Varmt...

Direktlänk till inlägg 18 maj 2011

Video snuttar från tömkörningen

Av Kim - 18 maj 2011 19:03

härom dagen.

Hon var så lugn och fin att jag undrar om dom bytt ut min vilda Nelly mot en lugn en...

Och hon tigger knappt längre, hon verkar acceptera att hon får morot när vi jobbar bra ihop...


Vi började med longerlina, för att kolla att hon lugnt accepterade körgjorden.

Rocky (hunden) gjorde henne konstant sällskap, Nelly bryr sig inte alls.

Jag vet att många inte tycker man ska ha solglasögon när man jobbar från marken, men jag kisar så mycket utan att jag tvivlar på att hon ser mina ögon då heller.

Sen fick vi på tömmar för första gången och hon verkar förstå vad som gäller.

Min kapson är fortfarande för stor, så det fick bli grimma.

Ska kolla om någon kan låna mej en lite mindre, och börja longera henne med kapson.

 

Tar gärna emot tips från er som kan tömköra, jag är helt grön på det området.

Kanske finns det bra videos på youtube?


Idag red jag Ambar, det är en het dam!!

Eller jag började rida Sereno men bytte sen häst med B för hon tyckte Ambar var för jobbig.

Vi kom fram till att Sereno är en Bentley och Ambar en Dragster  

Ambar behöver lugn och inga tjuvhållna tyglar, henne måste man rida hela tiden, det går inte att åka häst där inte.

Jag gillar hästar som man måste "jobba" med, mycket roligare.

Är dock lite öm i ena kinden för en gång när vi skulle galoppera så slängde hon upp huvudet samtidigt som jag ställde mej upp, tjong    är så tacksam att det inte var min lilla näsa.


hasta luego    


 
 
kicki

kicki

18 maj 2011 19:41

det ser ut som att ni har en jättebra början där! men det syns att du är lite ovan vid tömmarna hihi men man lär sig hålla dem samlade vad det lider!
jag använder aldrig kapson om jag longerar, jag använder träns med grimma över, inspänningstyglar i bettet och själva linan i grimman. funkar utmärkt.
om jag inte tömlongerar förståss, det föredrar jag , då har jag inga inspänningstömmar utan jobbar munnen på samma sätt som när man rider. jag gillar att tömlongera eftersom man då lätt växlar att gå på volt o raka spår!
en annan favorit är förståss att longera i roundpen utan lina. då har man ju själva roundpen istället för linan.
kram

http://kaa.bloggplatsen.se

Kim

18 maj 2011 20:42

Ja plötsligt fick jag flera meter tyglar i händerna kändes det som :D

Tömlongera känns bra, mer frihet.

"Longera" i roundpen utan lina går fint nu när hon kan mina kommandon, tidigare gick det inte, hon blev osäker och "gick till försvar/attack".

Jag har en känsla av att hon inte kommer att gilla kapson, hon gillar inte när det sitter åt...
Finns det nån anledning till att du inte använder kapson?

Känns toppen just nu att saker fungerar och hon är så mycket mer positiv!

kram

 
Carin

Carin

18 maj 2011 20:42

BRAAAA! Duktiga ni är =) Hon ser toppenkoncentrerad ut och lyssnar jättebra! Ett tips så här i början, ha aldrig tömmen "Hel" utan dela på den så du har en töm till var hand och försök hålla isär dem. Jättesvärt men du får snits på det till slut. Ett annat bra tips är att ha 2 uppsättningar tömmar, ett par kortare som du har till ren tömkörning, alltså körtömmar. Då slipper du 5 snurror per hand när du går bakom henne. Träna på att gå rakt fram, vända och stanna. Lyhördhet. Detta kan göras på kortare töm. Hjälper hjärna till så mycket jag kan med tömkörningen så fråga på bara =)

Kramen

http://ekbladet.bloggplatsen.se

Kim

18 maj 2011 21:03

Tack för uppmuntran!
Kände mej lite osäker på vad jag höll på med.

Ok, ska ska dela på tömmen.

Nästa gång ska vi öva på rakt fram, halt och svänga.

Ville inte be henne stanna första gången för att undvika "dragkamp", fast jag tror nog hon stannar på röst kommando.

Tycker du jag ska börja att gå bakom henne med en töm på var sida om rumpan?

Jag gjorde det bara lite för hon blir lite spänd när hon känner tömmen runt rumpan när hon svänger.
Fast har jag kortare tyglar och går nära så nuddar ju inte tyglarna heller...

Måste vänja henne med att känna tömmarna överallt, innan hennes skador gick det bra, men nu är hon misstänksam mot allt som nuddar bakbenen.

Jag longerade henne med tömmarna och då var hon helt lugn.

Oj det blev mycket pladder...

Tack och kram

 
Sarah

Sarah

18 maj 2011 20:55

Det ser ut som en bra början, hon är ju jätte lugn och fin Nelly :)

http://chanellie.bloggplatsen.se

Kim

18 maj 2011 21:06

Jaa, hon är kanske drogad för det går så ovanligt lugnt allting ;D
Det känns som om vi kommit över en tröskel, känns så bra.
Snart är det din tur att börja "jobba" med din Nellie, spännande!
kram


 
Sarah

Sarah

18 maj 2011 21:22

Haha jaaa det är det och det ska bli SKIT kul!! Fast det ser så oerhört svårt ut att tex tömköra. Nellie är ca 1 år, kommer inte ihåg datumet.. Haha hon är halvblod men kommer inte ihåg föräldrarna eller något heller *asg* Var så upp spelt så allt hon sa igår försvann!!! sååå har mailat och väntar med att skriva tills jag fått svar på detta ;)
Kram

http://chanellie.bloggplatsen.se

Kim

18 maj 2011 21:44

Jag kan inte tömmköra, men gör det ändå.
Bara man tar det lugnt och hästen inte blir stressad så är det inga problem.

Förstår dej precis, jag var också så uppspelt så jag frågade en massa om Nelly men lyssnade inte på svaren :D
Sen fick jag fråga allt om igen vid ett senare tillfälle, och då hade jag penna och papper med mej.

kram

 
Carin

Carin

18 maj 2011 21:30

Jag tränade Tom när han stod uppbunden med att "daska" honom på baken, bakbenen med ett grimskaft (alltså inte slå hårt nu utan i syfte att han skulle vänja sig ha linor mot, mellan, runt benen/rumpan/ryggen). När jag började tömköra hade jag de första gångerna en medhjälpare vid huvudet som ledare och sen hade jag inte tömmarna uppe på ryggen/rumpan utan i de nedre ringarna (tror inte du har det på din gjord) så att tömmarna löper mer på sidorna av hästen.

Försök att våga dig ut på stora banan och utnyttja ytorna. Låt henne skritta på i bra takt och "hitta balansen". I början bör du gå bakom (ca 3-4 meter) men sen när hon bär sig kan du förflytta dig lite i sidled så du kommer snett bakom, sen utökar man i takt med att hon "hittar balansen" och till slut har du henne på en volt runt dig. Men detta tar sin tid! Stressa inte :)

Jag har använt vanligt träns med 3-delat bett redan i början. Varierade med kapson i början men Tom har inte riktigt brytt sig om det utan då har det blivit som du skriver, dragkamp.

Lycka till och var inte rädd för att fråga! Jag kan skriva mängder om detta, har gått massor med kurser, utbildat osv så jag kan min sak :)

http://ekbladet.bloggplatsen.se

Kim

18 maj 2011 21:53

Tack!!!

Kan ju testa lite i roundpen och sen gå ner till ridbanan.
Känns tryggt att gå 3-4 meter bakom, hon sparkade när hon var yngre, så litar inte till 100 på henne än...
Men hon har förändrats så mycket det senaste månaderna, inte alls så misstänksam och försvars benägen.

Men bakbenen är den stora svaga punkten.


Frågor kommer att komma jag lovar ;-)

kram

 
Ann

Ann

18 maj 2011 23:12

Det ser jättebra och lugnt ut!
En sak jag tänkte på var att du hade linor och tömmar ganska långa vid marken tex när du gick fram till henne.
Bara ett litet tips är att försöka ha lite koll på var man har linan/tömmen (jag vet att det inte är så lätt alltid, speciellt inte om man inte är van vid all längd!) men det är för säkerheten.
Om hon blir rädd eller något händer så vill man inte fastna i eller snubbla/trampa på tömmarna/linan... bara så det inte händer dig något!

kram kram

http://annrosdahl.bloggplatsen.se

Kim

18 maj 2011 23:55

Min snutta börjar bli stor :-))

Ja det var mycket töm runt omkring mej, ska jobba på att bli bättre att hålla koll på tömmen.
Och har fått ett bra tips att knäppa upp tömmen så det blir två delar, en del i var hand.

Ont krut förgås inte (så lätt) ;D

tack och kram :-)

 
Stina

Stina

19 maj 2011 07:08

Jag tycker det där ser ut som en kanonbörjan !!
Du kommer att komma in i det där med tömmar mm när du håller på, det är himla svårt i början att hålla reda på allt =)

http://billiejean.bloggplatsen.se

Kim

19 maj 2011 10:56

Hon uppför sig över förväntan och verkar vara intresserad av det hela, fantastiskt.

Ja oj va det känns klumpigt med tömmarna, men men med tiden...

kram och tack

 
Viveca

Viveca

19 maj 2011 09:35

Det ser jättefint ut tycker jag. Hon är väldigt lyhörd och vill göra rätt.

Jag tömkör oftast på "körvis" dvs jag går bakom hästen. Detta för att jag aldrig hade tömkört tidigare och för att det är bra övning inför inkörning, men man får själv röra på sig lite mer då t.ex vid trav.

Jag använder ganska korta tömmar tror de är 8 meter eller 11. 16 meters tömmarna kan vara svåra att hålla reda på när man själv och hästen är nybörjare. Att jobba nära hästen är lättare i början förutsatt att man inte har en bakskygg eller sparkande häst.

Du skulle kunna prova att gå bakom först för då får man lite mer känsla vad gäller tömtagen tycker jag. Du ramar också in hästen mer och den förstår lättare samt känner sig tryggare. Sätt tömmarna i tömringarna ett snäpp ned så får du en töm på varje sida runt rumpan. Sätt gärna ut lite markeringar att runda i paddocken. Kör lite slalom t.e.x Ha långa avstånd mellan markeringarna till en början och minska dem sedan.

Ett vanligt nybörjar"fel" är att man tar för lite i yttertömmen när man skall svänga. Jag höll på att bli tokig när jag och Vilda hamnade näsa mot näsa varje gång. Håller man emot lite mer på yttern så går det som smort.

Tömmarna håller man i varsin hand och överkottet så snyggt ihoprullat som man kan (svårt) och tänk att du håller i ett cykelstyre, så får du rätt teknik.

Jag använder också körpisken för att kunna böja/ställa bättre, men den kan man skippa i början om man vill.

Hittade en sida med lite tömkörningsinfo dvs när det gäller att köra på volt http://www.optimia.se/index.php?option=com_content&view=article&id=43&Itemid=77 egentligen heter det "arbete på töm" och tömkörning är när man går bakom, men så används inte uttrycken längre vad det verkar som.

Man kan ju variera det hela. Jag tycker att jag har mer koll på hästens rörelser när jag går bakom och man kan ju då även öva sidvärtesrörelser för att mjuka upp hästen. Tycker nötande på volt verkar sådär (bara min egen uppfattning dock) tror på att växla mellan runda och raka spår. Lycka till!

http://perasperaadastra.bloggplatsen.se

Kim

19 maj 2011 10:53

Tack för alla goda råd!

Det där med att ta lite mer i yttertygeln när man svänger, ska jag verkligen tänka på för vi mötte varandra några gånger :-))

Ska införskaffa några koner för att kunna sätta ut som markeringar (bra).

Tömmarna får jag öva mer på för dom känns sååå långa, körpisk får klart vänta.

Jag vill inte att Nelly ska bli uttråkad så jag jobbar alltid bara korta stunder med olika övningar.
Vill ju att hon ska tycka det är skoj att vara med mej :-)




 
Anne-Lie

Anne-Lie

19 maj 2011 09:58

Finaste Nelly, det ser ju bra ut det där! Tömkörning är något jag bara gjort på unghästar som ska köras in så där är jag inte till någon hjälp, men det har du ju redan fått av andra :)

Jag gillar också hästar som man hela tiden måste jobba med. Det är som du säger - roligare =))
Fast någon gång skulle jag uppskatta att bara få såsa runt i skogen och åka häst :D

Förövrigt så använder jag alltid kapson. Både vid longering och arbete vid handen. Även ridning om det inte är ren uteritt.

kram

http://monzan.bloggplatsen.se

Kim

19 maj 2011 10:41

Tack :-)

Jag har ju tur som rida några olika hästar, så ibland blir det att åka häst.
Det är så skoj när man hittar rätt knappar på dom "jobbiga" hästarna, och man märker att dom börjar trivas och förstå.

Vad är det som du tycker är bra med kapson?
Tycker mej sett att du sätter tyglar både i kapson och i tränset, använder du då bettet bara i "nödfall" eller?

kram

 
kicki

kicki

19 maj 2011 15:07

tja..varför använder jag inte kapson. en av anlednigarna är att jag aldrig haft nån egen haha,
sen har jag nog aldrig riktigt fattat själva vitsen med den....
som jag nämde så tömlongerar jag helst, eller lös i roundpen, då behöver man ju helt enkelt ingen kapson. o för det tredje som jag beskrev så tycker jag det funkar fint att använda grimma över tränset att fästa linan i,helst i sidringen så linan inte stör bettet+inspänningen och då åker heller inte grimman på sniskan om hästen tenderar till att dra i linan. man kan oxå fästa linan både i sidringen på grimman och i bettet för att få lite mer styrning om det skulle vara så.men om nu hästen är sådan, som gärna drar i linan så tömlongerar jag hellre eftersom man då får styrningen av båda tömmarna!
den direkta fördelen jag kan se med kapson är väl i såfall att man kan byta varv utan att fästa om linan, har man linan fäst i sidring på grimma måste man ju fästa om den när man byter varv.

http://kaa.bloggplatsen.se

Kim

19 maj 2011 21:49

Ok, alltid intressant att veta hur och varför andra gör saker.

Tack och kram

 
kicki

kicki

19 maj 2011 15:11

hihi du kan ju alltid sätta tömmarna på nån tvåbening o öva på att hålla reda på tömmarna! du får be dem vara riktigt busiga =D

http://kaa.bloggplatsen.se

Kim

19 maj 2011 21:46

Ska fråga min man :D !!

 
kicki

kicki

19 maj 2011 22:46

hoppla Bene!!! =P

http://kaa.bloggplatsen.se

Kim

19 maj 2011 22:58

*asg* =DD
Han skulle bara veta...

 
ylle

ylle

20 maj 2011 13:02

Det ser ju kanonfint och lugnt ut det där!!!!!!!!!
Som några andra kommenterat så kan jag rek att du använder något kortare tömmar och har dem delade på mitten (säkerhetsskäl) samt att du fäster dem i ringen litet längre ner på gjorden, då bryts inte linjen och du kan vänja henne vid att tömmen kommer åt sida och bakdel. jag tycker att det är toppfint att du jobbar henne i grimma och inte riskerar att det blir ryck i munnen (OM hon skulle bralla iväg) Lycka till i fortsättningen, en så bra början ni gjort!!!!!

PS när jag kör så tar jag inte i innertömmen utan svänger genom att ge EFTERGIFT på yttertömmen, vilket i och för sig innebär att man bör ha kontakt genom båda tömmarna först! DS

http://hptt://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

Kim

20 maj 2011 16:42

Tack!!

Jag ganska säker på att min tömkörningsgjord bara har de två ringarna högst upp :(

Att svänga genom eftergift låter så mycket mjukare...ska prova om vi kan få det att fungera.

tack igen och kram

 
Ann

Ann

20 maj 2011 14:57

Jag gör tvärtom mot Kicki, har hellre kapson när jag tömkör även om jag gärna tömlongerar, det för att Mellis har en tendens att krulla ihop sig när jag tömkör och gör inte det lika mycket när hon inte har bett i munnen.
Det är nog väldigt individuellt hur man tycker! :)
Men det där med att öva på någon tvåbenting har jag för mig (?) att Ander Eriksson sa var bra när jag var på tömkörningskurs för honom! :)

http://annrosdahl.bloggplatsen.se

Kim

20 maj 2011 16:38

Nelly har aldrig haft något bett i munnen.
Jag hoppas kunna använda sidepull, hackamore eller något annat bettlöst om det fungerar.
Ska testa om det finns en kapson som passar och prova om hon gillar det annars forsätter vi med grimma ett tag till.

Oj oj oj min stackars man ligger risigt till :D

kram

 
ylle

ylle

22 maj 2011 12:30

Heder åt Dig som funderar på bettlösa alternativ!!! Inte så kul med metall i munnen, prova själv... när hon går så FINT med grimma, och svänger så bra, så verkar det bra onödigt att ta till bett. Tycker jag.

http://hptt://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

Kim

22 maj 2011 20:18

:-)
Har samma åsikt som dej.
Och "heta" hästar blir bara ännu mer stressade med bett i munnen, det är i alla fall min erfarenhet.
Klart det är obekvämt med metall i munnen.
Hon lyssnar så bra på min röst just nu så det känns riktigt lovande, stolt "matte" :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kim - 26 februari 2015 15:17

Denna blogg blir det inga nya inlägg på. pgaexetvillinteatthanläser... sånisomvillfortsättafölja mejochdeminaochsomintär fbvänner skicka mej ett meddelande såfårniveta varjagfinns Va kryptiskt va    ...

Av Kim - 27 december 2014 18:32

 Vi är riktigt stolta över hönshuset vi byggt, "kostade" oss bara nätet, resten av materialet var en blandning av gamla bitar/saker som vi hade hemma.         Fran vänster: Fröken Josefina, Marianna och Agda 2...som ni kan ana så är jag bara ...

Av Kim - 16 december 2014 20:30

Tre dagar på La Palma fyllda med hästar ,vänner, god mat och att bli bortskämd av föräldrarna så klart, inte alls fel. Nelly växer och Marco mätte henne, enligt honom är hon 163cm! har svårt att se det men gillar det.   Hoppade upp på henne uta...

Av Kim - 29 november 2014 18:11

Skulle flyga till La Palma i torsdags kväll men blåst och regn gjorde att flygplatsen där stängdes.Det är en av nackdelarna med att bo på en ö. Ville så gärna se min Nelly igen och mysa hemma hos mina föräldrar. På tisdag får jag min sista cellgi...

Av Kim - 28 oktober 2014 23:53

Jag mår såååå mycket bättre nu när jag är inne i den andra delen av cellgifts behandlingen.Får nu ett "gift" istället för kombon av tre stycken som jag fick de fyra första gångerna. Det är nu 21 dagar mellan behandlingarna och jag slipper nu helt i...

Ovido - Quiz & Flashcards