Varmt...

Direktlänk till inlägg 18 februari 2011

En ridtur

Av Kim - 18 februari 2011 15:21

tog vi oss imorse.

Jag red Luna en söt liten vit tjockis, som är väldigt gullig och lättriden.

Dom andra två hästarna var så mycket större så vi kom långt efter i galoppen, men hon brydde sig inte.

Hade med mej Mila som skötte sig hyfsat, men tar sina rundor runt hästarna i mellanåt, vilket inte alla hästar uppskattar, fast det gick bra.

Några foton...det första kolla hur lika Mila och Rocky uppför sig, samma gener där 

 

Och båda går hellre igenom vattnet än runt

Mila en lerig och glad hund, nu sover hon  


Har funderat och läst en hel del nu om foder...blev alldeles trött!

För hundra år sen när jag hade häst så var det inte alls så komplicerat, man kollade hur hästen såg ut och hur den var och ändrade foder mängder efter det.

För att lyckas räkna ut Nellys foderstat måste jag nog ta en snabbkurs i matematik, plus, minus och procent går bra men upphöjt till och A lika med B -...osv.

Här så använder ingen analys av grovfoder, lite svårt för allt kommer hit från Europa med båt, och ingen vet eller bryr sig om det kommer från samma ställe varje gång...

Jag vet några som har tävlat många år i Western ridning i Tyskland men som nu bor här med sina hästar, och de säger att det rajgräset som finns här har så högt protein värde att det knappt behövs kraftfoder...

Så jag har bestämt mej för att så länge Nelly är frisk och pigg så fortsätter vi som vi gör nu, och när vi börjar jobba lite hårdare så ger jag lite mer kraftfoder.

Idag är det FREDAG så skönt, mer fri tid för mej att vara hos Nelly.

Hon har varit lite snorig några dagar, hon har nu fått lite homopati i några dagar och idag inga snorbobbor.

Hon har varit givmild och flera gånger gett mej några när hon torkat av dom på mej, hmm!

När vi red ut idag så ville hon följa med, hon kom fram till staketet och tittade uppfodrande på mej, men inte hennes tur idag.

Kanske försöker jag mej på en liten promenad med henne själv upp i skogen imorgon.

Kastreringen av Yogi gick fint igår, och han är ok idag.

Fast egentligen var jag nog mer orolig för mamma och Georg som var så nervösa och olyckliga för Yoggis lilla op.

Hoppas nu att Yoggis hjärna där uppe får kontrollen och han kan bli en normal och glad vovve, och inte som innan    


Adios  

 
 
kicki

kicki

18 februari 2011 18:06

så fint det ser ut, som vanligt!
håller med dig, man blir lätt litet överhettad av foderdjungeln...
och även om jag vidhåller att det är väldigt bra att veta vad grovfodret innehåller, så måste man ändå fodra med ögat i slutändan. för en häst kan vara mager eller fet, trots uträkningar efter konstens alla regler.
kram

http://kaa.bloggplatsen.se

Kim

18 februari 2011 23:59

Jag ska höra runt lite mer om grovfodret, kanske går det att få lite mer info.

Det var en fin ridtur, men kändes lite konstigt att rida en sån liten och rund häst, påminde om min barndom...

 
Stina

Stina

18 februari 2011 19:59

Haha, vad söta dom är vovvarna. Helt synkade i sina rörelser =))

Räkna foderstater är inte det lättaste, men det finns program som hjälper till om man är lite osäker.
Men har man ingen analys på sitt grovfoder så är det ju omöjligt.
Du får helt enkelt köra den gamla hederliga metoden - kolla hur hon ser ut - skulle jag tro !

http://billiejean.bloggplatsen.se

Kim

18 februari 2011 23:56

Kanske kan bli en ny sport "synkad" hund dressyr ;-))

Jo det blir nog bra med Nellys foder.


 
Ingen bild

Åsa Mickelsen

18 februari 2011 20:09

Härlig ridtur ser det ut som,ja det där med foder var nog inte så invecklat på vår stenålder som idag,man kommer väl fram till massa fakta kan tänka så om 20 år är det nytt igen hehe. Gott att Yogis kulamputering gick bra hehe hopas inte det är någon sträng kopplad till hjärnan bara aj aj (för hos männen är det väl en koppling??samlag fröken eller skall vi dansa först??) hehe . Kram

Kim

18 februari 2011 23:47

Japp är man antik så är man :D

män...fniss!

 
Anne-Lie

Anne-Lie

19 februari 2011 10:30

Härliga bilder, som vanligt ;-)

Det här med foder är inte lätt - men i mitt tycke har det blivit en lätt hysterisk grej!
Jag föredrar analys på grovfodret eftersom det är grunden i hästarnas mat. Sen vill jag ha ett hö som de kan äta stora mängder av för att tillfredsställa sitt tuggande.

Men i slutändan så är det ju ändå ögonen som får avgöra =)

http://monzan.bloggplatsen.se

Kim

19 februari 2011 20:27

:)

Ja tycker också det verkar så, för man måste ju ändå till slut justera upp eller ner fodret beroende på hästen, vädret, fällning, aktivitet mm.

Vi lägger även ut halm som några av de tugggladaste hästarna äter, fast det flesta äter inte det, för hungriga är dom inte.

 
Ann

Ann

19 februari 2011 13:12

Om det är Luna på bilden så såg hon inte så vit ut! ;)
Ser hästen ut att må bra så gör den nog de också! :)

http://annrosdahl.bloggplatsen.se

Kim

19 februari 2011 20:21

Hon kan vara kritvit...men jorden här lite tegelröd och efter att ha legat ner i leran efter regnet...
Tråkigt att ha en häst som så gott som alltid ser smutsig ut.


 
Sarah

Sarah

20 februari 2011 20:09

Det ser så otroligt mysigt ut när hundarna är med på ridturen. Den dagen jag har häst så vill jag kunna ha det så också,att jizz kan följa med sådär! :)

http://starlet83.bloggplatsen.se

Kim

20 februari 2011 20:18

Det har varit en av mina drömmar, och nu är det verklighet, härligt!
Fast har lite problem ibland med min hund hon är ju vallhund och vill "jobba" med hästarna, som då blir lite irriterade när hon springer runt dom.
Men hoppas hon ska lugna sig, det är min dröm nu ;-))
Vill du riktigt mycket så blir det så!

 
Sarah

Sarah

21 februari 2011 10:55

Drömmer just nu om min häst, eget stall och bara få ha underbara sköna ridturer! :D Så någon dag så!!! :D

http://starlet83.bloggplatsen.se

Kim

21 februari 2011 17:34

Det är omöjligt, sa tvivlet.
Det är farligt, sa rädslan.
Det är onödigt, sa förnuftet.
Prova ändå.....viskade hjärtat.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kim - 26 februari 2015 15:17

Denna blogg blir det inga nya inlägg på. pgaexetvillinteatthanläser... sånisomvillfortsättafölja mejochdeminaochsomintär fbvänner skicka mej ett meddelande såfårniveta varjagfinns Va kryptiskt va    ...

Av Kim - 27 december 2014 18:32

 Vi är riktigt stolta över hönshuset vi byggt, "kostade" oss bara nätet, resten av materialet var en blandning av gamla bitar/saker som vi hade hemma.         Fran vänster: Fröken Josefina, Marianna och Agda 2...som ni kan ana så är jag bara ...

Av Kim - 16 december 2014 20:30

Tre dagar på La Palma fyllda med hästar ,vänner, god mat och att bli bortskämd av föräldrarna så klart, inte alls fel. Nelly växer och Marco mätte henne, enligt honom är hon 163cm! har svårt att se det men gillar det.   Hoppade upp på henne uta...

Av Kim - 29 november 2014 18:11

Skulle flyga till La Palma i torsdags kväll men blåst och regn gjorde att flygplatsen där stängdes.Det är en av nackdelarna med att bo på en ö. Ville så gärna se min Nelly igen och mysa hemma hos mina föräldrar. På tisdag får jag min sista cellgi...

Av Kim - 28 oktober 2014 23:53

Jag mår såååå mycket bättre nu när jag är inne i den andra delen av cellgifts behandlingen.Får nu ett "gift" istället för kombon av tre stycken som jag fick de fyra första gångerna. Det är nu 21 dagar mellan behandlingarna och jag slipper nu helt i...

Ovido - Quiz & Flashcards