Varmt...

Direktlänk till inlägg 15 april 2012

Mycket info...

Av Kim - 15 april 2012 18:11

har vi fått på GC ang. foder mm...


En sak är helt klar allt grovfoder som säljs här på ön är till för kor och getter INTE för hästar, och det är den sämsta kvalliten!


Fick mycket hjälp av några goda vänner (två bröder, G och M) till min bror, de är fjärde generationen hästkarlar och har erfarenhet av galoppörer, körhästar, långdistans, dressyr, hoppning och uppfödning. 


Här är två av deras hästar (hingstar) som en av dem tävlar med i körning, båda hästarna var kelsjuka och lugna.

     


De ringde och talade med två företag som säljer foder, och bad dem att ta väl hand om oss och att ge oss bra priser.


Och vilken skillnad när vi kom till det första stället, det luktade så mycket och så gott av deras rygräs, och det var grönt!!!

Skillnaden i kvallitet med vårt dammiga, beigea, steniga, luktlösa, korta Rygräs är ENORM.  


Även på halmen var skillnaden STOR!!!


Det tillverkas också en bra mussli på ett av ställena som kostar hälften av vad vi betalar för muslie här, så den ska vi försöka få hit...mycket att fundera på nu... 


Bea och jag ska nu räkna räkna och räkna för att komma på hur vi ska göra.

Att ta hit en container på 6 meter är inte lönsamt, så det får bli en på tolv, med både rygräs och halm i.

Men i stallet får vi bara plats för "6 meter" foder...så då måste vi kontakta andra stall som ev. vill köpa.

Priset blir nog något dyrare än nu men KVALLITEN!!!

Containern kommer att gå direkt från Sevilla hit till oss. 

Vem vet kanske vi om något år har en foder affär...

Bröderna G och M talade om riskerna med korta strån och damm...kolik   

Och sen var de helt mot att ge hästarna korn så som vi gör i stallet....kolik igen   

Korn är ett "varmt" foder vilken hästarna här inte behöver och det ger också mer energi.

Att kornet ger ökat tillgång av röda blodkroppar, hmmm ibland är Nelly lite röd i det inre nedre ögonlocket...hu många tankar snurrar nu!!! 

Havre däremot är "kallt" foder och ger inte samma energi som kornet och därför mindre risk för kolik.

Erkänner att det där med varmt och kallt förstod inte jag    någon som kan??


Sen gav de sina hästar andra olika kraftfoder beroende på varje individ.

De tar regelbundna blodprov och fodrar hästen beroende på vad analysen visar, men bara naturligt genom foder inga mysko sprutor.

Det var riktigt intressant att träffa hästfolk som både är kunniga och bryr sig om sina hästar.


De hade en sån där boll som Ann har till Merlin, en av deras hingstar (den vita på fotot) kastade den till oss utan för staket, så att vi kunde kasta den åt honom igen...apporterande häst .


Lite shopping till Nelly blev det också, fast denna vojlocken kommer jag främst använda på Merlin för hans sadel glider alltid bak.

Nelly får en ny fin röd grimma, den gamla är hon haft sönder.

Sen blev jag såå glad hittade min favorit spray till Nellys långa rasta-man    

har testat olika men ingen är så bra som denna    och det fanns på 1 liter!


     


Nä nu får det vara nog för nu    





 
 
Kicki

Kicki

15 april 2012 19:31

den där mansprejen ÄR skitbra!!
Vad underbart att ni fått fatt i schysst foder! Det där med havre och korn... ja jag vet ite riktigt heller varför de blandar in varmt o kallt... men havre har egenskaper ( om man bortser ifrån att korn måste ges krossat för att hästen öht ska kunna tillgodogöra sig ngt, kornkärnan är extremt hård) som lämpar sig mkt bättre till hästar än vad korn eg gör så långt är säkert. Det handlar om så små beståndsdel<ar och VAR i tarmkanalen de tas upp, korn har en sammansättning av energin som gör det svårare för hästen att omsätta den ut och istället lägger den på sig hullet. sammansättningen av aminosyrorna som bildar proteinet är oxå av "sämre sort" i kornet. ojoj det e mkt med det där och forskningen går FRAMÅT, man hänger knappt med i svängarna...
det ultimata vore ju om hästarna får i sig allt de behöver genom ett bra grovfoder, för det är trots allt det de är skapta att utvinna maximalt med näring ur...
kram o välkommen hem!

http://kaa.bloggplatsen.se

Kim

15 april 2012 21:54

Ja visst är den!!

Det är en djungel och jag en amatör, har ju inte haft egen häst på hundra år.
De hästar jag varit medryttare på eller ridit har jag bara gett det som andra bestämt, utan att fundera.

Tack och kram

 
Stina

Stina

16 april 2012 21:09

Varmt och kallt foder ställer jag mig helt frågande till varför dom kallar det.
Jag har samma info som Kicki i skillanderna mellan korn och havre och har valt bort korn efter den infon.
Men så SKÖNT om ni kan få tag i fint grovfoder !!

http://billiejean.bloggplatsen.se

Kim

16 april 2012 23:00

Jag kommer nog sluta med korn.
Ska be om en analys av muslin som de tillverkar på Gran Canaria, den verkar bra.

Ja vi är så glada för det!!

Har talat med ett stall idag som ska ge besked denna veckan om de köper den halvan av containern som vi inte får plats med, verkar lovande! :)

 
Kicki

Kicki

27 april 2012 07:34

Får du nu fatt i så bra hö, så behöver du ju inte oroa dej så mycket för kraftfoder. Och ibland kan det ju vara lika knepigt att få tag i spannmål som håller kvalitet, och då kan ju en färdigblandning vara enklare (musli eller pellets). Och troligen behöver du ju inte ge alls mycket, med det nya höt. Säkert kan du göra succé som foderhandlare!

http://stallbabbel.wordpress.com

Kim

27 april 2012 16:12

Vi är nu inne i sista förhandlingen, hoppas få ner priset lite.
Den första containern kommer vi köpa via en mellanhand på Gran Canaria, men vi har planer på att åka till fastlandet och ev. beställa direkt där nästa gång.

Jag har tänkt som du, Nelly kommer att få en bra Muslie, så slipper jag oroa mej för att något saknas.

Vem vet...La Palmas nya Hö-drottning :))

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kim - 26 februari 2015 15:17

Denna blogg blir det inga nya inlägg på. pgaexetvillinteatthanläser... sånisomvillfortsättafölja mejochdeminaochsomintär fbvänner skicka mej ett meddelande såfårniveta varjagfinns Va kryptiskt va    ...

Av Kim - 27 december 2014 18:32

 Vi är riktigt stolta över hönshuset vi byggt, "kostade" oss bara nätet, resten av materialet var en blandning av gamla bitar/saker som vi hade hemma.         Fran vänster: Fröken Josefina, Marianna och Agda 2...som ni kan ana så är jag bara ...

Av Kim - 16 december 2014 20:30

Tre dagar på La Palma fyllda med hästar ,vänner, god mat och att bli bortskämd av föräldrarna så klart, inte alls fel. Nelly växer och Marco mätte henne, enligt honom är hon 163cm! har svårt att se det men gillar det.   Hoppade upp på henne uta...

Av Kim - 29 november 2014 18:11

Skulle flyga till La Palma i torsdags kväll men blåst och regn gjorde att flygplatsen där stängdes.Det är en av nackdelarna med att bo på en ö. Ville så gärna se min Nelly igen och mysa hemma hos mina föräldrar. På tisdag får jag min sista cellgi...

Av Kim - 28 oktober 2014 23:53

Jag mår såååå mycket bättre nu när jag är inne i den andra delen av cellgifts behandlingen.Får nu ett "gift" istället för kombon av tre stycken som jag fick de fyra första gångerna. Det är nu 21 dagar mellan behandlingarna och jag slipper nu helt i...

Ovido - Quiz & Flashcards