Varmt...

Direktlänk till inlägg 4 oktober 2012

Sugproppen inte bara för avlopp...

Av Kim - 4 oktober 2012 19:06

Jag lär mej nya saker varje dag, men vissa saker överaskar ju lite mer än andra   

 

Cladia blev rådd av sin hästterapeut att använda denna teknik på sin häst Maastrich .
Han har varit med om flera olyckor och haft en del trauman tidigare i sitt liv.
Efter hans senaste olycka så var faschian (hinnan runt en muskel) vid bog/bröst hård och oelastisk, så sugproppens jobb är att göra den mjuk och smidig igen.


Och eftersom det mesta här i världen hänger ihop så...   
Denna spända hinnan som satt runt en muskel vid bog/bröst störde hans rörlighet i bakbenet.     


Men nu är det fixat och Claudia håller hans kropp i ordning med bland annat denna sugpropp, fiffigt!
     

Här använder hon den på hans fd. mycket känsliga rygg.

Han brukade bli mycket irriterad när hon rörde hans rygg, men nu för tiden står han lugnt och äter, inte ens en liten sur  öronviftning   


Här är dojjorna på, Claudias fyra hästar är alla barfota.

Maastrich som jag rider är ömfotad och det tar sin tid att forma om hans dåliga hovar.

Nästa vecka kommer Antonio hit (Spansk barfota hovslagare utbildad och bosatt i England), han ska ha med sig nya boots till "Maasi" hoppas de passar honom bra och är lätta att få på. 

 

 


Och så en bild av Claudias lilla charmtroll Tiara.

Jag gav tydligen henne en signal för hon visade så fint sina tänder  

 


Ett litet bildbevis på att det nu regnat här, fick springa till bilen och fotade genom rutan.

 

och lite fint ljus

   


 
 
Ingen bild

Ulrika

4 oktober 2012 20:57

Björn använder en fransk brödkavel till sina kunders faschia. Och ibland jagar han mig med. Inte skoj! Kanske ska prova sugkoppen... Kramis

Kim

4 oktober 2012 21:27

Brödkavel =O
Skulle nog föredra sugpropp,fast den suger sig fast REJÄLT!!!
kramis :)

 
Åsa Mickelsen

Åsa Mickelsen

5 oktober 2012 00:30

Då lärde man sig något nytt ja gällande sugproppen,jaja bara fantasin som sätter stopp så man får väl ta och vända och vrida och testa prylarna som bara står och tar plats,alltid är dom till nytta någonstans mer än på sitt eget vis,får jaga runt med sugisen här efter katt,hund ungar o gubbe,alltid ger det något hihi. Skorna var ju fina till hästen,har aldrig sett sådana,inte ens på våran tid hehe. Hästaflabbet var ju riktigt välkomnande,Kram ;-)

http://www.smurfens-dag.bloggplatsen.se

Kim

5 oktober 2012 08:51

Mmm du har rätt man borde gå husesyn och kika på saker med nya ögon, det kan ju bli riktigt spännande!
Jag som har så mycket verktyg...

Har du föresten sett bilder på möbler och ljusstakar som jag gjort av gamla motordelar?

Det är mer och mer vanligt med boots till hästarna.
Många hästar får ont av att ha skor på sig för att med skor på så belastas bara den yttersta hovväggen där skon är fastspikad, medan en barfota hästen fördelar vikten på hela hoven.
Bland hovslagare och hästfolk så debatteras det mycket om detta nu.
Nelly ska få slippa skor och om hon är ömfotad så får hon ha boots när jag rider ut.

Visst har hon ett härligt "smile" :))

kram

 
Kicki

Kicki

6 oktober 2012 16:13

zonterapeuten jag gick till använde sugkopp poå mig oxå! fast inte så där stora förståss hehe.

De där bootsen såg trassliga ut.... vet du vad det är för märke?
kram

http://kaa.bloggplatsen.se

Kim

6 oktober 2012 20:29

Där ser man...skulle också behöva en mindre till mej, utom på rumpan ;))

Till hästen jag rider har hon andra boots, fast han trampar av sig den ena i uppförsbackarna, fick hoppa av 6 gånger idag för att sätta fast den igen :(
Men på måndag kommer hovisen och han har med sig 4 nya boots, hoppas de är lättare att få på och sitter fast bättre.
Vet inte vilka märken de är, men kan kolla på Tisdag.

kram

 
Stina

Stina

7 oktober 2012 07:06

Ja, se där - där fick man lära sig nya användningsområden för en sugpropp =))

http://billiejean.bloggplatsen.se

Kim

7 oktober 2012 13:09

Ja visst är det skoj med så oväntade saker!

Tydligen så fäster den dåligt när det är spänt, men när det börjar slappna av så fastnar den ORDENTLIGT.

 
Åsa Rönning Mickelsen

Åsa Rönning Mickelsen

7 oktober 2012 13:41

Låter ju väldifpgt bra med hästdojjor. Sänd gääärna bilder på dina motordelarsaker du gjort,hehe plötsligt kanske bilmotorn här är utriven och omfixad till något fint att ha i stugan hihihi o gubben min står där och är helt uppgiven,då säger jag bara-tips och ideer av Kimsan hahahaha.Kram

http://www.smurfens-dag.bloggplatsen.se

Kim

7 oktober 2012 15:09

Kanske är säkrast om jag inte visar foton...kanske din gubbe kommer efter mej med blåslampan i hand =O

Det flesta delarna jag har använt är från växellådor, en liten sak som nog inte märks om du råkar plocka bort från er bil =D
kram


 
Nilla

Nilla

8 oktober 2012 14:02

Men vad smart med sugproppen, trycker hon bara till och sedan drar den rakt upp igen. Eller hur använder man den på hästen?
Sådana boots är riktigt bra. Funderat på att köpa sådana till Playmo. Blev faschinerad av dem på westernridskolan där dottern rider. En av deras hästar har sådana boots.

Älskar hästbilder där det ser ut som om dom skrattar en rakt upp i ansiktet:)

Kram Nilla

http://playmo.bloggplatsen.se

Kim

8 oktober 2012 20:32

Japp bara rakt ut, och hårt sitter den, bra för ev. gäddhäng ;))

Just dessa bootsen var lite hårda att få på/av (inte bra för oss med dåliga ryggar).
Det finns många olika märken och det är VÄLDIGT petigt att mäta exakt vilken storlek som passar hästen!
Men i Sverige så kan man nog få låna hem provboots för att få fram den rätta storleken.

Dette grin såg mer ut som om det ville sluka en =O

kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kim - 26 februari 2015 15:17

Denna blogg blir det inga nya inlägg på. pgaexetvillinteatthanläser... sånisomvillfortsättafölja mejochdeminaochsomintär fbvänner skicka mej ett meddelande såfårniveta varjagfinns Va kryptiskt va    ...

Av Kim - 27 december 2014 18:32

 Vi är riktigt stolta över hönshuset vi byggt, "kostade" oss bara nätet, resten av materialet var en blandning av gamla bitar/saker som vi hade hemma.         Fran vänster: Fröken Josefina, Marianna och Agda 2...som ni kan ana så är jag bara ...

Av Kim - 16 december 2014 20:30

Tre dagar på La Palma fyllda med hästar ,vänner, god mat och att bli bortskämd av föräldrarna så klart, inte alls fel. Nelly växer och Marco mätte henne, enligt honom är hon 163cm! har svårt att se det men gillar det.   Hoppade upp på henne uta...

Av Kim - 29 november 2014 18:11

Skulle flyga till La Palma i torsdags kväll men blåst och regn gjorde att flygplatsen där stängdes.Det är en av nackdelarna med att bo på en ö. Ville så gärna se min Nelly igen och mysa hemma hos mina föräldrar. På tisdag får jag min sista cellgi...

Av Kim - 28 oktober 2014 23:53

Jag mår såååå mycket bättre nu när jag är inne i den andra delen av cellgifts behandlingen.Får nu ett "gift" istället för kombon av tre stycken som jag fick de fyra första gångerna. Det är nu 21 dagar mellan behandlingarna och jag slipper nu helt i...

Ovido - Quiz & Flashcards