Varmt...

Alla inlägg under oktober 2011

Av Kim - 15 oktober 2011 21:52

annars lär ni väl tro att jag har ett riktigt "glidar" liv  


Min axel gör ont fortfarande, till och med lite mer senaste veckan.

Fick ju en rejäl smäll där när Yoci spang över mej i början av  September.


Igår var min ev. nya hovslagare uppe och skodde Yocci.

Jag bad honom titta på Nellys hovar, dom har gått sönder lite i kanterna.

Hon var spänd när han närmade sig och lyfte hennes framhov.

Han filade lite och plötsligt kastade hon sig upp framåt, knuffade till min nacke, ställde sig på min sko och jag ramlade.

Bad henne backa och hon klev snällt av min sko, vilken enorm tur att hon bara trampade längst fram på skon och inte på mina tår!


Så nu har jag ont av mina diskbråck, nacken och axeln...

Men det gör inte tillräckligt ont för att stoppa mej, i morgon ska vi rida ut igen.


Positivt var att hovslagaren tyckte hon hade fina hovar och en bra benställning  

Men han tyckte hon borde lära sig stå still och inte nafsa honom i rumpan vilket hon gjorde     


Av Kim - 14 oktober 2011 16:15

idag på morgonen, innan det blev för varmt.

   

Tre ridna hästar Ambar, Gandalf och Luna, Nelly lös tillsammans med tre hundar, som hon emellanåt jagade   Hon lyckades till och med nypa till stackars Teddy i rumpan  


Hästarna fick gå lösa och beta lite, det börjar dyka upp lite gröna strån i allt det torra.


Lite senare blev det en paus till då Bea hoppade av Gandalf och gav sig av off-road utan sin häst    

 

Hon återkom med något som både hästarna och vi uppskattade.

   

Vi åt och njöt, sen fyllde jag min lilla "mut"väska  

   

 Mogna fikon, mums!


När vi kom tillbaka till stallet så skålade vi bubbel med Nicol som fyller år i dag.

   

Tja nu efter lunch, öl och värmen som ligger på så lär jag inte göra så mycket de närmsta timmarna     

Av Kim - 13 oktober 2011 00:12

är det fortfarande!


I morse så fodrade jag sen kom Bea och Nicol och vi fikade lite, sen lite hästeri ;)

Bea duschade de av hästarna i hagen som anmälde sig frivilligt.



 

Jag tog ut Nelly, band upp henne vid ett träd och hämtade vattenslangen.

Till min förvåning så lät hon mej att duscha henne utan att hon fick klaustrofobi!

Har inte vågat pröva detta tidigare då hon inte gillar att känna sig fastbunden, hon har tidigare utan vattenslang slitit sönder både grimskaft och panikhake.


Sen fick jag kratsa hovarna utan större protester, så även idag är jag nöjd!


Sedan åkte vi och fikade hos en Claudia som köpt en ny hage till sina fyra hästar.

Två av dessa har hon fått gratis och två är köpta.

Hennes första häst var en aggressiv häst som skulle avlivas för den var farliig.

Claudia visste inget om hästar, hon satt på en mur vid hästens hage, och den kom fram och istället för att bita henne så lade han sitt huvud i hennes knä...hon fick honom.

Detta var för tio år sedan, hon har en sund inställning till hästar tycker jag.


Hos henne så träffade jag en kvinna som har La Palma som sitt fasta semester ställe, hon använder positiv förstärkning med sina djur, vi hittade varandra direkt.

Hon ville gärna komma upp och träffa mej och Nelly, hoppas hon kommer och vem vet kanske jag kan få lite bra tips.


Claudias hästar, den mörka är den "farliga" som nu är ganska trevlig mot även främmande människor.  

 

  


Av Kim - 10 oktober 2011 15:05

Dagens ridtur gick så bra!

Bea ledde Ambar och Gandalf, det skötte sig så bra, inga problem.

Jag ledde Nelly som var lite stressad och tittade på allt 360 grader, men hon gjorde inga skutt, det första bilarna var lite läskiga men sen gick det fint.

Promenaden på trakikerade gator/vägar tar en kvart ungefär.


Sen släppte vi henne och satt upp, hon höll sig i närheten av mej.

Hon har hela tiden ett öra i min riktning, jag är så stolt över oss båda.

Tänk att jag lyckats med detta, det är själagodis det!


Fast hon busar lite och gör klart osköna miner så har hon koll på mej    

   

 Sen tog Bea över kameran.

Nelly var också snäll mot Ambar, inga sura miner idag, hoppas det håller i sig. 

 

Här får Nelly lite öronkli, det uppskattades. 



 

Här en liten video


 

På hemvägen ledde vi dem tills vi kom till backen upp till stallet...den är låååång och brant.

Min kropp, speciellt mina lungor vägrar helt enkelt att gå upp för den    

 

Så vi satt upp och jag tog Nelly på släp, det gick riktigt bra.

Ambar brydde sig inte om linan som ibland nuddade rumpa och sida, hon är cool för att vara en sån het liten dam.

   

Har nu lagat och ätit lunch, nu blir det en stor kopp kaffe annars somnar jag    

Av Kim - 9 oktober 2011 21:56

I fredags skulle vi rida ut med Nelly lös men det blåste så mycket att det inte gick, mutter mutter!

Meningen var att jag skulle leda Nelly en bit på gatorna, Bea skulle leda de hästarna som vi sedan skulle rida.

Bea har tränat på leda Ambar och den stora fegisen Gandalf går snällt bakom rumpan på Ambar.


Det inte bara blåst det har också varit lite för varmt sen i torsdags, men idag är det lagom igen.


Så nu är planen att göra den planerade ridturen i morgon.


Dit turen ska gå finns det stora fält och breda skogsvägar så där kan Nelly studsa och springa som hon vill.


Hoppas hon inte blir rädd för bilarna, det var ett tag sen vi promenerade i trafik.


Nelly har fått lite mage...hon som alltid varit tanig, så nu har jag en köttbulle på fyra tandpetare    



Av Kim - 6 oktober 2011 21:30
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  

2

Av Kim - 4 oktober 2011 20:50
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av Kim - 4 oktober 2011 16:40

Har gjort ett tragiskt inlägg om vanvårdade hästar.

Ni bloggvänner som inte har mitt lösenord kan få det på Facebook, via email eller som kommentar om ni inte publicerar den.



Ovido - Quiz & Flashcards