Varmt...

Direktlänk till inlägg 1 februari 2012

Det är jag mer än Nelly

Av Kim - 1 februari 2012 23:23

som ställer till det..


Tränade Nelly idag och det gick riktigt bra.
Jag var nu mer observant på hennes reaktioner och tog det också lite lugnare.

Och så kämpade jag tappert med att försöka hålla mun, vilket lyckades så där   

Jag har nog ofta lite för bråttom och ger henne inte alltid den tid hon behöver för att tänka färdigt.
Sen var jag mer tydlig på att hon skulle stanna på lagom avstånd från mej och inte krypa upp i mitt knä.
Blir hon rädd får hon söka skydd bakom mej, men att komma knuffandes för hon vill ha godis går inte.
Idag när jag var mer fokuserad på henne så märkte jag hur bra hon lyssnar på mej...så mitt fel, men nu vet jag i alla fall. 

Svärmor kom idag och är tillbaka i en "ny bättre version" ...frisk och kry.
Känns så bra, för vår Jul med henne var minst sagt tung.

Så denna månad är jag ledig på förmiddagarna för på eftermiddagen så passar jag svärmor.

Detta brukar innebära att mitt hus är något renare varannan månad då jag tillbringar mer tid hemma  


Morris (Romeos) ägare har ringt igen bara för att tala om att de är så lyckliga, det känns så bra.
Skrev jag förresten att man måste gå kurs i Schweiz för att få ha hund?
Ingen dum idé, finns nog många oavsett land som skulle behöva en sådan kurs.


I morgon är det Torsdag hästfri dag, så jag skulle kunna åka ner till stan på förmiddagen för att handla några grejer.

Har svårt för att ta mej ner till stan...fast jag borde, vet inte riktigt varför?

Det är så mycket skönare att slippa göra mig i ordning (hår och kläder) och istället bara fisa runt hemma i bekväma kläder.


hej hopp    


 
 
Ann-Louise

Ann-Louise

2 februari 2012 07:13

Det är alltid det. Sen är det ju som så att vissa hästar är lite lättare och andra lite svårare. Snabba hästar kan vara svårare att hinna med i början, medan man med lite långsammare hinner både tänka och agera motoriskt. En del kan vara svårare att sätta bra kriterier åt eftersom de lätt blir frustrerade, medans andra är mer tålmodiga.

Skönt i alla fall när insikten har kommit, för då kan man lättare ändra till något som är funktionellt och man kan ställa sig mer utanför de starkaste känslorna och se att det är "just behaviors".
Heja dej! Heja dej!!!!

http://hastochhund.bloggagratis.se

Kim

2 februari 2012 10:14

Nelly förstår oftast efter bara ett par repeteringar, men vill inte bli stressad.

Hon blir sur om det är lite krävande (tex som att "docka in" vid pallen)hon gör detta men under väldigt mycket protester, hon är bara nöjd om det är enkla snabba saker och sen morot.
Så jag ska inte "göra" pallen på ett tag.

Att lära känna nya lite läskiga saker gillar hon mycket.
Hon kommer direkt fram och nuddar och nosar när jag ber om det (oftast utan att jag ber henne).
Är det riktigt läskigt så gömmer hon sig bakom mej och smyger sig sen fram till grejen, så gullig!

Men hon gillar inte om jag skulle försöka lära henne flytta åt sidan tex.
Hon vill inte bli flyttad på!

Tack gulliga du, känns bra med lite pepp :)

 
Viveca

Viveca

2 februari 2012 11:00

Bra jobbat! Ser en del likheter med Vilda. Hon blir frustrerad eftersom det enda som finns i hennes huvud är mat, mat och mat. Att de inte får komma för nära är jättebra. Vilda tar nu själv ett steg bak bara jag tittar på henne när hon skall få godis. Hon vet så väl, men o så svårt;) Marko blir sällan frustrerad även om han älskar godis. Honom kan man göra serier med, fast man får läsa av när det är dags att belöna så man ínte kräver för mycket. Vilda tröttnar eller blir bufflig om man kräver flera saker i rad. Hon gillar inte heller att bli flyttad på, men hon gör det. Henne har jag behövt göra mig stor inför många gånger. Det är sig själv man måste gå till när det blir galet. Alltid. Så det brukar alltid gå bättre när man tagit sig en funderare:) Jättekul att det funkar bättre! Kram!

http://perasperaadastra.bloggplatsen.se

Kim

2 februari 2012 15:43

Jo Vilda och Nelly verkar ha sina sura sidor!
Så det går inte bara att köra på, det är mer som en berg o dalbana :))

Igår blåste jag upp mej rejält när jag skulle ta ut Luna ur hagen och Nelly inte alls tyckte att Luna skulle med mej...
Jag fick både stampa och ryta för att hon skulle flytta sig, och hon flyttade sig men inte utan protest.
Hennes tjurighet får även den mej att le, min söta surkärring :))

Tack och kram, känns bra att ha någon som förstår vad jag menar.

 
Kicki

Kicki

2 februari 2012 21:01

toppen!

http://kaa.bloggplatsen.se

Kim

3 februari 2012 01:02

Yes!!
Hoppas nu det går lika bra i morgon bitti...

 
Ann

Ann

3 februari 2012 15:21

Heja er, utan insikter och sånt stannar man i utvecklingen så heja er! :)
kram kram

http://annrosdahl.bloggplatsen.se

Kim

3 februari 2012 17:26

Tack gulliga du!
Nu är vi på G igen!
Rena berg o dal banan ;))

kram kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kim - 26 februari 2015 15:17

Denna blogg blir det inga nya inlägg på. pgaexetvillinteatthanläser... sånisomvillfortsättafölja mejochdeminaochsomintär fbvänner skicka mej ett meddelande såfårniveta varjagfinns Va kryptiskt va    ...

Av Kim - 27 december 2014 18:32

 Vi är riktigt stolta över hönshuset vi byggt, "kostade" oss bara nätet, resten av materialet var en blandning av gamla bitar/saker som vi hade hemma.         Fran vänster: Fröken Josefina, Marianna och Agda 2...som ni kan ana så är jag bara ...

Av Kim - 16 december 2014 20:30

Tre dagar på La Palma fyllda med hästar ,vänner, god mat och att bli bortskämd av föräldrarna så klart, inte alls fel. Nelly växer och Marco mätte henne, enligt honom är hon 163cm! har svårt att se det men gillar det.   Hoppade upp på henne uta...

Av Kim - 29 november 2014 18:11

Skulle flyga till La Palma i torsdags kväll men blåst och regn gjorde att flygplatsen där stängdes.Det är en av nackdelarna med att bo på en ö. Ville så gärna se min Nelly igen och mysa hemma hos mina föräldrar. På tisdag får jag min sista cellgi...

Av Kim - 28 oktober 2014 23:53

Jag mår såååå mycket bättre nu när jag är inne i den andra delen av cellgifts behandlingen.Får nu ett "gift" istället för kombon av tre stycken som jag fick de fyra första gångerna. Det är nu 21 dagar mellan behandlingarna och jag slipper nu helt i...

Ovido - Quiz & Flashcards