Varmt...

Direktlänk till inlägg 17 april 2012

Varför har jag häst...

Av Kim - 17 april 2012 14:56

är orolig igen, och det innebär dålig sömn mm.

Drömde om stelkramp på natten, suck  

Igår när jag kom till stallet efter några dagars frånvaro så rörde sig Nelly konstigt med hals, huvud och mun.

Hon hade klart ont och jag fick inte röra henne, efter en stund så lyckades jag komma nära men när jag tog fram grimman så kastade hon sig bakåt.


Hon åt, drack, bajsade och kissade, det var ju lugnande i alla fall.

Fick tag på henne med hjälp av en longerlina, men hon ville inte bli rörd på hals och huvud.

Hon nobbade både morötter och äpplen om jag hade dem i handen.


Ringde Pedro igen, skäms att ringa honom så snart igen...

Han kom upp och vi kom fram till att hon är lite svullen strax under ena örat, det finns också några små fläckar med avskavt hår i pannan och nedanför öronen på båda sidorna...mysko!

Eller så har hon kliat sig?

Har kollat runt och kan inte hitta spår någonstans av att hon fastnat med huvudet.


Vet. kom senare på eftermiddagen och kunde bara kika på henne på avstånd, och såg också den lilla svullnaden.

Han sa vänta och se om den försvinner av sig själv eller om den växer och/eller blir typ vattenballong så blir det att sticka hål och antibiotika.


Idag så  lät hon mej komma lite närmare och jag kunde klappa henne på nosryggen och kropp men inte runt nacken.

Ser ingen skillnad i storleken på bulan, och hon har fortfarande ont, kanske något mindre...

Tänker inte stressa henne med grimma det får bli godis och kel ett tag.

Hoppas nu att detta bara försvinner!!!

Känns så tråkigt att hennes förtroende för mej är så skört    


Anledningen till Vet.s besök igår var att Merlin har ett bett på bogen som svullnat och han hade ont stackarn!

Han fick en spruta med inflammations hämmande och enl. Vet. smärtstillande som skulle fungera i tre dagar.

Jag har aldrig hört talas om smärtstillande som räcker i tre dagar, hmm litar inte på Vet.


Idag när vi kom så kunde stackars Merlin inte gå, tvingade honom lite och han kunde inte böja benet.

Svullnaden har sjunkit lite och sitter nu på överarmen.

Bulan är fortfarande fast och han har ingen feber, så Vet. (via telefon) tycker vi ska avvakta med antibiotika.

Innan vi ringde Vet. så gav jag honom Finadyne (smärtstillande), denna gång såg jag till att använda lång nål.

Gjorde som jag lärde mej på K1 knacka hårt med handryggen tre gånger och på det fjärde vända handen och in med sprutan, han reagerade inte ens.


Efter en halvtimme fick vi honom att börja gå, det var lite jobbigt i början men efter några minuter gick det hyfsat.

Hoppas nu han inte blir sämre, Bea ska kolla honom i kväll och i morgon är vi båda där.

Då får vi upprepa dagens behandling.


Det var allt från dagens sjukstuga    





 
 
Kicki

Kicki

17 april 2012 17:14

men det var väl 17 oxå vad ni åker på mysko grejer hela tiden!
Men varför ge finadyne intramuskulärt? det finns ju som dospulver oxå, som man ger i maten. mkt enklare o mindre risk för infektioner o annat via kanyl..? förvisso kan jag väl tro att det går fortare in om man sprutar, men dospulvren tar snurr rätt fort oxå, vanligast är att man ger med 12 timmars mellanrum.
STOOOR KRAM

http://kaa.bloggplatsen.se

Kim

17 april 2012 19:09

Japp suck!

Visste inte att det fanns som pulver.
Ska kolla upp om det går att få tag på det här.
Det vore ju klart bättre när det inte är så akut.

Taaaack så mycket :)
Kram

 
Åsa Mickelsen

Åsa Mickelsen

17 april 2012 17:23

Ja dessa levande väsen. Man skaffar sig ett djur av något slag för att man är glad i dom ,varför kan man aldrig tänka på då att när något sker så blir man orolig och ledsen,samma visa var gång men sånt är livet. Hoppas det går bra med Nelly och att det fungerar så smått som tidigare. Sitter här med farliga vakthunden Ozzy som plötsligt sedan i Torsdags blev slö slapp och likgiltig,milde värld han skall bli ett år elvte maj vad är det nu då. Jodå in till veterinär för nu har han varit upp o ner ätit/matvägrat druckit/vägrat och kissat från o till. Fick troligtvis svar idag om urinvägsinf och antibiotika på det som då skall resultera i en frisk pigg hund senast söndag,jaha och om det inte sker då?? Tja kan vara njurproblem....stöööön. Jaja man skaffar djur för glädje och avkoppling och tänker bara positivt när man får dom i hus eller stall. Och inte nog med deras mående det blir ju en spargristömning av stora mått också,men å andra sidan har spargrisen här grav anorexia hehe stålarna rullar för när man är på hemmet senil och med löständer så blir det väl inget kronrullande höhö.Vi håller tummarna hovarna och tassarna så länge ,kram

http://www.smurfens-dag.bloggplatsen.se

Kim

17 april 2012 19:27

Men stackars lilla Ozzy!!
Håller allt jag kan för att det bara är en lite fånig infektion!!!
Han är ju så ung så styrka har han ju att slåss mot baciluskerna.
När man betalat Vet. räkningen så gäller det att ha selektivt minne :))

Dessa djur ger oss en så stor glädje i vardagen, men ibland så ramlar man i gropar...

Nä nu får vi vara positiva!!!

Tack, och JÄTTE kram till dej och Ozzy!

 
Ingen bild

Ulrika

17 april 2012 17:43

Meeeeeen, usch, jag får ju vatten på min kvarn HEEEELA tiden... :(

Nu håller vi tummarna att det går bra i sjukstugan även denna gång.
Tur att man är övertrött (drack massor av bubbel igår) så man somnar utan att fundera...

Kram älskade hönan min

Kim

17 april 2012 19:10

Japp :(

In i bubblan med dej igen ;))

kramen

 
Stina

Stina

17 april 2012 21:44

Jag undrar oxå varför jag har häst just nu =((
Billans bula som jag tyckte var mjukare igår verkade ha blivit lite större idag igen ... orolig är bara förnamnet !!
Håller tummar och tår för Nellie och Merlin !

http://billiejean.bloggplatsen.se

Kim

17 april 2012 22:20

Men fy va tråkigt!!
Oro oro oro, är så trött på det, blir så himla känslig :(
Tack för tummar och tår!
Håller det samma för Billan!

Kram

 
sara

sara

18 april 2012 08:58

Usch :( Jag håller tummarna att det blir bra fort!!! Kram

http://frumelpomene.bloggplatsen.se

Kim

18 april 2012 15:25

Nelly bättre :)
Merlin sämre, feber, svullen, värk så idag blev det antibiotika och smärtstillande :(

 
ubitt

ubitt

20 april 2012 11:01

Ja det är allt ett himla snärj och mestadels en stor oro när man har häst(ar). Det gäller i och för sig alla djur, men hästar verkar ha en unik förmåga att göra illa sig... det här är ena anledningen till att jag inte skaffade nya hästar, jag är en mkt orolig själ.. det räcker med alpacka-oro och vovve. Men inte vill man vara utan djur heller! God bättring tillönskas!

http://alpackaprinsarnasblogg.bloggplatsen.se

Kim

20 april 2012 15:20

Ja det är ett svårt val att ha eller inte ha häst!
Jag lyckades hålla mej borta från hästar i 11 år men jag kände mej inte hel, det saknades nåt...
Idag blev Nelly sparkad, SUCK! men som tur är så tror jag det inte kommer att "bli" något av det, bara utan hår där.

Så jag förstår dej så väl!

Det har varit lite för mycket på en gång här, mina nerver behöver lite lugn och ro nu.

tack och kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kim - 26 februari 2015 15:17

Denna blogg blir det inga nya inlägg på. pgaexetvillinteatthanläser... sånisomvillfortsättafölja mejochdeminaochsomintär fbvänner skicka mej ett meddelande såfårniveta varjagfinns Va kryptiskt va    ...

Av Kim - 27 december 2014 18:32

 Vi är riktigt stolta över hönshuset vi byggt, "kostade" oss bara nätet, resten av materialet var en blandning av gamla bitar/saker som vi hade hemma.         Fran vänster: Fröken Josefina, Marianna och Agda 2...som ni kan ana så är jag bara ...

Av Kim - 16 december 2014 20:30

Tre dagar på La Palma fyllda med hästar ,vänner, god mat och att bli bortskämd av föräldrarna så klart, inte alls fel. Nelly växer och Marco mätte henne, enligt honom är hon 163cm! har svårt att se det men gillar det.   Hoppade upp på henne uta...

Av Kim - 29 november 2014 18:11

Skulle flyga till La Palma i torsdags kväll men blåst och regn gjorde att flygplatsen där stängdes.Det är en av nackdelarna med att bo på en ö. Ville så gärna se min Nelly igen och mysa hemma hos mina föräldrar. På tisdag får jag min sista cellgi...

Av Kim - 28 oktober 2014 23:53

Jag mår såååå mycket bättre nu när jag är inne i den andra delen av cellgifts behandlingen.Får nu ett "gift" istället för kombon av tre stycken som jag fick de fyra första gångerna. Det är nu 21 dagar mellan behandlingarna och jag slipper nu helt i...

Ovido - Quiz & Flashcards