Varmt...

Direktlänk till inlägg 24 mars 2011

"Punka" på Nelly

Av Kim - 24 mars 2011 15:28

eller på hennes påse rättare sagt.


Jag talade om för Vet. vad flera andra ansåg och att jag hoppades att han skulle säga låt den vara, men icke sa nicke... 


Han bedömde att det var bäst att "sticka hål".

Enligt honom så är påsen väldigt ytlig men stor, risken för inflamation är därför mycket liten vid dränering, ingen kontakt med muskler.


Om det var mer blod än vätska kan det bli infektion om man inte dränerar.


Det var också sannolikt att en del av vätskan "binder" sig och att det blir en bula för evigt.


Hoppas jag gjort rätt när jag litade på honom.


Jag var orolig för den lugnande sprutan som ges intravenöst, Nelly har tidigare stegrat och kastat sig bara han försökt komma i närheten av hennes hals.

Jag gav Vet. flera goda äppelbitar att ge till Nelly och det gjorde susen, inte en reaktion när han satte sprutan    


Hon blev snabbt ordentligt hängig, han band en rep runt bakbenen (en bit upp) rakade, tvättade och gav en lokalbedövning, Nelly ko lugn!

När han sa gjorde snittet så gjorde det nog inte ont men allt blod som rann ner för benen fick Nelly att vakna!!!

Vi for runt en minut på bakben och sparkandes tills repen ramlat av, då lugnade hon sig.

Efter en stund stod hon där igen drogad med hängande huvud och ostadig, hur sjutton kunde hon flyga runt strax före ?? 


Vi stod då vid staketet vid hennes hage där hennes beskyddare Guapo (halv-traktorn) hade skyndat sig fram för att hjälpa henne, han är så gullig!


Vet.  hade önskat göra ytterligare ett jack stax ovanför och dragit in en tråd mellan hålen, gjort en tajt knut så jacket höll sig öppet.

Men efter Nellys oväntade uppvaknande så tyckte han det fick vara.


Nu ska jag massera ner ev. vätska minst en gång om dagen och om jag kan göra rent och se till att såret inte leker ihop direkt.


En timme efter Vet. besök så gick Nelly som vanligt lös och betade och jag borstade lite samtidigt som jag smög fram en liten svamp med sårtvätt och tvättade såret lite, det gick bra...hoppas det går lika bra imorgon... 


Det var en massa blod som kom ut, läskigt!

Klart mer rött än genomskinnligt!


Det var förmiddagens sjukrapport  


Tack för er långa tummhållning hoppas ni inte har träningsvärk     










 
 
Sarah

Sarah

24 mars 2011 16:58

Klart du gjorde rätt som litade på din Vet :) Man ska alltid hitta en Vet och sen lita på den om anser att den är bra :)
Det kommer gå kanon bra det här :)

http://starlet83.bloggplatsen.se

Kim

24 mars 2011 17:31

Det känns rätt just nu :-) skönt det!
Tack snälla du!

 
Anne-Lie

Anne-Lie

24 mars 2011 17:37

Så bra att det gick bra =))
Resten kommer också att gå bra ska du se!
Kram

http://monzan.bloggplatsen.se

Kim

24 mars 2011 17:45

Jaaa! jag fasade för Nelly reaktion, men det gick över förväntan!
Ett stort framsteg att Vet. fick ge sprutan!!
Tack :-)
Kram

 
kicki

kicki

24 mars 2011 22:52

jag tror du gjorde helt rätt och att det kommer bli bra! kroppen kan ju inte ta hand om hur mkt som helst på egen hand....
läste på någon av våra bloggvänners bloggväns blogg (hängde du med nu?) om något liknande, den "påsen" hade spruckit tillslut och blivit jätteläbbig.
jättekram!

http://kaa.bloggplatsen.se

Kim

25 mars 2011 00:46

Tack!
Min fasa var att det skulle bli en stor infektion om jag lämnade "påsen" där.
Kändes bra när allt rann ut, det var en hel del!!
Hoppas nu att hon låter mej "borsta/massera" ut ev. ny vätska imorgon.
Kram på dej!

 
Stina

Stina

25 mars 2011 06:54

Skönt att det gick bra ! Då kan jag sluta hålla tummarna nu ;)
Det kommer säkert att gå bra att tvätta mm nu - det känner jag på mig !

http://billiejean.bloggplatsen.se

Kim

25 mars 2011 15:30

Hoppas du är lite av en häxa och har rätt ;D
Idag gick det i alla fall bra, hon accepterade fint en stund sen tröttnade hon, men helt ok!
Min duktiga lilla plutthäst :-)) stolt "matte"

 
Ann

Ann

25 mars 2011 07:47

Man måste kunna lita på sin veterinär så du gjorde helt rätt!
Resten kommer säkert också gå bra.
En av böckerna jag läser nu som jag köpte på rean heter Lär känna din häst, Träning från marken och är skriven av Lesley Bayley tycker jag verkar väldigt bra.
Kanske skulle den intressera dig, för den handlar om olika metoder att träna på.
Ingen värdering om vilken som är bäst utan lite fakta om många olika metoder bara.
Jag tycker den verkar bra (har inte läst klart den än men...) och har själv tagit åt mig lite av olika metoder som jag tycker är vettigt.
Bara ett tips! :)

http://annrosdahl.bloggplatsen.se

Kim

25 mars 2011 15:25

Det känns skönt att ha det gjort.
Idag borstade jag på hennes "påse" uppifrån och ned, och det kom ut några droppar, så jacket är öppet så som det ska.
Tips är alltid välkomna!
Ska kolla in den boken.
Kram

 
ylle

ylle

27 mars 2011 10:58

Jobbigt med fyllt påse, och vid bakbenet dessutom. Du får visst aldrig slappna av och bara njuta av att leka med din häst?

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

Kim

27 mars 2011 16:19

Ja det skulle vara toppen med lugn och ro.
Inte så lätt att jobba med förtroendet när man måste tvinga sig på henne för sårtvätt mm.
Men det ska väl lugna ner sig hoppas jag.
kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kim - 26 februari 2015 15:17

Denna blogg blir det inga nya inlägg på. pgaexetvillinteatthanläser... sånisomvillfortsättafölja mejochdeminaochsomintär fbvänner skicka mej ett meddelande såfårniveta varjagfinns Va kryptiskt va    ...

Av Kim - 27 december 2014 18:32

 Vi är riktigt stolta över hönshuset vi byggt, "kostade" oss bara nätet, resten av materialet var en blandning av gamla bitar/saker som vi hade hemma.         Fran vänster: Fröken Josefina, Marianna och Agda 2...som ni kan ana så är jag bara ...

Av Kim - 16 december 2014 20:30

Tre dagar på La Palma fyllda med hästar ,vänner, god mat och att bli bortskämd av föräldrarna så klart, inte alls fel. Nelly växer och Marco mätte henne, enligt honom är hon 163cm! har svårt att se det men gillar det.   Hoppade upp på henne uta...

Av Kim - 29 november 2014 18:11

Skulle flyga till La Palma i torsdags kväll men blåst och regn gjorde att flygplatsen där stängdes.Det är en av nackdelarna med att bo på en ö. Ville så gärna se min Nelly igen och mysa hemma hos mina föräldrar. På tisdag får jag min sista cellgi...

Av Kim - 28 oktober 2014 23:53

Jag mår såååå mycket bättre nu när jag är inne i den andra delen av cellgifts behandlingen.Får nu ett "gift" istället för kombon av tre stycken som jag fick de fyra första gångerna. Det är nu 21 dagar mellan behandlingarna och jag slipper nu helt i...

Ovido - Quiz & Flashcards