Varmt...

Direktlänk till inlägg 3 juli 2012

Helt fantastisk last-träning!!!

Av Kim - 3 juli 2012 22:58

Idag fick Bea och jag ett fantastiskt kvitto på hur väl positiv förstärkning (klicker träning) fungerar.


Hennes fina Gandalf förvånade oss stort!!


Gandalf som tidigare haft ett sorgligt liv har gjort allt för att slippa vara med oss människor, han har varit helt sluten.
Innan Bea köpte honom så var han också med om en otäck olycka.
Han halkade omkull i en transport i en kurva och hela släpet välte.


Bea har nu haft honom i några år, men de har aldrig haft någon riktig kontakt, tills hon började klicka honom för snart ett år sen.
Han är nu en helt annan häst nyfiken, kelsjuk, modig och smart!
Det är fantastiskt vad positiv förstärkning kan göra med en trasig liten själ!
Istället för att Bea ska få "jaga" tag i honom i hagen så står han nu och ropar på henne   


Efter olyckan så försökte flera "hästkarlar" (idioter) med våld få honom in i en transport igen, men utan framgång.
Sen Bea köpte honom så har inga försök gjorts.


Men så förra veckan så ledde Bea fram honom till släpet, han nosade lite och efter flera klick på ett steg fram och ett steg bak så klev han in med frambenen, så modig!


Idag gick Bea fram mot transporten igen då slet han åt sig grimskaftet och gick in själv   
Jag rusade efter kameran och här kan ni nu se tuffa Gandalf och hans överlyckliga och smått chockade Bea.


Nelly har ju också haft en traumatisk upplevelse i samband med en transport.
Det skedde innan jag köpte henne.
Hon var 9 månader och var mer vild en tam, hade aldrig haft en grimma på sig,
Nellys mamma var folkilsken och litade inte alls på oss människor, så Nelly hade ingen tillit till folk.


De fångade in Nelly på något sätt och sedan var det en halvtimmes brottnings match då både Nelly och mannen ramlade omkull två gånger innan han lyckades få in henne ensam i transporten. 
SUCK!!! Vilka idioter det finns!


Ja ja det det var då det...


Förra veckan så kände jag att vi började känna oss mogna för att sniffa lite på transporten, det gick utmärkt.
Och idag så fortsatte vi vårt äventyr.





Jag har valt att inte försöka få henne att kliva in, vill ta detta lugnt och fint.
Så när hon klev på med tre hovar på rampen så tyckte jag att det fick räcka för idag.
Hon är så söt som nosar på allt så jag bad om "touch" i taket och det var hon direkt med på.


Mycket morötter blev det, är sååå glad      

 
 
Stina

Stina

4 juli 2012 08:40

Oj vad impad jag blev av filmen med Gandalf !
Vilket jobb hon har gjort Bea !!!

Och så Nellie ... fasen vad ni är duktiga tjejjer !!

http://billiejean.bloggplatsen.se

Kim

4 juli 2012 16:38

Va roligt!
Ska hälsa Bea när hon kommer ner på jorden igen :D

Vi sträcker stolt på oss!

tack och kram!

 
Nilla

Nilla

4 juli 2012 14:49

Åh vad kul för Bea och Gandalf! Och du o Nelly kom ju också långt med transportträningen. Kul när man ser att det går framåt, bra jobbat!

Kram

http://playmo.bloggplatsen.se

Kim

4 juli 2012 16:36

Bea lös som en sol :)
Härligt när man får ett sånt fint kvitto!

Min plutta är så nyfiken och det hjälper till :)

Tack gulliga du!

 
Kicki

Kicki

4 juli 2012 18:25

UNDERBART!! man kommer såååå mkt längre och BÄTTRE med morot än pisk! Snyggt jobbat!

http://kaa.bloggplatsen.se

Kim

5 juli 2012 00:24

Ja visst!!!
Vi är alla så nöjda, både fyrfotingarna och vi tvåbeningar :)

Kram

 
ubitt

ubitt

9 juli 2012 07:46

Fantastiskt att se!
Klickerträningen är oslagbar, att bara ge godis ger inte alls samma effekt, klickern visar ju EXAKT vad det är man belönar....
Grattis!

http://alpackaprinsarnasblogg.bloggplatsen.se

Kim

9 juli 2012 08:54

Det glädjer mej att du gillar det.
Nu är vi ju lite "fuskiga" för vi använder ett ord istället för en klicker.
Har en klicker men har inte kommit i gång med den.

tack :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kim - 26 februari 2015 15:17

Denna blogg blir det inga nya inlägg på. pgaexetvillinteatthanläser... sånisomvillfortsättafölja mejochdeminaochsomintär fbvänner skicka mej ett meddelande såfårniveta varjagfinns Va kryptiskt va    ...

Av Kim - 27 december 2014 18:32

 Vi är riktigt stolta över hönshuset vi byggt, "kostade" oss bara nätet, resten av materialet var en blandning av gamla bitar/saker som vi hade hemma.         Fran vänster: Fröken Josefina, Marianna och Agda 2...som ni kan ana så är jag bara ...

Av Kim - 16 december 2014 20:30

Tre dagar på La Palma fyllda med hästar ,vänner, god mat och att bli bortskämd av föräldrarna så klart, inte alls fel. Nelly växer och Marco mätte henne, enligt honom är hon 163cm! har svårt att se det men gillar det.   Hoppade upp på henne uta...

Av Kim - 29 november 2014 18:11

Skulle flyga till La Palma i torsdags kväll men blåst och regn gjorde att flygplatsen där stängdes.Det är en av nackdelarna med att bo på en ö. Ville så gärna se min Nelly igen och mysa hemma hos mina föräldrar. På tisdag får jag min sista cellgi...

Av Kim - 28 oktober 2014 23:53

Jag mår såååå mycket bättre nu när jag är inne i den andra delen av cellgifts behandlingen.Får nu ett "gift" istället för kombon av tre stycken som jag fick de fyra första gångerna. Det är nu 21 dagar mellan behandlingarna och jag slipper nu helt i...

Ovido - Quiz & Flashcards