Varmt...

Direktlänk till inlägg 1 juni 2012

Turbo Nelly...

Av Kim - 1 juni 2012 16:28

Lät guld-gossarna rulla sig och springa lite nere på ridbanan sen dusch, fixa hovar och smörja in dessa.

De är så lugna, försiktiga och gulliga (jämfört med ett litet ungsto som jag känner...)

Tex. inte en chans att de av misstag ger mej en smäll med huvudet eller dyl.

Och visst är de söta tillsammans! 

 
 

Sen var det dax för mitt Barbie monster...band upp henne för att borste lite, men hon var alldeles för stressad för att stå still, så för att undvika att hon skulle slita sig eller något annat dumt så gick vi ner till ridbanan.

Där roade hon sig själv i full fart i tio minuter.


Nytt försök att binda upp henne, och nu gick det bra.

Sadlade henne och så gick vi ner till rund-korallen (mutter mutter kommer inte ihåg om det sägs så på Svenska), hon var lugn och lyssnade bra.

Jag använder inte longerlina, tycker det är bökigt...så hon får alltid vara lös, vilket jag tror vi båda gillar bättre. 

Efter några varv så tog jag ner stigbyglarna och idag verkade hon inte störas så mycket av dem, förra gången så stannade hon ofta och försökte bita i dem...

Hon  har haft stigbyglarna hängande då hon sprungit lös i skogen (när jag ridit på annan häst) då har hon inte haft tid/intresse att bry sig, men i rund-corallen så irriterar de henne lite.   


(Hon gillar definitivt att bita i saker som irriterar henne, tex. katter, hundar, fåglar, stigbyglar, andra hästar och män.

Hon har nu inte bitit mej på länge, ett gott tecken, hon ser mej inte som sååå irriterande längre :)


Jag bad henne ställa upp vid staketet och det gjorde hon utan problem, hon fick BRA! och man-klining för det.

Satt mej uppe på staketet och lade över ena benet över henne rygg, ingen reaktion BRA! och kli .

Dinglade runt med benet och foten på hennes rygg och sida BRA-kli.

Lade mer tyngd på hennes rygg BRA-kli.

Drog och hängde lite i ena stigbygeln BRA-kli.


Skulle behöva en lite högre uppsittnings pall för att kunna hänga lite på henne, den vi har når jag inte upp ordentligt med...kanske det blir över lite trä från badrummet...  


Det fick räcka för idag, riktigt nöjd med dagens "jobb.

Normalt så får hon ju morotsbitar som belöning men idag var hon lika nöjd med kliande fingrar.


Hon var lös hela tiden och då är hon lugnast.

Tror inte jag skulle våga mej upp på henne utan att Bea håller i henne, men att Bea håller i Nelly kommer göra henne spänd..."att nu är de två, oh oh oh något läskigt ska hända!!" 

Får se hur jag gör... 


Ska be Bea hjälpa mej "pula" med henne och sadeln eller nåt, så hon vänjer sig med att vi är två samtidigt, fast det kommer ta sin tid, känner min Nelly. 


Ingen container ännu...hoppas nästa vecka! 


Trevlig helg    


 
 
Stina

Stina

1 juni 2012 20:45

Hoppas ni kan få till det så Nelly blir van vid en person till omkring henne !
Herr V satt jag in utan hjälp, han var lugnast när jag var själv med honom, och det gick bra men det kunde oxå ha gått åt h'''ete =)

http://billiejean.bloggplatsen.se

Kim

1 juni 2012 23:02

Det går bra bra när Bea är själv med henne.
Men Nelly blir misstänksam när vi båda är där samtidigt, speciellt om vi gör något nytt, hon är väldigt misstänksam!

Hon har inte glömt sprutor och annat "hemskt" vi utsatt henne för.

Du är modigt du!!
Jag har ensam suttit in hästar förut, men Nelly är inte riktigt som andra...
Men det kändes hoppfullt idag :)

 
Anne-Lie

Anne-Lie

2 juni 2012 11:16

Vilka framsteg ni gör =))
Plötsligt en dag så bara sitter du där med eller utan hjälp ;)

http://monzan.bloggplatsen.se

Kim

2 juni 2012 15:58

Ja faktiskt...egentligen men jag vågar inte riktigt lita på det hela...känner ju till hennes explosiva sidor...men sjutton det går helt klart åt rätt håll!

Det jag är lyckligast för är att jag har fått lyfta hennes hovar utan risk för livet, senaste veckan!

kram :)

 
Elisabeth

Elisabeth

2 juni 2012 17:17

Ljuvligt vacker häst du har! Fin blogg.

http://eharstrom.blogspot.com

Kim

2 juni 2012 17:22

Tackar tackar allt positivt om mitt söta monster slukar jag helt utan inspektion ;D

Tack igen :)

 
Kicki

Kicki

2 juni 2012 20:09

hurra hurra, snart har du en ridhäst!

http://kaa.bloggplatsen.se

Kim

2 juni 2012 22:38

Hjälp =O fniss :)

Det känns både skrämmande och underbart, spännande helt klart!!

 
Ingen bild

Maria Y

3 juni 2012 09:14

Vår tränare Anki byggde en "crash test dummie" av en overall, gamla boots o handskar, stoppade med halm och sand i påsar för lite tyngd i ben och bål. Så hade hon en pålitlig, lugn assistent vid insittning av lite mer explosiva hästar!
Ebbas unghäst blev oxå lite vaksam på "dubbel närvaro" efter all sårvård förra året, så man får helt enkelt träna på att vara två.
Du löser helt klart detta också, som allt annat :)

Kim

3 juni 2012 11:16

Jag får ut och leta overall eller sy ihop några gamla byxor och skjorta...
Det är tyngden som känns viktig, hon protesterar gärna mot allt som stör eller är jobbigt.
När det händer så brukar hon först stå helt lugn och inte visa någon oro, men efter några steg så kan hon köra några rodeo skutt, efter det så är hon HELT lugn och oberörd igen...
Snabba växlingar :))
Tror "Pedro" sitter mer avslappnad på henne om det blir luftakrobatik :)

Tack :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kim - 26 februari 2015 15:17

Denna blogg blir det inga nya inlägg på. pgaexetvillinteatthanläser... sånisomvillfortsättafölja mejochdeminaochsomintär fbvänner skicka mej ett meddelande såfårniveta varjagfinns Va kryptiskt va    ...

Av Kim - 27 december 2014 18:32

 Vi är riktigt stolta över hönshuset vi byggt, "kostade" oss bara nätet, resten av materialet var en blandning av gamla bitar/saker som vi hade hemma.         Fran vänster: Fröken Josefina, Marianna och Agda 2...som ni kan ana så är jag bara ...

Av Kim - 16 december 2014 20:30

Tre dagar på La Palma fyllda med hästar ,vänner, god mat och att bli bortskämd av föräldrarna så klart, inte alls fel. Nelly växer och Marco mätte henne, enligt honom är hon 163cm! har svårt att se det men gillar det.   Hoppade upp på henne uta...

Av Kim - 29 november 2014 18:11

Skulle flyga till La Palma i torsdags kväll men blåst och regn gjorde att flygplatsen där stängdes.Det är en av nackdelarna med att bo på en ö. Ville så gärna se min Nelly igen och mysa hemma hos mina föräldrar. På tisdag får jag min sista cellgi...

Av Kim - 28 oktober 2014 23:53

Jag mår såååå mycket bättre nu när jag är inne i den andra delen av cellgifts behandlingen.Får nu ett "gift" istället för kombon av tre stycken som jag fick de fyra första gångerna. Det är nu 21 dagar mellan behandlingarna och jag slipper nu helt i...

Ovido - Quiz & Flashcards