Varmt...

Direktlänk till inlägg 9 juli 2012

Dagens trä(d)ning

Av Kim - 9 juli 2012 22:03

  Hallå hallååå vet ni vad?

 

Idag har jag smyg suttit på Nelly   

Och ingen av oss är skadad och vi gillar fortfarande varandra, inte dålig va?

 

Det finns ju MÅNGA sätt att ”sitta in” en häst, men jag tror att jag och Nelly har en alldeles egen variant.

Varför inte hänga i en lina från ett träd, klia hästen och då smyga upp på lite   

 

Anar att denna variant inte finns  några böcker, men både jag och Nelly var nöjda med vårt utbyte!

 

Jag har tidigare suttit på staketet och lagt ett ben över henne och viftat runt lite,  men det kändes ostadigt och riskabelt att lägga mer tyngd på för att då kunde hon ev. flyga i luften och jag med.

Idag så tänkte jag bara göra detsamma men så kom jag på att med en lina till trädet så kunde jag lättare ta mej av och på.

 

 

Jag känner min smarta, misstänksamma och explosiva lilla häst väl.

Med andra hästar så har jag börjat att hänga med hjälp av någon som då hållit i hästen.

Fast med Nelly så hade det bara gjort henne spänd och explosiv, hon skulle ana ugglor i mossen.

Så jag tänker köra träd-hänget ett tag.

 

Har bett Bea att börja leda Nelly när jag går bredvid, bara träna gå och stop.

Vi får köra det ett tag tills hon slappnar av, sen kan jag börja hänga/sitta när Bea leder. 

 

Satte mej på olika ställen på Nellys rygg/bak och hon protesterade inte, hon flyttade bara på sig om hon ville bli kliad någon annanstans.

 

Före vår trä(d)ning så klickade vi lite med hovstödet (som hovslagaren använder) hon nosar och jag kan lyfta hennes hov och nudda stödet lite, helt ok för en första kontakt.

 

Nu på eftermiddagen så jobbade vi lite nere i badrummet och sen åkte vi ner till stranden för ett dopp.

Vet inte varför vi inte åker till stranden oftare...

Efter badet och slappande i sanden så blev det en Pizza med en kall öl så klart.

 

I det hela en riktigt bra dag   

 

Nu är det dusch, koka linfrö, diska kaffe termos och slappa lite till innan det blir dax för kudden.

 

Hoppas ni haft en bra dag också

 
 
Stina

Stina

9 juli 2012 23:03

WOW ! Eget men så otroligt smart och passande för Nelly !
Jag är imponerad !!

http://billiejean.bloggplatsen.se

Kim

10 juli 2012 00:00

Är glad att du förstår oss!
När Nelly känner sig fri att gå så väljer hon att stanna, så detta och att bli kliad ja det är helt i hennes smak :)
Men anar att det ser lite tokigt ut :)

 
Viveca

Viveca

10 juli 2012 01:09

Så smart:) En del hästar är ju mer klaustrofobiska än andra och samtidigt som man vill ha dem lösa då så är det ju riskabelt om de får ett spel trots allt. Hmm, kanske något för mig och Marko med;) Himla bra gjort!

http://perasperaadastra.bloggplatsen.se

Kim

10 juli 2012 08:33

När jag gjorde inlägget så tänkte jag att nu skulle ni kanske att jag höll på med stolligheter.
Så va skoj att ni förstår oss!

Nelly får lätt panik när hon är bunden, hon kastar sig tills hon kommer loss.
Däremot om hon är lös och trampar på sitt grimskaft så bryr hon sig knappt.

Tack, från en inte sååå stollig men fantasi rik tant ;)

 
Kicki

Kicki

10 juli 2012 19:35

Kändes bra vad!!? Jag tycker det är skitbra jobbat! Med "udda" hästar måste man vara kreativ och kanske använda "udda" metoder! och så länge de "udda" metoderna inte betyder ngt negativt och tvång (eller värre) osv så är de inte fel! Keep going, snart sitter du på!

http://kaa.bloggplatsen.se

Kim

10 juli 2012 21:50

Jaaa det var en lättnad att hon tog det så lugnt!
Med henne så vet jag aldrig hur hon ska reagera, beror ofta på vilken sida hon har vaknat på :))

Så det har tänts ett hopp om att det ska gå bra...
Jag jobbar ju med henne lös, så om hon inte gillar det så är hon fri att gå, det känns som en trygghet för mej.

 
Anne-Lie

Anne-Lie

10 juli 2012 23:21

Hahaha nu bjöd du på kvällens asgarv =))
Bra jobbat!!! Måste ha känts jätte bra!? Snart kommer du bara sitta där :))
Du har hittat ett sätt som funkar för er! Vad glad jag blir för din skull.
Kram

http://monzan.bloggplatsen.se

Kim

11 juli 2012 22:41

Va bra! ett gott skratt förlänger och förgyller livet ;))

Detta känns som ett genombrått!!!
Det finns hopp:)

kram!

 
sofia

sofia

11 juli 2012 15:05

Ja, det var ett något annorlunda sätt måste jag säga, men ett finurligt sätt om inte annat. Där ser man, att tänka utanför ramarna kan vara bra! Bra jobbat:)

http://www.stallneshime.bloggplatsen.se

Kim

11 juli 2012 22:35

Min Nelly är ju ganska explosiv, allt beror på ögonblicket, så att kunna utnyttja detta tillfälle var toppen, och ganska riskfritt...vilket denna tanten gillar :))
Tack!

 
Ann-Louise

Ann-Louise

11 juli 2012 15:35

Ha ha ha I like!!!!
Skitbra!

http://hastochhund.bloggagratis.se

Kim

11 juli 2012 22:32

Just nu kliar det VÄLDIGT mycket, och då tänkte sluga jag...det ska utnyttjas :))

Tack!!

 
Malin

Malin

13 juli 2012 19:27

Åhh vad smart! Jag måste hitta ett lämpligt träd o göra likadant! Inte bara att man får hjälp med linan att komma av om nåt händer men de vänjer sig ju verkligen vid att man är överallt. Bra med lös häst också som kan välja att gå iväg om det blir för jobbigt! Bra jobbat!

http://vetmalin.dinstudio.se

Kim

13 juli 2012 19:44

Tack :)

Nelly kan ju vara lite explosiv...
När jag tex. började träna henne med sadel, så började jag med bara en longer-gjord, sen vojlock, sen sadel bara ligga på, sen spänna lite osv.
Efter flera veckor så spände jag den elastiska gjorden, och inga problem, hon såg helt lugn ut, men sen gjorde hon tre jätte rodeo skutt sen började hon äta helt lugnt...

Så det där med linan till trädet är nog lite av en livlina, i fall hon plötsligt vill rodea lite ;))

:)

 
Åsa Mickelsen

Åsa Mickelsen

16 juli 2012 23:47

När inte lösningarna står skrivna i bok får man finna på dom själv,ser ju jättebra ut,fiffigt ;-) kram

http://www.smurfens-dag.bloggplatsen.se

Kim

17 juli 2012 11:08

Med fantasi och barnasinne kommer man långt =D
Fungerade över förväntan!

kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kim - 26 februari 2015 15:17

Denna blogg blir det inga nya inlägg på. pgaexetvillinteatthanläser... sånisomvillfortsättafölja mejochdeminaochsomintär fbvänner skicka mej ett meddelande såfårniveta varjagfinns Va kryptiskt va    ...

Av Kim - 27 december 2014 18:32

 Vi är riktigt stolta över hönshuset vi byggt, "kostade" oss bara nätet, resten av materialet var en blandning av gamla bitar/saker som vi hade hemma.         Fran vänster: Fröken Josefina, Marianna och Agda 2...som ni kan ana så är jag bara ...

Av Kim - 16 december 2014 20:30

Tre dagar på La Palma fyllda med hästar ,vänner, god mat och att bli bortskämd av föräldrarna så klart, inte alls fel. Nelly växer och Marco mätte henne, enligt honom är hon 163cm! har svårt att se det men gillar det.   Hoppade upp på henne uta...

Av Kim - 29 november 2014 18:11

Skulle flyga till La Palma i torsdags kväll men blåst och regn gjorde att flygplatsen där stängdes.Det är en av nackdelarna med att bo på en ö. Ville så gärna se min Nelly igen och mysa hemma hos mina föräldrar. På tisdag får jag min sista cellgi...

Av Kim - 28 oktober 2014 23:53

Jag mår såååå mycket bättre nu när jag är inne i den andra delen av cellgifts behandlingen.Får nu ett "gift" istället för kombon av tre stycken som jag fick de fyra första gångerna. Det är nu 21 dagar mellan behandlingarna och jag slipper nu helt i...

Ovido - Quiz & Flashcards