Varmt...

Direktlänk till inlägg 4 juli 2011

Lite blandat...

Av Kim - 4 juli 2011 23:35

Några bilder från söndags promenaden.


   

Långa  tungor blev det efter en lång promenad...ja ja lång för mej i alla fall ;-))

     

Sen måste jag sprida nyheten om grön lera, det är i alla fall nytt för mej.
Det är det bästa jag använt för att kurera sår!!!

Fick ett par lindor/bandage med torkad grön lera,.
Tillverkade av ett Franskt företag, vi fick det från en sjuksköterska (Fransyska) som använt det i sitt jobb och på sina hästar.

Efter bara 1 1/2 vecka så har svullnaden försvunnit och sår ytan har mer en halverats!!!


Merlin har varit hos oss sen i Maj och hans sår har knappt förbättrats... men nu!!!

Rekommenderar er alla att skaffa hem dessa "lindor".

Vill själv köpa mer och har skickat ett mejl till tillverkarna men de har inte svarat...mutter mutter!


Det går att beställa från deras hemsida men frakten till Kanarieöarn är GANSKA dyr...


Men på nått sätt ska jag ha mer!


Här är Merlins svullna ben förut

   

Och hans ben nu... jo fortfarande lite läskigt men sååååååå mycket bättre!

       

Det är inte ofta som jag hittar produkter som gör mej så nöjd.


 http://www.argiletz.com/en/store/green-clay-strips


Attan borde få betalt för att tala om deras produkt... men allt som inte är Franska gills inte i Frankrike  


Några bilder som jag tog på väg till vattengympan.

Där uppifrån berget rann lavan ner, det syns som en grå väg uppe på berget

 

 

 Och  pusslet är nu klart   

   

Ciao   

 
 
natalie

natalie

5 juli 2011 07:47

gud vilka otäcka sår =( fast som du säger, myycket bättre på andra bilden!

http://n-rongvall.bloggplatsen.se

Kim

5 juli 2011 13:48

När vår hovis "hittade" honom mer eller mindre övergiven så var benet ungefär 30 cm brett (svullet) och det kröp maskar i såret, blä !!!
Han hade fastnat i taggtråd, hade sår på alla fyra benen, till och med i en hov!
Hovis tog hand om honom i några månader innan han kom upp till oss.

Är så glad att Merlin nu mår så bra och nu litar på oss, han är så gullig!


 
Stina

Stina

5 juli 2011 08:14

Grön lera ??? Så intressant, det ska jag kolla upp och läsa på om =)

http://billiejean.bloggplatsen.se

Kim

5 juli 2011 13:39

Ja jag är så "impad" av dessa grön lera bandage!
Merlin har ju gått så länge med sina svullna och dåligt läkande sår.
Och nu på en och halv vecka så är nästan all svullnad borta och såret halverats!

Jag vet att det går att köpa som pulver som man blandar ut i vatten och sen kletar på.
Men dessa lindor är så praktiska och kletar fast sig så bra på benet.

Ska försöka fota nästa gång vi byter bandaget.

kram

 
Anne-Lie

Anne-Lie

5 juli 2011 09:04

Vackra bilder som vanligt ;)

Det där med grön lera måste jag läsa om! Kan det möjligen gå att få tag i här hemma!?

kram

http://monzan.bloggplatsen.se

Kim

5 juli 2011 13:32

:-)

Efter vad jag sett så kan man köpa grön lera (pulver) i Sverige med inte bandaget/lindor.
Har inte heller hittat det märket på Svenska sidor.
Har ingen aning om all grön lera innehåller samma saker...

Men den jag har använt har gjort under, den har "dragit ut allt snusk" och fy vad det luktade första gången vi bytte förband, hu!
Nu är såret renare och läker så fort och nästan all svullnad är borta, fantastiskt.

kram

 
kicki

kicki

5 juli 2011 20:31

det måste utforksas!
kram

http://kaa.bloggplatsen.se

Kim

5 juli 2011 22:45

Ja, det är verkligen en fantastisk upptäckt.

kram

 
Sarah

Sarah

5 juli 2011 20:58

Härliga bilder, eller jaa inte benet då :( Stackars Merlin men skönt att det blivit bättre! Kram

http://chanellie.bloggplatsen.se

Kim

5 juli 2011 22:44

Merlin har efter all otur fått en bra liv, nu med en massa kärlek, omvårdnad, frihet och godis :-)

kram

 
Maria Y

Maria Y

6 juli 2011 14:21

Men lilla hästkraken, vilken tur det finns snälla människor också!
Har senorna klarat sig på honom?

http://cowgirlup.bloggagratis.se

Kim

6 juli 2011 23:23

Jag känner att jag har haft tur som fått lära känna en så snäll häst, så inte bara han har haft tur ;-)

Han rör sig fint och är inte halt så jag antar att senorna har klarat sig...
Nästa vecka kommer en (vet inte vad det heter på Svenska) "sjukgymnast" för hästar hit.
Hoppas hon kan ge oss lite råd om Merlin skador och träning.

 
Carin

Carin

6 juli 2011 15:05

Omvårdnad, godis och kärlek kan man komma långt på =)

Verkar vara något dundermedel eller helt säkert en gammal huskur från forntiden (konstigt nog funkar dessa betydligt bättre på vissa sår än modern medicin)

Jag hade en veterinär som gjorde en brun sörja till oss för de hästar med mugg. Tvätta ordentligt, på med geggan och linda. Sen skulle det sitta 2 dar och när lindan togs av var muggen borta. Funkade varje gång. När jag frågade vad han hade i så blinkade gubbskrutten och sa "trollkonster" och antibiotika blandat *S*

Kramen

http://caisisen.bloggplatsen.se

Kim

6 juli 2011 23:31

Jag har slutat med att uppfostra hästar och istället så uppmuntrar jag glatt hästarna och plötsligt så har jag det jag önskade förr, väl "uppfostrade" glada hästar ;-)

Naturmedicin kan vara fantastiskt!

kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kim - 26 februari 2015 15:17

Denna blogg blir det inga nya inlägg på. pgaexetvillinteatthanläser... sånisomvillfortsättafölja mejochdeminaochsomintär fbvänner skicka mej ett meddelande såfårniveta varjagfinns Va kryptiskt va    ...

Av Kim - 27 december 2014 18:32

 Vi är riktigt stolta över hönshuset vi byggt, "kostade" oss bara nätet, resten av materialet var en blandning av gamla bitar/saker som vi hade hemma.         Fran vänster: Fröken Josefina, Marianna och Agda 2...som ni kan ana så är jag bara ...

Av Kim - 16 december 2014 20:30

Tre dagar på La Palma fyllda med hästar ,vänner, god mat och att bli bortskämd av föräldrarna så klart, inte alls fel. Nelly växer och Marco mätte henne, enligt honom är hon 163cm! har svårt att se det men gillar det.   Hoppade upp på henne uta...

Av Kim - 29 november 2014 18:11

Skulle flyga till La Palma i torsdags kväll men blåst och regn gjorde att flygplatsen där stängdes.Det är en av nackdelarna med att bo på en ö. Ville så gärna se min Nelly igen och mysa hemma hos mina föräldrar. På tisdag får jag min sista cellgi...

Av Kim - 28 oktober 2014 23:53

Jag mår såååå mycket bättre nu när jag är inne i den andra delen av cellgifts behandlingen.Får nu ett "gift" istället för kombon av tre stycken som jag fick de fyra första gångerna. Det är nu 21 dagar mellan behandlingarna och jag slipper nu helt i...

Ovido - Quiz & Flashcards