Varmt...

Direktlänk till inlägg 11 februari 2012

Lite mer inspiration

Av Kim - 11 februari 2012 22:38

Det var jag, Bea och hennes mamma som for iväg vid lunch mot Puntagorda.
Efter en god och trevlig lunch åkte vi upp till Birgit med familj.
Där blev det fika och en jättegod tårta som yngsta dottern gjort till pappan som fyllde år.

Jag hade med mej datorn så vi kunde visa dem lite bilder/filmer av oss när vi tränar våra hästar.

Mycket snack blev det! 


Sen fick vi bekanta oss med de två PRE hästarna som de har hemma, en 28 årig valack och en 7 årig hingst.
De är goda vänner och går i samma hage, fast det är äldsta gubben som bossar.
Något som förvånade mej var staketen de hade endast en enkel eltråd på en mindre än en meters höjd.
Och inga rymningar...

Den äldre hästen köpte de för 11 år sen, de såg honom och han "bad" dem köpa honom...
Han var i ett dåligt skick och var så illa behandlad, hans tunga var sårig och det var inte av tänderna...gud vet vad de använt för att försöka få stopp på honom.

Det har varit det stora problemet som Birgits man haft att hitta något snällt sätt att få stopp på honom.
Hästen har också varit ointresserad i människor, inte så konstigt med hans tidigare erfarenheter.

De började så smått med klicker träning för två år sen och det gav dem en helt ny kontakt med honom.
Det rider honom nu med klicker och kan få stopp på honom.
Och när de rider dressyr så stressar han inte längre utan gör det som de ber om.
Förr så blev han så nervös så han gjorde en salig röra av piaff, skänkelvikning allt på en gång.

Så även en häst på 26 kan man nå fram till om man hittar rätt väg.

Här är han med yngsta dottern 

Förr om han kom lös så brukade han leta upp något ställe att beta på, men sen de började med klicker träningen så går han in på ridbanan och väntar så snällt, snack om motiverad.


Här har vi Birgit och hingsten som gärna tränar dressyr men även lite trix. 

   

 Mandelträden blommar för fullt i Puntagorda.

 

Utsikten från deras ridbana var inte helt fel... 

 

 

Det blev så mycket hästsnack så solen hann gå ned, trevlig!

 

Vi har letat efter att få låna en transport av någon, så vi kan vänja våra hästar i lugn och ro våga vara inuti en sådan.

Birgit har en och erbjöd sig att låna ut den, toppen!


Nellys enda erfarenhet av transport är den dagen de skilde henne (hon var 9 månader) från sin mamma.

Dåvarande ägaren brottades med henne i en halvtimme och de föll båda två 2 gånger innan hon väl stod fastbunden inne i transporten.

Detta fick jag reda på efter jag köpt henne.

Det finns så många idioter   

Så det ska bli "intressant" att se hennes reaktion på transporten.


Nu har jag fått mer inspiration, hoppas nu jag kan sova och inte ligger och lägger upp nya träningsprogram. 


Tja det var allt för idag   




 
 
Kicki

Kicki" title="http://wordpress.com]Kicki[/url]" target="_blank">wordpress.com]Kicki[/url]

12 februari 2012 09:50

Ljuvligt att se mandelträd blomma! Och kul att se hur Birgit har lyckats "omvända" sin gamla häst. Fantastiskt.
När det gäller lastningen, så har jag delat med mej av lite tips på : http://stallbabbel.wordpress.com/2012/01/26/att-lasta-den-motvilliga-hasten/

http://stallbabbel. wordpress.com

Kim

12 februari 2012 13:47

Oh tack för tipsen!
Nu vet jag precis vad jag inte ska göra :D

När jag bodde i Fbg så hade jag en ponny som lastades på allt från 1 minut till ett par timmar...

Hoppas jag denna gång kommer att ha god tid att förebygga såna problem...

 
Anne-Lie

Anne-Lie

12 februari 2012 10:20

Härligt att se vad man kan göra med rätt träning =))
Gissar att du fått massor av inspiration hihi!

kram

http://monzan.bloggplatsen.se

Kim

12 februari 2012 13:48

japp detta har plötsligt öppnat en kommunikation mellan dem, häftigt!

Mmm smider lite planer...

kram

 
Ann

Ann

13 februari 2012 07:45

Där ser man vad lite vänlighet och tålamod ger! :)

Skulle också behöva få lite inspiration att komma igång men jag antar att våren kommer att hjälpa till!

kram kram

http://annrosdahl.bloggplatsen.se

Kim

13 februari 2012 17:17

Ja häftigt att man kan nå fram till en "avstängd" 26 årig häst med nåt så enkelt som klick och morot!

Titta lite på Youtube det finns mycket man kan inspireras av där.
Du kan ju vänja Merlin med allt möjligt paraplyer, bollar, presenningar, sprutflaskor m.m

kram kram

 
Ann-Louise

Ann-Louise

13 februari 2012 22:47

Underbara bilder och härligt med inspiration! Såpass kul!

Appropå ålder. Jag skulle ha någon kurs på en ridskola för instruktörer och stallpersonal typ. Efter teorin släpade de ut en ponny som var nog dryga trettio år. Gick oengagerat steg för steg och stod mest och sov. Sedan satte vi igång med träningen och på ETT pass fick vi; target, sänka huvudet, putta boll, lyfta ben, ruska, visa svansen, backa och godishantering.
Det var som om strålkastare tändes i den innan ganska tomma blicken. Mycket häftigt. Så det är aldrig försent att "lära gamla hundar sitta" eller kanske snarare "gamla hästar att tigga" fniss fniss.

http://hastochhund.bloggagratis.se

Kim

14 februari 2012 23:25

Det är så underbart att se när DET händer!
Och inte bara roligt för hästen, även andra tidigare skeptiska blir glatt förvånade.

Stallägarens häst brukade vara svår-fångad och undvek gärna folk, han har nu förändrats helt.
Han står vid grinden och väntar när han ser matte nu, underbart!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kim - 26 februari 2015 15:17

Denna blogg blir det inga nya inlägg på. pgaexetvillinteatthanläser... sånisomvillfortsättafölja mejochdeminaochsomintär fbvänner skicka mej ett meddelande såfårniveta varjagfinns Va kryptiskt va    ...

Av Kim - 27 december 2014 18:32

 Vi är riktigt stolta över hönshuset vi byggt, "kostade" oss bara nätet, resten av materialet var en blandning av gamla bitar/saker som vi hade hemma.         Fran vänster: Fröken Josefina, Marianna och Agda 2...som ni kan ana så är jag bara ...

Av Kim - 16 december 2014 20:30

Tre dagar på La Palma fyllda med hästar ,vänner, god mat och att bli bortskämd av föräldrarna så klart, inte alls fel. Nelly växer och Marco mätte henne, enligt honom är hon 163cm! har svårt att se det men gillar det.   Hoppade upp på henne uta...

Av Kim - 29 november 2014 18:11

Skulle flyga till La Palma i torsdags kväll men blåst och regn gjorde att flygplatsen där stängdes.Det är en av nackdelarna med att bo på en ö. Ville så gärna se min Nelly igen och mysa hemma hos mina föräldrar. På tisdag får jag min sista cellgi...

Av Kim - 28 oktober 2014 23:53

Jag mår såååå mycket bättre nu när jag är inne i den andra delen av cellgifts behandlingen.Får nu ett "gift" istället för kombon av tre stycken som jag fick de fyra första gångerna. Det är nu 21 dagar mellan behandlingarna och jag slipper nu helt i...

Ovido - Quiz & Flashcards