Varmt...

Direktlänk till inlägg 10 februari 2011

Tur i oturen...

Av Kim - 10 februari 2011 23:37

Det har regnat till och från i två dagar och Nelly ser ut som en gyttjebrottnings drottning...

Så jag tänkte ska se och jag kan borsta bort lite lera medan den är blöt, så kanske vi slipper hårda små lerkulor när det torkat.

Ställde fram en hink vatten och en hinkhö och band fast henne i ett träd.

Borstade på och hon  stod lugnt och åt, jag blötte borsten i en annan hink jag "gömt " lite längre bort.


Sen tröttnade hon och började snurra runt trädet, och då stod ju hinkarna i hennes väg, hon beslöt sig för att kliva över, då välte vatten hinken.

Hon blir rädd och råkar då trampa på hinken, den går sönder och fastnar lite på hennes ben, suck!

Hon sliter av panikhaken springer mot hagen med dom andra hästarna, kan inte bromsa i leran halkar och ramlar slår i den undre trä bommen.

Kommer snabbt upp på fötter och går sen lungt i väg och betar.


Kollade, två små små ytliga sår som knappt blödde, puh!!

Och ännu mer lerig så klart!


Mina första tankar var att jag inte är kapabel att ha en häst, hon kommer inte överleva...(ja jag vet lite överdramatisk, men adrenalinet pumpade)


Det var en gammal vitamin-hink som stått ute i den starka solen, därför var den så skör och gick sönder så dumt.

Men inte tänkte jag på det innan, kommer bara använda mjuka hinkar i fortsättningen!


När jag körde hem så kände jag mej som världens sämsta hästägare  

Min gulliga man tröstade mej när jag kom hem, och sa: så är det att ha barn...och man kan inte förutse allt.


Imorgon ska jag åka upp tidigt till Nelly, och istället för min korg får det bli min verktygslåda med el skruvdragare mm, så jag kan skruva fast stolpen i staket igen.


Imorgon vill jag ha sol samt en lugn och klok häst!





 
 
Stina

Stina

11 februari 2011 05:59

Vet du Kim, misstag gör vi allihopas. Det viktiga är att lära av sina misstag - inse dom och lära nåt av dom.
Då växer vi som hästägare och skaffar oss erfarenhet.
Ditt lilla missöde är dessutom just litet, jisses vad fel jag gjort genom åren men jag har oxå lärt mig !
Fast jag känner så väl igen din känsla, det gör vi nog allihop, och jag skcikar en STOOOOR peppkram åt ditt håll !
Idag är en ny dag - nya saker att lära =))

http://billiejean.bloggplatsen.se

Kim

11 februari 2011 08:57

Tack gulliga du!!

Idag har vi en ny dag, och den ska bli bra!

Ska strax åka upp till min rena,lilla,lugna prinsessa ;D

 
Ann-Louise

Ann-Louise

11 februari 2011 07:28

Hon är onekligen både reaktiv och en oturs- eller kanske man skulle säga turfågel. Håller med gubben din. Han verkar så klok han :-)!

Det kommer att gå så bra och bara bättre och bättre, ju mer ni hittar varandra och ju mer hon mognar.

http://hastochhund.bloggagratis.se

Kim

11 februari 2011 08:53

Ja hon reagerar plötsligt men efter en halv minut så är hon lugn igen.
Jag har ju bara haft hanterade och hyfsat vuxna hästar tidigare, så detta är nytt!

Undrar om det finns mognings-piller för det skulle jag vilja ha till oss båda ;-))

 
Ingen bild

Ulrika

11 februari 2011 08:16

Men! Vad det händer saker hela tiden. Jösses, det är inte så mycket mañana i min lilla gudhäst inte. Var nu rädda om varandra idag och NJUT av att det bara regnar. Här är det snöstorm och vi får inte ens ut bilen så vi kan åka till dagis. Kram

Kim

11 februari 2011 08:48

Just nu regnar det inte, så ska åka upp och laga staketet.
Men jag har bestämt mej för att NJUTA idag i alla fall!
Ha det så gott inne då och KRAM!

 
Ann

Ann

11 februari 2011 08:23

Din man är klok, man kan inte förutse allt!
Och det gick ju bra, inte är du världens sämta hästägare!
Tok där!
Och vem har sagt att det ska vara enkelt att ha häst?
Det var det visserligen innan Lillprins bus kom in i mitt liv... men men ;)

http://annrosdahl.bloggplatsen.se

Kim

11 februari 2011 08:46

Min man blir en klippa när jag behöver en, det är tur det :-)

Just då kändes det jobbigt, men nu har jag landat igen.

Detta med föl/unghästar är inte så lugnt alltid, men jag och Nelly får ta och utvecklas tillsammans.

kram

 
Kim

Kim

11 februari 2011 09:03

Jag har mycket tur i mitt liv, en viktig sak är Ni mina fina bloggvänner!

TACK för att ni finns nära mej fast ni är långt bort!!

KRAMMMM

http://varmt.bloggplatsen.se

 
Anne-Lie

Anne-Lie

11 februari 2011 11:14

Man kan inte förutse allt - men man kan alltid lära av vad som händer!
Inte är du någon dålig hästägare för det.
Jisses, du skulle bara veta vad jag har gjort mycket knasiga saker!

Kram på dig! Idag är en bättre dag ;-)))

http://monzan.bloggplatsen.se

Kim

11 februari 2011 14:50

Tack för dina ord!
När jag var liten och hade hästar så gjorde jag mycket tokigt och roligt och hade den turen att det hände aldrig något allvarligt, och dessa ponnyer blev ju helt bombsäkra också :-)
Så jag hade tänkt att nu som vuxen så skulle detta gå lugnt och säkert, fast jag glömde nog att räkna med att Nelly är Nelly ;-)
Idag är en bra dag :-)
kram!

 
kicki

kicki

11 februari 2011 12:28

hihi raring där, jag kan inte låta bli att fnissa litet åt er. knasnelly! hon sätter iallfall fart på omgivningen och tillvaron.
det finns lärdomar och erfarenheter att ta del av i allt som händer, du får se det så =) (det gör du ju)
och inte är du en dålig hästägare heller!
kraaam

http://kaa.bloggplatsen.se

Kim

11 februari 2011 14:45

:))
Ja gud va erfaren och klok jag kommer att bli ;-D

Nä jag är nog ingen dålig hästägare egentligen, men som sagt hon sätter fart på livet och oron lite för mycket ibland.

Fast idag så klarade vi vårt möte utan olyckor, så det finns hopp ;-)
Tack för ditt stöd!
kram

 
Sarah

Sarah

11 februari 2011 13:38

Som din man sa, det är så att ha "barn", man kan aldrig förutse vad som ska hända. Känner dock igen känslan och man får lite halv panik och ångest över hur man gör med sina älskade djur.
Sen gick det ju jätte bra så du är absolut inte någon hemsk hästägare!! :)
Ha en bra dag!

http://starlet83.bloggplatsen.se

Kim

11 februari 2011 14:39

Ja igår så var det en känsla av oro och otillräcklighet.
Men idag så är det ok igen.
Tack och kram!

 
Ingen bild

Åsa Mickelsen

12 februari 2011 16:52

Ja jisses för en runda,men hahaha dålig hästägare kan du inte vara eftersom du hållt på ja i alla dagar med häst mer än mindre,du kan inte ha blivit "sämre" på gamladagar tvärtom erfarenheter rikare och ödmjukare äldre sedan ungdomen,hästarna överlevde när vi rasade runt......vi med hahahahaha tänk om våra mammor vetat. Det är med djur som med ungar det levande liv i ens händer är bara att jobba med för det rätta och riktiga och kärlek därtill. Men hihi vilken cirkus du haft i hagen,soooorrri sitter och ser tillbaka till våra bravader i hagarna och småskrattar,det gick ju bra till slut även denna dag. Kram

Kim

12 februari 2011 17:14

Tack vännen!
Det finns ögonblick då jag tvivlar...

Ja stackars våra skyddsänglar dom hade att göra!!!
Är ett under att inget allvarligt hände varken oss eller hästarna, men skoj var det!
kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kim - 26 februari 2015 15:17

Denna blogg blir det inga nya inlägg på. pgaexetvillinteatthanläser... sånisomvillfortsättafölja mejochdeminaochsomintär fbvänner skicka mej ett meddelande såfårniveta varjagfinns Va kryptiskt va    ...

Av Kim - 27 december 2014 18:32

 Vi är riktigt stolta över hönshuset vi byggt, "kostade" oss bara nätet, resten av materialet var en blandning av gamla bitar/saker som vi hade hemma.         Fran vänster: Fröken Josefina, Marianna och Agda 2...som ni kan ana så är jag bara ...

Av Kim - 16 december 2014 20:30

Tre dagar på La Palma fyllda med hästar ,vänner, god mat och att bli bortskämd av föräldrarna så klart, inte alls fel. Nelly växer och Marco mätte henne, enligt honom är hon 163cm! har svårt att se det men gillar det.   Hoppade upp på henne uta...

Av Kim - 29 november 2014 18:11

Skulle flyga till La Palma i torsdags kväll men blåst och regn gjorde att flygplatsen där stängdes.Det är en av nackdelarna med att bo på en ö. Ville så gärna se min Nelly igen och mysa hemma hos mina föräldrar. På tisdag får jag min sista cellgi...

Av Kim - 28 oktober 2014 23:53

Jag mår såååå mycket bättre nu när jag är inne i den andra delen av cellgifts behandlingen.Får nu ett "gift" istället för kombon av tre stycken som jag fick de fyra första gångerna. Det är nu 21 dagar mellan behandlingarna och jag slipper nu helt i...

Ovido - Quiz & Flashcards