bakben, om jag tar henne på benet så försöker hon kicka mej.

Så idag så sa jag: upp upp, när jag bad om de andra benen medan jag drog ner handen för benet.

Och sen mitt klick "ord" Bra Bra; när hon lyfte.

Sen gick jag bak till det "farliga" benet och rörde det inte men sträkte ut handen och sa upp upp, hon vevade lite men sen fick jag benet, och BRA BRA!

Testade två gånger och knackade bara lite med hovkratsen och släppte ner och morot så klart.

Bra resultat båda nöjda, vi får skynda långsamt för att komma tillbaka till före skadan.


Hon är lite svullen men det är hårt och lite knöligt men ingen skvalpig vätska känns idag,  inte varmt heller så det går nog åt rätt håll igen. PUST!!


Nelly går med sju andra hästar ston och valacker, hittills har hon varit lägst i rang, men det verkar som om hon börjar klättra lite.

Hon jagar bort gulliga Yocamara när det är mat och visar också lite humör mot ett annat sto.

En annan hästägare tyckte att Nelly kanske skulle byta grupp så hon inte blir för stöddig??

Men hon har väl lika mycket rätt som andra att hitta sin plats i gruppen?

Förstår inte riktigt hur de menar?

Det är väl normalt i hennes ålder att testa gränser?

Själv så känns det lugnare att ha en häst som är lite stöddig än en som är osäker och rädd springer undan jämt.


Longerade henne idag, har tidigare haft problem att få henne galoppera så de två sista gångerna när hon självmant börjat galoppera har jag sagt sagt: galopp galopp Bra Bra.

Och det har gett resultat nu förstår hon bättre när jag ber henne. 

Jag använder bara kroppsspråk för om jag viftar med piskan så tvärnitar min trotsiga fröken och stegrar sig    


Sen gick vi ner för vägen på en liten promenad, tittig och lite orolig var hon, och en tant i hatt som jobbade i sin trädgård var riktigt läskig, men vi kom fram till henne till slut.

Snackade  en stund medan Nelly betade sen gick vi hem igen.


Sen fick Nelly mat

 


Väl hemma igen så hjälpte jag Bene med matlagningen.

Idag blev det stekt kyckling bröst med en jordnöts/honungs sås   sååååå gott!!!

Ja inte bara det utan sallad och ris också, samt ett kallt gott vitt vin.

Sen blev det bananer med choklad i ungen, serverat med jordgubbar och grädde...tja va kan jag säga : LIVET ÄR GOTT    


Nu är jag lite mätt och trött så nu blir det att slappa lite, tur att jag bor i ett SIESTA land    












 
 
kicki

kicki

9 april 2011 18:34

tja...nu börjar hon ju bli såpass vuxen att hon inte nödvändigtvis behöver stå lägst i rang längre. för stöddig?? det fattar inte jag heller. att hitta sin plts i flocken tar tid, och förändras ju oxå med tiden. så länge hon inte börjar hänfalla till ren mobbing av de andra så beter hon sig ju högst naturligt som det låter.
knappast något att hetsa upp sig eller oroa sig för i nuläget.
kram

http://kaa.bloggplatsen.se

Kim

9 april 2011 21:09

Tänker precis som du.
Hon testar ju sina vingar lite :-)
Och det ska hon få fortsätta med i sin hage.

kram :-)

 
Stina

Stina

9 april 2011 19:10

Livet är gött här oxå =)

Fina Nelly, herr V's tvilling.
Klicker verkar vara rätt metod på henne ??

http://billiejean.bloggplatsen.se

Kim

9 april 2011 21:27

"Det ska va gött att leva...."

Idag är Nelly på plus sidan!
Gäller att njuta av det:D

Ja klicker fungerar bra med henne efter som hon bara blir osäker och ännu mer defensiv om man försöker "sätta henne på plats".
Så jag försöker (lyckas för det mesta) ignorera hennes dumheter och berömma mycket när hon gör rätt i stället.

Men men den som lever får se ;D

kram

 
Carin

Carin

9 april 2011 21:05

Du har verkligen fått en mysig och nyttig dag i stallet! Det låter som om träningen för Nelly går åt rätt håll =)

Har hon inte börjat fälla? Tycker hon ser långpälsad ut för ert varma klimat... En äkta hårboll *S* Du får utnyttja hästarnas *klia mig, jag fäller och det KLIAR* för att få henne mer förtrolig ;)

Hoppas du får en mysig slappe-kväll! Kramen

http://ekbladet.bloggplatsen.se

Kim

9 april 2011 21:18

När jag kliar eller borstar kan jag ta på hennes "onda" ben.
Men bara om jag är ensam med henne, om det är någon annan som håller i eller vill röra så blir hon misstänksam direkt.

Hon fällde en hel del för några veckor sen, men nu så går det långsamt...
Längtar efter hennes tunna fina sommarpäls.
På vintern är hon helt klart en hårboll!

Tackar och tack det samma :-)

 
Anne-Lie

Anne-Lie

9 april 2011 21:57

Tanter med hatt ÄR farliga! Visste du inte det? =))

Skönt att det sakta men säkert går åt rätt håll. Ni kommer att lösa alla problem, det är jag övertygad om!!

http://monzan.bloggplatsen.se

Kim

10 april 2011 00:49

Jooo och denna tant gick och grävde i en sluttning lite längre ner i backen så det enda vi såg var en monster-hatt som rörde sig :O

Glad att du tror på oss!

kram

 
Ann-Louise

Ann-Louise

11 april 2011 21:58

Keep on working! Låter bra. Du ska se att bara din otursfågel till häst får lite lugn och ro med krämpor så går allt bättre.
Jag ser på Fnasket. Han är en helt annan häst. Lugn, tålamod och karameller är melodin! =D

http://hastochhund.bloggagratis.se

Kim

12 april 2011 09:23

Min Nelly är inte helt lätt, men det känns rätt i magen :-) så vi fortsätter leka som vi gör.

Det är helt klart Nellys melodi :D

Att ha läst om Fnaskets historia och utveckling motiverar.

kram

 
Ann

Ann

12 april 2011 07:57

Klart du ska skriva mycket om din Nelly! :)

Även här är livet gött och det börjar ju komma till årstiderna då man inte behöver vara för avundsjuk på dig! ;D

kram kram

http://annrosdahl.bloggplatsen.se

Kim

12 april 2011 09:19

Ja kan inte låta bli :-)
Men ibland vill jag skriva om något annat men hon puffar lätt bort allt annat :-)
Har ju några vänner som brukar läsa min blogg som inte är "hästfolk" tänker på dom...

Avundsjuka kan alltid omvändas till motivation (tex för resa) :D

Har inte läst om din resa och nu ska jag fodra, får bli efter lunch.
Hoppas ni haft det topp!
kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kim - 26 februari 2015 15:17

Denna blogg blir det inga nya inlägg på. pgaexetvillinteatthanläser... sånisomvillfortsättafölja mejochdeminaochsomintär fbvänner skicka mej ett meddelande såfårniveta varjagfinns Va kryptiskt va    ...

Av Kim - 27 december 2014 18:32

 Vi är riktigt stolta över hönshuset vi byggt, "kostade" oss bara nätet, resten av materialet var en blandning av gamla bitar/saker som vi hade hemma.         Fran vänster: Fröken Josefina, Marianna och Agda 2...som ni kan ana så är jag bara ...

Av Kim - 16 december 2014 20:30

Tre dagar på La Palma fyllda med hästar ,vänner, god mat och att bli bortskämd av föräldrarna så klart, inte alls fel. Nelly växer och Marco mätte henne, enligt honom är hon 163cm! har svårt att se det men gillar det.   Hoppade upp på henne uta...

Av Kim - 29 november 2014 18:11

Skulle flyga till La Palma i torsdags kväll men blåst och regn gjorde att flygplatsen där stängdes.Det är en av nackdelarna med att bo på en ö. Ville så gärna se min Nelly igen och mysa hemma hos mina föräldrar. På tisdag får jag min sista cellgi...

Av Kim - 28 oktober 2014 23:53

Jag mår såååå mycket bättre nu när jag är inne i den andra delen av cellgifts behandlingen.Får nu ett "gift" istället för kombon av tre stycken som jag fick de fyra första gångerna. Det är nu 21 dagar mellan behandlingarna och jag slipper nu helt i...

Ovido - Quiz & Flashcards