Varmt...

Direktlänk till inlägg 7 juni 2012

Intensiva dagar

Av Kim - 7 juni 2012 16:15

Nelly var halt och hade svullen kota bak i Tisdags.
Jag blev så klart sååå orolig för hon ville knappt stödja på den.

Jag spolade med kallt vatten på morgon och eftermiddag.


På onsdagen rörde hon sig lite bättre, och hon tillät mej smörja i med en kylande gel.

Det förvånade mej mycket!! Modigt av henne att våga lita på mej.

Sen så upptäckte jag att Chicho (pre vallack) hade ett ENORMT svullet öga, både över och under.

Vi smorde in med Aloe vera, praktiskt att ha sånt växande i stallet.

Det var bättre på eftermiddagen, han hade troligen blivit stucken av en geting. 


Och inte nog med det så hittade jag ett stort (men ej djupt) sår över hela karleden i Texas ena bakben. 

Fattar inte hur det gått till...

Mer sårbehandling. 

Texas har också en mysko hovspricka som funnits där några veckor.


Idag skulle vara min hästlediga dag då jag skulle göra klart tak och väggar i bastun.

Men bestämde mej för att åka och titta på när Maria min brors dotter från Gran Canaria spelade Basket match, hon är här med sitt lag under några dagar.

Just när jag åkte hemifrån så ringde Bea, Tropi är skadat och hon väntade på Vet.

Bad Georg fixa smörgåsar och dricka till henne,  vi lämnade av det i stallet på väg till Marias match.

Tropis ena bakben såg riktigt otäckt ut, behövdes definitivt sys på flera ställen.

Bea var inte ensam, ägarinnan var där också så jag mamma och Georg fortsatte med oro i magen till Basketmatchen.


Marias lag hade oturen att blivit lottade att spela mot GC s bästa lag, så det blev nederlag fast det kämpade verkligen hårt, duktiga tjejer.

Här är min Maria   


 

   

Pratade, pussade och kramade henne lite efter matchen.

Sen åkte vi mot stallet på vägen stannade jag för att köpa elband och fästen till stallet.

De hade inte rätt bredd på bandet men det får gå ändå och sen hade de bara 5 fästen SKIT.


Till stallet, Vet hade bara kunnat häfta ihop/sy på två små ställen, resen gick inte att sy, suck.

Nere på skenbenet så är det avskavt in till benet, hu! 

Olika sår från skanken ner till strax ovan kotan.

Kotan är svullen, så vi har spolat honom MYCKET och flera gånger.


Det verkar inte vara sparkar från annan häst, men trästaketet var trasigt och i morse så var 6 hästar lösa.

Det hade nog precis hänt vid 06.30 när våra bajsplockare kom för veckans plockning.

Så Bea fick ett samtal och var där före sju, vilken tur att det hände idag torsdag då det är folk så tidigt.


Ingen bra timing att få öppna sår nu när sommaren kommer med värme och flugor...

Ägarna till honom ska snart åka på semester...hmm undrar vad det kommer att innebära? 


I morgon ska jag ta med stora verktygslådan så vi kan laga trä staketen. 


Ja nu lär det väl bli stall i helgen igen....jag som tänkt jobba i badrummet.

Men nu klappar ju mitt hjärta mer för hästar än badrum så... 


Nelly haltade mindre idag YES!! 

 
 
Stina

Stina

7 juni 2012 19:45

Oj vad det händer saker hos er !
Låter nästan som hos oss förra året =(
Håller tummarna att allihopa läker snabbt och smidigt, sår är inget skoj sommartid !

http://billiejean.bloggplatsen.se

Kim

7 juni 2012 20:52

Ja det har varit en del de senaste månaderna.
Kolik både Nelly och Luna, och sen Nellys mystiska huvudskador, Merlins infekterade bett som blev en fylld bulle och nu allt som hänt de senaste veckorna...

Tänkte på dej, och är sååå glad att din otur har vänt!

Tack för tummarna!

 
Kicki

Kicki

7 juni 2012 20:55

men fy bubblan vad mkt skit på en gång då!!
Ni får vara lite uppfinningsrika med att skydda såret/benet. Långa strumpor och tejp tex.... eller byxben går att trä över oxå, det gör ju inget om det hänger löst (nästan bara bra så det blir luftigt) huvudsak är att inte flugor o skit kommer åt det!

http://kaa.bloggplatsen.se

Kim

7 juni 2012 21:08

Ja usch!
Just nu har Tropi (mens)binder på sig indränkta i en vätska som enl. de andra ska vara toppen.
Vi har fäst det med en elastisk linda, en sån som fäster på sig själv.
Vi vill hålla ihop/på plats allt nu i början
så han kommer att få nytt sånt här bandage dagligen nu i början.

Men om några dagar så får det bli något luftigare.


 
Larsson

Larsson

8 juni 2012 00:28

Men vilken jämrans osis med SÅ mycket skador :(

Håller tummarna för att all kryar på sig å det snaraste! Klappar & morot till pållarna från mig :)

http://www.ymer.bloggagratis.se

Kim

8 juni 2012 08:45

Ja det känns skrämmande :(

Med sårtvätt och mycket positivet så ska vi få ordning på detta också!!!
(det gäller ju att tro ;)

Tack, morötter och klappar ska utdelas idag :)

 
ubitt

ubitt

10 juni 2012 19:27

FY vilken oturs-cirkel ni verkar vara inne i där i stallet!
Det får väl räcka snart?
Ofta mycket oro med hästar....

http://alpackaprinsarnasblogg.bloggplatsen.se

Kim

11 juni 2012 00:19

Ja nu får den vara slut!
Imorgon ska bli en bra dag!

Mycket mer oro än jag väntat mej.
När jag hade häst och var yngre så oroade jag mej inte, naivt men klokt ;))

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kim - 26 februari 2015 15:17

Denna blogg blir det inga nya inlägg på. pgaexetvillinteatthanläser... sånisomvillfortsättafölja mejochdeminaochsomintär fbvänner skicka mej ett meddelande såfårniveta varjagfinns Va kryptiskt va    ...

Av Kim - 27 december 2014 18:32

 Vi är riktigt stolta över hönshuset vi byggt, "kostade" oss bara nätet, resten av materialet var en blandning av gamla bitar/saker som vi hade hemma.         Fran vänster: Fröken Josefina, Marianna och Agda 2...som ni kan ana så är jag bara ...

Av Kim - 16 december 2014 20:30

Tre dagar på La Palma fyllda med hästar ,vänner, god mat och att bli bortskämd av föräldrarna så klart, inte alls fel. Nelly växer och Marco mätte henne, enligt honom är hon 163cm! har svårt att se det men gillar det.   Hoppade upp på henne uta...

Av Kim - 29 november 2014 18:11

Skulle flyga till La Palma i torsdags kväll men blåst och regn gjorde att flygplatsen där stängdes.Det är en av nackdelarna med att bo på en ö. Ville så gärna se min Nelly igen och mysa hemma hos mina föräldrar. På tisdag får jag min sista cellgi...

Av Kim - 28 oktober 2014 23:53

Jag mår såååå mycket bättre nu när jag är inne i den andra delen av cellgifts behandlingen.Får nu ett "gift" istället för kombon av tre stycken som jag fick de fyra första gångerna. Det är nu 21 dagar mellan behandlingarna och jag slipper nu helt i...

Ovido - Quiz & Flashcards