Varmt...

Direktlänk till inlägg 3 oktober 2011

Kontakten fungerar...

Av Kim - 3 oktober 2011 09:37

Vi har tidigare ridit ut med Merlin, Nellys favorit när hon sprungit lös med oss i skogen.
Då lyssnade hon på mej när jag ropade på henne, men anade att det var nog Merlin som gjorde att hon hängde på.
Så igår så tog vi inte med Merlin, vi tog Ambar och Gandalf, de är inte N.s vänner.
N. gillar inte Ambar, de kan inte gå i samma hage för N är inte snäll mot henne.
Och Gandalf är farlig tycker N.

Till min lycka så hängde hon på den häst jag red, och ibland kom hon lite efter och då jag ropade så kom hon springande till MEJ, åhhh det värmde hjärtat     
En gång kom hon farande och försökte hon bita Ambar i rumpan men då satt jag upp handen och sa stopp, då stannade hon direkt   

När vi galopperade så brallade hon glatt, det är en riktig energikick att se henne fri och glad.
Hon sprang till och med förbi och tog ledningen i en galopp, modig liten tjej jag har!

Vi har mycket att lära oss, men det känns hoppfullt.
N kan fortfarande vara tjurig ibland tex att få hovarna kratsade är ingen favorit, det går bra i ungefär 10 sekunder sen strular hon.

Men nu försöker hon inte sparka mej...en framgång bara det    


Det som oroar mej lite är att jag egentligen inte kan rida...har alltid farit runt i skogen som en annan rövare till häst, helt utan skolning.

Mina hästar har kunnat höger, vänster, stopp, back, höger/vänster galopp och att röra sig sidledes med benen men utan kroppskontroll...

Vill ju inte rida Nelly så att hon får fysiska problem, fast efter vad jag vet så har de hästar jag ridit inte haft ont någonstans...hm grubbel grubbel.


En sak som gör mej glad gällande min ridning, är att de nervösa, hetsiga eller bråkiga hästarna alltid blir lugna och snälla när jag rider dem, jag är en duktig hästlugnare alltid nåt     


Jag har alltid gillat heta bråkstakar men förr så blev dom inte lugna, och det passade mej!


Mitt sätt att rida har förändrats mycket, förr var det hårdare tag, idag rider jag nästan hela tiden med långa tyglar och väldigt mjuka händer.

Inga hårda bankanden med benen, använder rösten mycket och sätet för att stanna, starta och svänga.

Jag rider på känn och kanske gör jag fel, men hästarna reagerar bra så jag fortsätter så just nu.


Hoppas i framtiden kunna hitta en bra ridlärare som har samma "hästsyn" som jag har och som kan rätta till mina fel och brister.

För mej är det viktiga att Nellly har en stark och sund kropp och att hon tycker att livet med mej är skoj.


Idag blir det inga hästar, mitt hem behöver mej, kommer inte att undgå  städningen idag   


  



 
 
Ingen bild

Mona Wakman

3 oktober 2011 10:29

Hej Kimsan! Jag tycker att det låter som om du har hittat en bra och fin diciplin när det gäller ridning...det låter lite som western (vilket jag definitivt föredrar nu för tiden) läs Dansa med hästar av Hempfling..mycket bra ;-)
Ha det bäst bäst och städa nu ordentligt..hihi

Kim

3 oktober 2011 18:09

Tjenixen!

Det känns bra och hästarna är nöjda med mej.
Men skäms lite för att jag inte kan mer efter ett helt liv med hästar.
Fast hästar för mej har alltid varit själagodis, avkoppling och bus.
Har aldrig känt att det varit viktigt att vara skolad, förutom nu när jag har en ny oförstörd liten plutta...

Har tidigare sett en del videoclip av honom på youtube, WOW!
Lite russin har jag försökt sno ur hans kaka ;))

Dammsugning, städning av kök, tvätt och matlagning...nästan som en riktig hemmafru ;))

Imorgon blir det stall på förmiddagen så då får Bene fixa maten, skönt!

KRAM

 
Sarah

Sarah

3 oktober 2011 11:12

Så underbart att N kommer när du ropar, en härlig känsla helt klart!
Kram

http://chanellie.bloggplatsen.se

Kim

3 oktober 2011 17:59

Ja det är härligt att hon bryr sig mer om mej än om hästarna i skogen, är så lycklig!

Kram

 
Kicki

Kicki

3 oktober 2011 14:58

vet du vad, så länge det fungerar så är det rätt! Du kommer att forma Nelly till DIN ridhäst med ditt sätt att rida och vari ligger felet i det? Jag tvivlar starkt på att hon kommer att "gå sönder" bara för att du "saknar skolning", kanske är det tom tvärtom! Så många som sitter och försöker sig på olika avancerade övningar som de TROR sig behärska och så många hästar som går i fel form och får problem därför. Titta bara på detta med rollkur som mer eller mindre begåvade ryttare sysslar med!!!
Nej, jag tycker du ska vara helt lugn! Du VET och ERKÄNNER att du inte är skolad och därför tror jag inte heller att du kommer att försöka dig på dylika konstigheter, eller hur? En häst måste inte alls kunna olika skolor och rörelser för att bli hållbara.
KRAM!!
(undrar om jag trasslade till det nu eller om det jag skrev "makes any sense" ;) )

http://kaa.bloggplatsen.se

Kim

3 oktober 2011 17:58

Tack för ditt lugnande svar (inga problem med att tyda det :)

Ibland när jag läser om ridning så verkar allt så komplicerat och att man lätt kan förstöra en häst om man sitter fel...men det kanske är mer de fall som du säger, timmar och timmar på ridbana i fel form.

Jag föredrar en mysig runda i skogen eller några skutt på ridbanan, så risken för att jag ska få ett stort dressyr intresse är obefintligt.

Med alla backar som finns överallt här så hoppas jag att Nelly automatiskt får ordentligt med muskler i rygg och bakben, och det är väl de som är viktigast.. tror jag

Stor kram till dej!

 
Stina

Stina

3 oktober 2011 19:43

Det allra viktigaste - tror jag - är variation för att få en häst att hålla.
Sitta på samma underlag och utföra samma typ av ridning dag efter dag är som att be om bekymmer, oavsett hur skolad du är.
Du har ett otroligt sunt tänk runt din Nelly, du kommer att lyckas med vad du än vill.
Det är jag övertygad om !

http://billiejean.bloggplatsen.se

Kim

3 oktober 2011 20:13

Tack gulliga du!!
Rodnar lite...

Efter era lugnande kommentarer så ska jag nu skuffa undan oron!
Har med åren blivit bättre på andra inte oroa mej för mycket, men ibland så trillar jag dit lite igen ;))

Hoppas Herr V. lugnar sig lite så du kan ta dig en tur snart.

kram

 
Anne-Lie

Anne-Lie

3 oktober 2011 20:02

Blev lite full i skratt att läsa detta av dig, just när jag sitter och stånkar över att jag inte kan rida =)) Grattis! Då är vi två ;-)
Så som du beskriver, så rider jag. Om det är rätt eller fel tänker jag inte svara på, det funkar för mig...ibland *L*
Jag tror att du kommer lyckas bra, så fortsätt på din linje =))
Kram

http://monzan.bloggplatsen.se

Kim

3 oktober 2011 20:23

Ja du :D
Vad vi krånglar till livet ;)

Du verkar ha så bra koll på Monzans fysik.
Att kunna mer om det hade lugnat mej för då skulle jag märka om det var något som var "fel" med Nelly...
Jag tycker ofta att Nelly går konstigt, men Bea säger att jag ser i syne, nästa gång skriker hon nog på mej ;D


Tack för att du tror på mej!

Kram

 
ylle

ylle

4 oktober 2011 15:23

Jag kopierar Kickis och Stinas svar rakt av! Att inte krångla till det, inse sina begränsningar och vilja lära mer men njuta av sin häst och SKOGEN, det tycker jag är toppenförutsättningar för ett långt och lyckligt partnerskap!
Och sitter du kvar på bockande bushästar så har du definitivt BRA balans! (en hörnsten för att inte slita på sin häst)
Vad HÄÄÄRLIGT att kunna ha henne lös vid ritter och bara ropa så kommer hon - !!!!

http://http;//ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

Kim

4 oktober 2011 16:12

Skönt att få höra det från andra häst-kunniga, för ibland så vacklar mitt självförtroende lite.

Har (ta i trä) alltid varit bra på att sitta kvar på bockande busisar, men de få gånger jag ridit lektion så har ridlärarna haft så mycket åsikter om min sits...

Ja det är så härligt, och ett roligt och enkelt sätt för henne att bygga lite muskler inför framtiden.

kram


Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kim - 26 februari 2015 15:17

Denna blogg blir det inga nya inlägg på. pgaexetvillinteatthanläser... sånisomvillfortsättafölja mejochdeminaochsomintär fbvänner skicka mej ett meddelande såfårniveta varjagfinns Va kryptiskt va    ...

Av Kim - 27 december 2014 18:32

 Vi är riktigt stolta över hönshuset vi byggt, "kostade" oss bara nätet, resten av materialet var en blandning av gamla bitar/saker som vi hade hemma.         Fran vänster: Fröken Josefina, Marianna och Agda 2...som ni kan ana så är jag bara ...

Av Kim - 16 december 2014 20:30

Tre dagar på La Palma fyllda med hästar ,vänner, god mat och att bli bortskämd av föräldrarna så klart, inte alls fel. Nelly växer och Marco mätte henne, enligt honom är hon 163cm! har svårt att se det men gillar det.   Hoppade upp på henne uta...

Av Kim - 29 november 2014 18:11

Skulle flyga till La Palma i torsdags kväll men blåst och regn gjorde att flygplatsen där stängdes.Det är en av nackdelarna med att bo på en ö. Ville så gärna se min Nelly igen och mysa hemma hos mina föräldrar. På tisdag får jag min sista cellgi...

Av Kim - 28 oktober 2014 23:53

Jag mår såååå mycket bättre nu när jag är inne i den andra delen av cellgifts behandlingen.Får nu ett "gift" istället för kombon av tre stycken som jag fick de fyra första gångerna. Det är nu 21 dagar mellan behandlingarna och jag slipper nu helt i...

Ovido - Quiz & Flashcards