Varmt...

Direktlänk till inlägg 2 april 2012

Skit orolig, skit trött och skit lycklig

Av Kim - 2 april 2012 22:17

Har aldrig varit så glad för att Nelly är skitig och nu menar jag SKITIG...


Fick ett samtal i Söndags kväll: Nelly uppför sig skumt...kanske kolik.

Körde snabbt upp dit och hon visade klara kolik symptom, skit också jag som bestämt mej för att sånt skulle inte Nelly ha!


Och självklar på en söndag, fick tag i en Vet. som ev. kunde komma om några timmar .

Kände att jag inte ville vänta, ringde en bekant Pedro ( han som förbarmade sig över de stackars magra hästarna) han kom upp och gav henne muskel avslappnande intravenöst, hon blev lite piggare efter en stund.

Stannade kvar hos henne i mörkret i flera timmar innan jag vågade åka hem.

Vet. kom aldrig. 


Jag sov så klart dåligt och när jag kom upp tidigt i morse var hon dålig igen.

Ringde Vet.H han hade inte tid idag, ringde Vet M och lämnade meddelande han svarade aldrig.

Ringde 4 Vet. till och ingen kunde komma...

Så Pedro kom igen och gav samma sak igen och hon mådde lite bättre.

Talade med Vet. H som sa att jag skulle ge smärtstillande om hon blev för orolig, så Bene fick åka och handla smärtstillande och flytande vaselin.

Jag gav henne smärtstillande och lyckades få i henne två HÄSTSPRUTOR med vaselin i munnen.

Vid lunch var hon piggare och så bajsade hon och sen diarré och mer diarré, har aldrig blivit så lycklig för sån skit   


Efter några timmar då hon hotade med att hoppa ur roundpen där hon fått vara hela dagen så gav jag henne lite halm, vilket hon slukade.

Efter ytterligare en timme fick hon lite till, nu började den första halmen synas i  diarrén, så systemet fungerar!


Hon har det dock lite jobbigt eftersom hon inte vill bli blöt om bakbenen, så hon springer varje gång hon känner att diarrén är på väg.

Lyckas inte så bra både bakben och svans är SKITIGA.


Nu ikväll så kom i alla fall en Vet. han kollade hjärta, mage och slemhinnor och allt ser fint ut.

Hon försökte också sparka honom och det är ju ett bra tecken.

Han gav henne smärtstillande igen om hon skulle få ont i natt, men han var ganska säker på att faran är helt över.


Jag hoppas min magkänsla har rätt så att jag kan sova i natt.


Sen tyckte han att vi skulle ge henne antibiotika sprutor i 5 dagar som förebyggande...

Det tycker jag inte känns helt bra.

Han trodde inte det var nödvändigt men för säkerhets skull. 

Vad anser ni?

Jag har valt att inte göra det, och vara extra uppmärksam på ev. symtom de närmaste dagarna. 


skittrött låååååååååååååååångdag och ska upp tidigt i morgon igen.

så natti natti! 

 
 
Maria Y

Maria Y

2 april 2012 23:04

HATAR kolik. Skönt att det gick bra! Pyssla om prinsessan nu! kram!

http://cowgirlup.bloggagratis.se

Kim

2 april 2012 23:10

Jaaa jag med!

Hemsk att se henne ha ont!!

Vet. sa att jag inte skulle köpa lotter idag för jag hade redan vunnit högsta vinsten...

Så lättad, och hoppas jag kan sova nu, ögonlocken väger minst ett l halvt kilo var, gäsp!

Tack :)

 
Viveca

Viveca

3 april 2012 06:28

Skönt att det gick bra! Jag tycker du gör rätt i att skippa antibiotikan. Vet inte vad för preparat de tänkt sig men antibiotika är ju som bekant inte det bästa för magen. Lite yoghurtkultur däremot om hon fortsätter diarrea, eller bara för att stabilisera magen överhuvudtaget. Kram! Krama Nelly med.

http://perasperaadastra.bloggplatsen.se

Kim

3 april 2012 17:28

Ja fy va jobbigt det var!
Men nu verkar allt normalt igen, skönt!

Idag var avföring mer fast, nästan bollar ;)
Så det går åt rätt håll.
Bea föreslog att ge henne kol i morgon om diarrén fortsätter, men jag tror inte det behövs.
Vad menar du med yoghurt kultur? en vanlig yoghurt?
Vi tackar för alla kramar :)

 
Ingen bild

Ulrika

3 april 2012 06:42

Meeeeen! Usch, vad obehagligt!

Skönt för Nelly och alla oss andra att du är en så klok kvinna och gör allt rätt även i pressade situationer.

Tror inte heller att du ska ta antibiotika om du inte behöver. Här i Sverige får man inte alls antibiotika i samma utsträckning längre för vi har missbrukat tidigare. På människor alltså... Det är först och främst vila som gäller.

Kraaam hönan!

Kim

3 april 2012 16:54

Ja ruskigt!!!
Hon såg så enormt ynklig ut när hon låg där :((

Idag var hon sitt lynniga vanliga jag :))
Och idag uppskattade jag hennes tjurighet, hmmm mysko :))

Kram på dej min höna

 
Ann-Louise

Ann-Louise

3 april 2012 07:40

Så skönt att det gick bra!!!!
Och vilken panik när man inte får veterinärhjälp!!! Sicken ångest.

"Hon försökte också sparka honom och det är ju ett bra tecken." Ha ha ligger mycket i det du, Kim. Är de för lugna och "snälla" så är det illa.

Kram kram och vila nu!

http://hastochhund.bloggagratis.se

Kim

3 april 2012 16:50

Ja en STOR lättnad!

Att jag kunde ge henne sprutor och trycka i henne vaselin var inget bra tecken, men tur att det fungerade.
Hon var alldeles för "snäll" men nu är hon sitt "elaka" lilla jag igen :))

Sov lite så där...men i natt ska jag nog lyckas slappna av.

Kram :)

 
Kicki

Kicki

3 april 2012 15:04

antibiotika?? för kolik??
Skumt....

finns det flytande bvitamin att få fatt i hos er så är det rätt fiffigt att ha hemma. det kan du ge med spruta i munnen och oftast är det sött o gott så de gillar det. Bvitamin sätter fart på en trött mage och löser kramper.finns ingen risk för överdosering om det är ren bvitaminprodukt! Vanlig matolja kan du oxå ge med spruta i munnen, aldrig skadligt vid koliksymtom. (skillnaden mellan tex paraffinolja eller vaselin och vanlig matolja är att de förstnämda knappt tas upp av kroppen och därför smörjer hela vägen medan matoljan tas upp lite tidigare, men den gör ändå nytta)

som lite förebyggande så är det bra att ge lite linfrö med kraftfodret. stora mängder rå linfrö är direkt skadligt då det utvecklas blåsyra, men ett par matskedar i givan kan du lätt ge. större mängder måste blötläggas med hett vatten för att undvika syran. linfrö bildar som du nog vet ett gele i kontakt med vätska och hjälper därför till att smörja tarmen. psylliumfrö(loppfrö) fungerar bra det med.

hoppas att det är lugnt nu iaf på magfronten!
KRAM

http://kaa.bloggplatsen.se

Kim

3 april 2012 16:46

Antibiotika var inte för att häva koliken, utan för förebygga ev. följdsjukdom...
Men jag undviker helst antibiotika då det slår ut immunförsvaret och sedan gör dem mer mottagliga för små små baciller mm.

Tack för tipset om b vitamin, ska kolla om det finns.

Jag har fått uppfattningen att Vet. rekommenderar vaselin just för att den inte tas upp av kroppen.

Hästarna brukar få kokt linfrö i maten minst en gång i veckan, vår linfrökokerska har varit bortrest ett tag så de har inte fått det.
Vi har bestämt att det ska bli mer ordning på den avdelningen...
1 till 2 gånger i veckan i fortsättningen.

Nelly verkar vara frisk och missnöjd att inte få äta som hon vill ;)

Kram

 
sara

sara

4 april 2012 09:38

usch :( Vad skönt att allt gått bra! Kram!

http://frumelpomene.bloggplatsen.se

Kim

4 april 2012 15:20

Ja fy! det har varit hemskt att se henne ha så ont :(
Men nu är hon pigg igen, och är inte alls nöjd att hon inte får äta som hon vill :)

kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kim - 26 februari 2015 15:17

Denna blogg blir det inga nya inlägg på. pgaexetvillinteatthanläser... sånisomvillfortsättafölja mejochdeminaochsomintär fbvänner skicka mej ett meddelande såfårniveta varjagfinns Va kryptiskt va    ...

Av Kim - 27 december 2014 18:32

 Vi är riktigt stolta över hönshuset vi byggt, "kostade" oss bara nätet, resten av materialet var en blandning av gamla bitar/saker som vi hade hemma.         Fran vänster: Fröken Josefina, Marianna och Agda 2...som ni kan ana så är jag bara ...

Av Kim - 16 december 2014 20:30

Tre dagar på La Palma fyllda med hästar ,vänner, god mat och att bli bortskämd av föräldrarna så klart, inte alls fel. Nelly växer och Marco mätte henne, enligt honom är hon 163cm! har svårt att se det men gillar det.   Hoppade upp på henne uta...

Av Kim - 29 november 2014 18:11

Skulle flyga till La Palma i torsdags kväll men blåst och regn gjorde att flygplatsen där stängdes.Det är en av nackdelarna med att bo på en ö. Ville så gärna se min Nelly igen och mysa hemma hos mina föräldrar. På tisdag får jag min sista cellgi...

Av Kim - 28 oktober 2014 23:53

Jag mår såååå mycket bättre nu när jag är inne i den andra delen av cellgifts behandlingen.Får nu ett "gift" istället för kombon av tre stycken som jag fick de fyra första gångerna. Det är nu 21 dagar mellan behandlingarna och jag slipper nu helt i...

Ovido - Quiz & Flashcards