Varmt...

Direktlänk till inlägg 19 april 2011

Ny häst i stallet

Av Kim - 19 april 2011 16:05

Det är en häst som jag såg för flera månader sen som då var i riktigt dåligt skick.

Ägarna struntade i honom han gick i en hage med väldigt lite att äta.

Min hovslagaren räddade honom från en säker död, han hade STORA sår efter taggtråd på alla fyra benen, i ett sår kröp det maskar/larver.

Han var sååå smal, fan va det finns dumma mäniskor!


Igår kom han upp till oss, han ska bli promenad häst åt en familj med barn.

Ett sår ser fortfarande läskigt ut, men han haltar inte, bara tur att han inte fått allvarligare skador.

Det är en fjorton årig fullblods valack som tidigare används i kapplöpningar.


När jag såg honom första gången så lade han sitt huvud i min famn, och vips så hade han snott mitt hjärta.

Jag har nu jobbat i det "tysta" några månader för att han skulle hamna här hos oss, och det har gett resultat, är så glad.

Nu kommer han få allt han behöver och lite till.


Han är kinkig med mat men rygräs gillar han, idag fick han en blandning av havre och korn och lite betfor, han åt bara lite...

Testade att ge lite av muslien som jag ger Nelly och tror han gillar den mer.

Hovslagaren ska tala med den person som har honom på prov och föreslå att dom handlar hem muslie.

Han ska få fri tillgång på rygräs.


Lite läskiga foton... 


     

Han får gå i en hage bredvid dom andra ett tag innan vi släpper ihop dom.

Fast några av dom var gulliga och gjorde honom sällskap i siestan.


     

Det blev inte så bra kort, ska ta några på hans huvud sen, han är en riktig snygging och med så snälla ögon.




 
 
Carin

Carin

19 april 2011 17:24

Varför? Varför behandlar man en stackars häst såhär? Vad får man ut av det? Han är lyckligt lottad som äntligen fått komma till någon som bryr sig. Sånt här gör mig upprörd och berörd. Hoppas han äter upp sig snabbt och får komma in i flocken.

Kramen/C

http://ekbladet.bloggplatsen.se

Kim

19 april 2011 22:10

Om det fanns svar på det så skulle jag ändå inte kunna förstå.
Sånt här är jobbigt att uppleva, men nu ska jag försöka glömma hur han haft det och koncentrera mej på att han har det gott nu.

Hoppas att vi kan hitta kraftfoder som han gillar så han äter ordentligt.

kram

 
Sarah

Sarah

19 april 2011 19:46

Vilken härlig människa du är som räddat honom!!! Stor kram till dig!

http://starlet83.bloggplatsen.se

Kim

19 april 2011 21:59

Jag hjälper så gärna bara jag har möjlighet, och denna gång gick det vägen :-)

Tack och kram på dej!

 
Stina

Stina

19 april 2011 20:12

Nejmen lilla vännen då *gråter*

Jag kan bara tänka mig hur de där såren har sett ut en gång i tiden =(((
Och så mager !!!!!!!
Usch vad jag blir ledsen av sånt här !

HEDER åt er alla som har hjälpt den här individen !!!

http://billiejean.bloggplatsen.se

Kim

19 april 2011 21:57

Minnet av hur han såg ut förut har sabbat en del nattsömn...

Men nu får han det mycket bättre!!
Så vi får försöka tänka på nuet och inte på hur det var.

kram


 
Ann

Ann

19 april 2011 20:16

Stackarn... :(
Varför gör vissa så..?
Tur han fick komma till er!

kram

http://annrosdahl.bloggplatsen.se

Kim

19 april 2011 21:50

Ja!!!

Omöjligt att förstå!

Det är hans tur att få det bra nu.

kram

 
Anne-Lie

Anne-Lie

19 april 2011 22:04

Fy fan rent ut sagt!! Blir arg, upprörd och väldigt ledsen över att man kan behandla en häst på detta vis :(

Han ser otroligt snäll ut! Får han äta upp sig lite blir han säkert en snygging =)

Kram

http://monzan.bloggplatsen.se

Kim

19 april 2011 22:15

Håller så klart med dej!

Hans ögon utstrålar godhet.
Och han var i alla fall väldigt snäll när han fick morötter och äpple idag ;-)

Jag tror han kommer bli riktigt snygg.

kram

 
kicki

kicki

19 april 2011 22:36

ruskig historia som får ett fint slut!
om det går att få fatt i någon form av lusernpellets så kan ni blöta det och blanda i små portioner av annat kraftfoder.
det har funkat när jag haft att göra med nyimporterade hästar från island som är överskeptiska till allt annat än gräs/hö/ensilage...
vad det lider så kommer de på att "det andra" oxå är gottigt.
kram

http://kaa.bloggplatsen.se

Kim

19 april 2011 23:32

Ja en sån lättnad!

Ska höra runt lite om det finns här, tack!

kram

 
ylle

ylle" title="http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se]ylle[/url]" target="_blank">ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se]ylle[/url]

20 april 2011 09:16

Lyckliga häst som mötte dig på sin sorgliga väg.. nu kan det nog bara bli bättre!!! kram!

http:// ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

Kim

20 april 2011 16:21

Japp planen är att det ska bli bättre.
kram

 
Bonnie

Bonnie

25 april 2011 08:37

Fy fasen, tur att han får det bättre nu!

http://teamkarlsson.blogg.se

Kim

25 april 2011 22:53

Hejsan :-)
Ja jag är så glad för hans skull.
På Lördag kommer en Vet. och ska kolla hans sår ordentligt.
Han äter nu bra och är mindre skygg, så allt går åt rätt håll.

 
Ann-Louise

Ann-Louise

26 april 2011 07:36

Fruktansvärt! Tragiskt! Skönt att han kommer att bli omhändertagen och få kärlek och omvårdnad nu!!

http://hastochhund.bloggagratis.se

Kim

26 april 2011 08:08

Ja usch och fy!
Men han kommer att få det bra nu.
Han har förändrats på de få dagar han varit hos oss, äter bättre, är nyfiken och mindre skygg.

 
Kerstin

Kerstin

26 april 2011 08:49

Stackars liten. Hoppas han får ett bättre liv nu! <3

http://stallrosen.bloggplatsen.se

Kim

26 april 2011 15:17

Ja, men nu har han en sååå mycket ljusare framtid.
Och han verkar trivas alldeles utmärkt hos oss.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kim - 26 februari 2015 15:17

Denna blogg blir det inga nya inlägg på. pgaexetvillinteatthanläser... sånisomvillfortsättafölja mejochdeminaochsomintär fbvänner skicka mej ett meddelande såfårniveta varjagfinns Va kryptiskt va    ...

Av Kim - 27 december 2014 18:32

 Vi är riktigt stolta över hönshuset vi byggt, "kostade" oss bara nätet, resten av materialet var en blandning av gamla bitar/saker som vi hade hemma.         Fran vänster: Fröken Josefina, Marianna och Agda 2...som ni kan ana så är jag bara ...

Av Kim - 16 december 2014 20:30

Tre dagar på La Palma fyllda med hästar ,vänner, god mat och att bli bortskämd av föräldrarna så klart, inte alls fel. Nelly växer och Marco mätte henne, enligt honom är hon 163cm! har svårt att se det men gillar det.   Hoppade upp på henne uta...

Av Kim - 29 november 2014 18:11

Skulle flyga till La Palma i torsdags kväll men blåst och regn gjorde att flygplatsen där stängdes.Det är en av nackdelarna med att bo på en ö. Ville så gärna se min Nelly igen och mysa hemma hos mina föräldrar. På tisdag får jag min sista cellgi...

Av Kim - 28 oktober 2014 23:53

Jag mår såååå mycket bättre nu när jag är inne i den andra delen av cellgifts behandlingen.Får nu ett "gift" istället för kombon av tre stycken som jag fick de fyra första gångerna. Det är nu 21 dagar mellan behandlingarna och jag slipper nu helt i...

Ovido - Quiz & Flashcards